مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

بهره‌برداری از ۱۰۰طرح با اعتبار ۳۱هزار میلیارد تومان در جزیره قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، از بهره‌برداری از ۳۱۰طرح با اعتبار ۶۲هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: از این تعداد، ۱۰۰طرح متعلق به قشم و با اعتبار ۳۱هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه سه درصد این اعتبار که مربوط به طرح‌های زیرساختی است از سوی منطقه آزاد و ۹۷درصد آن را بخش خصوصی تامین می‌کند، گفت: ۲۴پروژه نیز با رقم ۹هزار میلیارد تومانی در بخش‌های مختلف توسعه فرودگاه، توسعه بندر و اسکله و جاده‌سازی در قشم انجام خواهد شد.

مومنی افزود: سهم ارزی منطقه آزاد قشم در ۱۰۰طرح تعیین شده، یک میلیارد و ۳۰۰میلیون یورو است که به طور عمده در حوزه انرژی، نفت و گاز است که این مبلغ با مشارکت بخش خصوصی داخلی تامین خواهد شد.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در ۶سال گذشته در برخی بخش‌ها به اندازه ۲۰سال کار انجام شده است، تصریح کرد: در حوزه گردشگری قبل از تصدی بنده، ۳هزار و ۵۷۰تخت اقامتی در قشم وجود داشت، اما امروز این رقم به حدود ۹هزار ظرفیت اقامتی افزایش یافته است.

وی افزود: هزار و ۵۰۰تخت اقامتی نیز برای نوروز امسال آماده بهره‌برداری بود، اما به علت بحران ویروس کرونا منتفی شد و این آمادگی وجود دارد که در صورت مهیا بودن شرایط، تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

مومنی به اقدامات در حوزه انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه انرژی به علت اینکه برق از سرزمین اصلی به جزیره قشم منتقل می‌شد، یک وابستگی جدی وجود داشت؛ اما امروز هزار مگاوات برق در مراحل نهایی بهره‌برداری است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه ۳۴۰مگاوات برق با پست ۲۲۰ولت در اختیار شبکه قرار گرفته است، افزود: سه سرمایه‌گذار ازجمله مپنا، غدیر و پاسارگاد هر یک ساخت نیروگاه ۵۰۰مگاواتی را در دستورکار قرار داده‌اند که هر کدام از آنها توانایی تولید صد هزار مترمکعب آب را دارند.

وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و به شبکه سراسری متصل می‌شود، گفت: ما در اوج مصرف ۲۵۰ تا ۲۸۰مگاوات برق نیاز داریم که باید در اختیار شبکه قرار گیرد.

مومنی تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی ما در توسعه قشم، بحث تامین زیرساخت‌ها در بخش انرژی بود و اقدامات انجام شده، این نقیصه را برطرف کرد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به اقدامات انجام شده در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: هزار و ۶۰۰هکتار زمین در این بخش تحویل شده و ۲هزار و ۵۰۰هکتار دیگر نیز تا سه ماه آینده برای تولیدات در بخش شیلات تحویل خواهد شد.

وی، تولید ۲۵هزار تن میگو و صادرات ۹۵درصدی آن را یکی از برنامه‌ها در بخش شیلات بیان کرد و افزود: با انجام این اقدامات می‌توانیم یکی از قطب‌های تولید میگو در کشور باشیم.

مومنی با بیان اینکه امروز ۲۶هزار تن درخواست برای پرورش ماهی در دریا (در قفس) داشتیم گفت: از ۲۰۰هزار تن تولید ماهی در قفس، تولید ۸۰هزار تن سهم منطقه آزاد قشم است که اکنون رقم آن بسیار کم است، اما براساس برنامه‌های تدوین شده، برای تولید ۲۶هزار تن ماهی در قفس قرارداد بستیم که تا پایان دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش نرخ ارز برای تامین تجهیزات و امکانات تولید ماهی در قفس با مشکل مواجه شدیم گفت: تولید ۳۰هزار تن ماهی در قفس تا پایان دولت دوازدهم در دستورکار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به اقدامات انجام شده در حوزه نفت و گاز اشاره کرد و بیان داشت: نخستین پالایشگاه با ظرفیت ۳۵هزار بشکه آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی نفت تا ۲٫۳میلیون بشکه آماده بهره‌برداری است، گفت: این طرح‌ها در ۲۰شهریورماه جاری از سوی رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

مومنی اضافه کرد: طرح تولید ۲٫۳میلیون بشکه نفت همزمان با افتتاح طرح قبلی کلنگ‌زنی می‌شود که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برنامه تولید ۱۲میلیون بشکه نفت در دستورکار است، اظهار کرد: اسکله ستاره قشم نیز به اتمام رسیده که تا ۲۰شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مومنی گفت: ۱۵طرح در ۲۰شهریورماه به بهره‌برداری خواهد رسید که در حوزه ذخیره‌سازی، برق (اتصال ۱۷۴مگاوات برق به شبکه)، هتلینگ و طرح‌های خدمات شهری و توسعه روستایی است.

