با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت می‌گیرد:

بهره‌برداری از پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش

پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش با قابلیت پذیرش سالانه 6میلیون مسافر و با زیربنای 49هزار مترمربع به عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور، 23آبان‌ماه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این پروژه ملی با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر‌اساس ضوابط و استانداردهای روز پایانه‌های فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت‌سر گذاشتن فرآیندهای آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی، با حضور وزیر راه و شهرسازی گشایش می‌یابد.

این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان، متخصصان، شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانه‌های فرودگاهی کشور، وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه ۶میلیون مسافر و نظام یکپارچه «پذیرش مسافر و انتقال بار» است.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش همچون «سیستم انتقال بار مسافر، ۱۰پل تلسکوپی، تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری» ازجمله شاخص‌های پایانه جدید فرودگاه کیش است.

این پایانه با زیربنای ۴۹هزار مترمربع در ۴طبقه و در ارتفاع بیش از ۳۱متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای ۴۸دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، ۱۰دستگاه پله برقی، ۱۲دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت ۵۲۰خودرو است.

همچنین، پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش دارای سیستم‌CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه‌اندازی «سیستم کنترل عزیمت مسافر» بدون توجه به نرم‌افزار پایه شرکت هواپیمایی به‌صورت عام مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تا ۳۰درصد هزینه‌ها را در زیرساخت‌های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی کم کند و معمولا توسط فرودگاه برای یکپارچگی امو چک ارائه می‌شود و کنترهای چک پروازی به‌صورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکت‌ها شده و مدیریت میزهای پذیرش را آسان‌تر می‌کند.

گفتنی است، از آنجایی که ۵۱درصد کاربری‌های جزیره کیش به امر سیاحت اختصاص یافته و رونق اقتصادی این منطقه وابسته به حضور گردشگر است؛ سازمان منطقه آزاد کیش در دوره دولت سیزدهم توانست ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش را که از سال‌۱۳۹۲ آغاز و در تابستان‌۱۴۰۰ به حدود ۷۴درصد پیشرفیت فیزیکی رسید؛ به پایان برساند.