در اولین نشست میز ملی ترکیه در منطقه آزاد ماکو مطرح شد:

بهره‌مندی از ظرفیت ماکو برای تقویت مبادلات تجاری با ترکیه

اولین نشست میز ملی ترکیه با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر استفاده از ظرفیت ماکو برای تقویت مبادلات تجاری با ترکیه برگزار گردید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، به‌دنبال برگزاری اولین میز کشور ترکیه در ارومیه در راستای روان‌سازی مبادلات مرزی با محوریت آذربایجان غربی، این نشست با حضور مدیران سازمان توسعه تجارت کشور، وزارت امورخارجه، سازمان صمت و گمرک در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این نشست با تاکید بر لزوم تقویت مبادلات تجاری با کشور ترکیه گفت: موقعیت کشور ما در چهارراه جهان به عنوان نعمتی است که فرصتی بی‌نظیر برای تجارت ایجاد کرده است.

حسین گروسی، ماکو را نقطه اتصال ایران به اروپا و جهان معرفی کرد و افزود: مناطق آزاد در مرزها با هدف توسعه تجارت مرزی و تقویت اقتصاد ملی ایجاد شده‌اند، ولی نتوانسته‌اند به‌طور کامل به اهداف خود برسند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری(ره) به رشد تولید و مهار تورم اظهار داشت: اخیرا دادستان کل کشور نیز به منظور رفع مشکلات تولید به این منطقه سفر کرد و عزم جدی بین مسئولین منطقه برای تسهیل تولید و تجارت در منطقه وجود دارد؛ لذا طبق قانون، مصوبات منطقه آزاد ماکو برای تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه صاحب‌نظران و کارشناسان در اینکه ماکو نقش محوری در لجستیک کشور دارد، ادامه داد: اگر در منطقه آزاد ماکو به‌دنبال گسترش صنعت گردشگری، رشد تولید و صادرات، فرآوری محصولات و اشتغال پایدار هستیم، راه‌حل اصلی آن در ایجاد باراندازها، مراکز و هاب‌های لجستیکی، صادراتی و گردشگری است.

گروسی، برنامه‌ریزی و مذاکره با طرف ترکیه به منظور تولید و تجارت مشترک و حضور مشترک در بازارهای جهانی را حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: دیپلماسی سیاسی نقش مهمی در تجارت دارد و مجموعه دستگاه‌‌ها باید زمینه‌های سیاسی را فراهم کنند تا بخش خصوصی تجارت و سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

وی اذعان نمود: احیای بازارچه ساری‌سو باعث رکود دیگر بازارچه‌های مرزی نمی‌شود، بلکه برعکس باعث رشد گردشگر خرید و به‌دنبال آن رونق بازارچه‌های منطقه می‌شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان به برنامه‌ریزی برای تغییر مقصد گردشگری خرید از ترکیه به سوی ایران تاکید و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم برای خرید به شهر وان ترکیه مراجعه می‌کنند که با ایجاد شرایط و عرضه محصولات باکیفیت در منطقه آزاد ماکو می‌توان گردشگری خرید را در این منطقه ایجاد کرد.

همچنین، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این نشست به منظور بررسی زیرساخت‌های مبادلات تجاری با ترکیه برگزار شد، گفت: رفع مسائل و مشکلات پایانه مرزی بازرگان به عنوان مهم‌ترین پایانه مرزی کشور و بازارچه مرزی ساری‌سو که به‌نام مرکز مبادلات تجاری مرزی با کشور ترکیه مطرح شده است، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

فرزاد پیلتن افزود: ما با اکثر کشور‌های همسایه، تراز تجاری نداریم، ولی با ترکیه این تراز وجود دارد و همین امر زمینه‌ساز بهبود تجارت به‌شمار می‌رود.

وی اظهر کرد: درحال حاضر مبادلات تجاری با کشور ترکیه ۱۳میلیارد دلار است که می‌تواند با برنامه‌ریزی تا ۳۰میلیارد دلار هم افزایش پیدا کند.

پیلتن با بیان اینکه تعمیق همکاری تجاری با ترکیه برای هر دو کشور سودآور است، ادامه داد: زیرساخت‌های پایانه مرزی بازرگان متناسب با ظرفیت‌ها نیست، به‌طوری ‌که طرف ترک درحال آمده شدن برای تردد  ۱۵۰۰کامیون در روز است، درحالی که ظرفیت ما هنوز ۸۰۰کامیون می‌باشد.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در پایان با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات تجاری به‌ویژه در مرز‌ها خاطرنشان کرد: این امر می‌تواند در رفع مشکلات بسیار اثرگذار باشد.

گفتنی است، در این جلسه فعالان اقتصادی و حمل‌ونقل و مدیران گمرک، هنگ مرزی، صنعت معدن و تجاری به بیان مسائل و مشکلات مرز بازرگان پرداختند.