وی با اشاره به شهر درگهان به عنوان شهری که در اقتصاد موثر است، افزود: یک عقب‌افتادگی معناداری در درگهان وجود داشت که همزمان با میلاد پیامبر اسلام‌(ص) همایشی با عنوان «درگهان در مسیر توسعه» با سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیارد تومانی در قالب ۱۰طرح برگزار خواهد شد.

 

رفع تصرف ۱۰۰هکتار از اراضی ملی در جزیره قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از رفع تصرف از ۱۰۰هکتار اراضی ملی از ابتدای سال تا کنون خبر داد.

مومنی ارزش این زمین‌ها را ۵۰۰میلیارد تومان بیان کرد و گفت: با هماهنگی‌ها انجام شده، توانستیم ساخت و ساز‌ها در این اراضی را تخریب و برخی افراد را به دستگاه قضایی معرفی نماییم.

وی با بیان اینکه رئیس محترم قوه قضائیه حساسیت ویژه‌ای درخصوص زمینخواری دارد، افزود: نهایت همکاری در کل استان هرمزگان میان دستگاه قضایی، انتظامی و امنیتی برای مبارزه با زمینخواری در حال انجام است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به تشکیل شعبه قضایی خاص برای رسیدگی به تخلافات زمینخواری اشاره کرد و تصریح نمود: به توصیه دستگاه قضایی قشم، همه مناطق پرخطر، شناسایی شده و یگان حفاظت از اراضی در این منطقه به طور جدی فعالیت می‌کند.

مومنی با بیان اینکه گشت‌های ویژه در منطقه آزاد قشم برای مبارزه با زمینخواری فعال است، اضافه کرد: تشکیل ضابطان قضایی و ورود آنها به موارد تصرفات غیرقانونی، از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای رفع تصرف از اراضی ملی بسیار نتیجه‌بخش بوده است، تاکید کرد: اگر با همین روش پیش برویم، تا ۵ماه آینده موضوع زمینخواری در قشم، به طور کلی منتفی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه از بیت‌المال کوتاه نمی‌آییم، افزود: بر سر حفاظت از اراضی ملی به طور قطع حساسیت داریم و همه توان خود را برای صیانت از آن به کار می‌گیریم.

مومنی گفت: زمین‌ها باید براساس ضوابط در اختیار افراد قرار گیرد و اجازه نمی‌دهیم کسی خارج از قانون عمل کند و در رفع تصرف از اراضی ملی، بیش از ۲۰سال گذشته، کار انجام شده است.

وی درباره اعلام دارایی مدیران این منطقه نیز گفت: موضوع اعلام دارایی‌ها، یک بحث پیشنهادی بود و در قدم نخست، معاونت توسعه مدیریت این سازمان، دارایی‌های خود را اعلام کرد.

مومنی با بیان اینکه همه مدیران در سازمان منطقه آزاد قشم، برای اعلام دارایی‌های خود، اعلام آمادگی کردند، افزود: ۱۰۰درصد مدیران در این موضوع، همکاری نموده‌اند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بنده نیز دارایی خود و خانواده‌ام را در فرم مربوط، اعلام کردم و این اقدامات برای شفاف‌سازی بسیار موثر است.

وی افزود: همه این اطلاعات، جمع‌آوری و در اختیار دستگاه قضایی قشم برای مراحل بعدی قرار می‌گیرد.

مومنی درباره قاچاق ته‌لنجی نیز گفت: در قشم، قاچاق وجود دارد و بسیاری از این موارد، به بی‌تدبیری مربوط می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه مسئولان درباره واردات گروه‌۴ (کالا‌های لوکس و غیرضروری) تصمیم‌گیری نمی‌کنند، افزود: این موضوع باعث سوق پیدا کردن این کالاها، به سمت قاچاق می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر قرار است با قاچاق مبارزه شود، باید اقدامات کارساز و موثر انجام شود، در غیر این صورت هیچ راه‌حل‌ها دیگری نتیجه‌بخش نخواهد بود.

مومنی با بیان اینکه ۸۰میلیون دلار در سال، سهمیه واردات منطقه آزاد قشم است گفت: بیش از ۱۴هزار مغازه در این منطقه فعالیت می‌کند که باید امورات خود را بگذرانند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تاکید کرد: باید کالا‌ها ازجمله کالا‌های لوکس وارداتی در منطقه آزاد قشم تولید شود، که در حال حاضر این اقدامات صورت گرفته و در بحث تولید عطر و ادکلن و لوازم بهداشتی، هشت کارخانه فعالیت می‌کنند و ۶کارخانه دیگر نیز در دست احداث است.