ضرورت توجه و حمایت از گردشگری الکترونیک در مناطق آزاد کشور:

بهره‌گیری از فناوری آینده‌گرا، جهت دستیابی به ‌گردشگری پایدار

در جهان امروز که هر گردشگر از امکاناتی برخوردار است تا همزمان با بازدید از مقصدهای مختلف گردشگری، محتوای صوتی و تصویری تولید کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیام خود را به دورترین نقاط ارسال کند، اهمیت فناوری و تحولات دیجیتالی بیش از هر زمان دیگری محسوس است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، همچنین شاهد هستیم که کسب‌ و کارهای نوین گردشگری به مدد تحولات دیجیتالی و فناوری‌های اطلاعاتی، به عرصه‌های پویایی تبدیل شده‌اند که با استفاده از فرصت‌های ناشی از توسعه و ترویج فناوری در جوامع بشری به سرعت در حال عبور از کسب ‌و کارهای سنتی بوده و فاصله میان انتظارات گردشگران دیجیتال و ارزش واقعی تحویلی به آنها به کم‌ترین حد ممکن رسیده است.

تحولات دیجیتالی عصر فناوری اطلاعات، علاوه بر نقش موثر در دانش‌محور شدن گردشگری، به سفر مسئولانه و خلق تجربه متمایز از سفر منجر شده و بر ضرورت به‌کارگیری فناوری جامع‌نگر و آینده‌گرا در حوزه‌های مختلف ‌گردشگری پایدار افزوده است.

به‌ نظر می‌رسد نگاه به‌روز و تحول‌خواهانه مبتنی بر دیجیتال در صنعت گردشگری کشور چندان موردتوجه قرار نگرفته و مغفول مانده است. با این وجود، در مقطع کنونی و با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور که صنعت گردشگری می‌تواند در آن نقش یک ناجی را ایفا کند، فرصت‌هایی برای ایجاد این تحولات دیجیتالی فراهم است که برای بهره‌گیری از آنها برای ثمربخش کردن فعالیت‌های موجود ضرورت دارد؛ از «دیجیتال‌سازی ساز و کارهای بازاریابی و تبلیغات» و «حمایت از استارتاپ‌ها» که معمولا در زمینه دیجیتال دست به نوآوری می‌زنند گرفته، تا بهره‌گیری از ارزهای رمزنگاری شده برای انجام مبادلات مالی در توریسم کشور به‌ عنوان اقدامی به‌روز و پیشرو که اثر تحریم‌ها در حوزه مالی را به حداقل می‌رساند، حمایت کرد.

 

مزایای گردشگری الکترونیک

توریسم الکترونیک بخشی از تجارت الکترونیک است که در برگیرنده استفاده از فناوری‌های رو به توسعه سریع؛ مانند ارتباطات، صنایع اطلاعاتی و همچنین برنامه‌ریزی‌های راهبردی مهمان‌نوازی، مدیریت و بازاریابی است. فعالیت‌های ویژه توریسم الکترونیک باید به متصدیان گردشگری، آژانس‌های گردشگری و دیگر ساختارهایی که مستقیما با استفاده از وب سایت‌های تخصصی، به گردشگری مجازی علاقه‌مندند، تکیه نماید. این پدیده (توریسم الکترونیک)، هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان کالاها و خدمات گردشگری را در چرخه خود وارد می‌نماید.

مزایای گردشگری الکترونیک که بسیار دارای اهمیت بوده و ما ناچار به استفاده از آن خواهیم بود، عبارتند از:

۱) تبادل اطلاعات در کمترین زمان ممکن میان علاقه‌مندان به گردشگری

۲) انتشار اطلاعات چندرسانه‌ای به صورت صوتی و تصویری و ویدئویی از مناطق مختلف گردشگری

۳) ظرفیت‌سازی جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات مجازی گردشگران با توریست‌های آماتور

۴) معرفی فرصت‌های اقامتی

۵) معرفی ظرفیت‌های حمل و نقل و…

هرچند گردشگری الکترونیک به اندازه مسافرت‌های واقعی، لذت‌بخش و خاطره‌انگیز نیست، اما از آنجا که به همه مردم و بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و فرهنگی آنها این امکان را می‌دهد تا از مناطق دیدنی دنیا بازدید کنند، صنعتی قابل توجه محسوب می‌شود. با این حال، در کشور ما به دلایلی ازجمله نبود زیرساخت‌های اولیه و پرهزینه بودن ایجاد آنها، رشد ناچیز فناوری اطلاعات و عدم استفاده همه افراد از اینترنت و کمبود سایت‌های گردشگری، این صنعت با اقبال عمومی قابل توجهی همراه نشده است؛ اما مزایای بالقوه این فناوری، به ویژه در امر اشتغال‌زایی و کسب درآمد مستقل از نفت، همه افراد و به ویژه فعالان این بخش را بر آن داشته تا برای رونق این صنعت، تلاش نمایند.

 

ضرورت تحول در بازاریابی دیجیتالی

یکی از حوزه‌هایی که تحولات دیجیتالی آن را دچار دگرگونی‌های گسترده کرده است، بازاریابی است. صنعت گردشگری یک کشور برای توسعه، نیاز به بازاریابی هدفمند و گسترده دارد تا از این رهگذر، امکان جذب گردشگر از دیگر کشورهای جهان فراهم شود. از آنجا که این صنعت ماهیتی فرامرزی دارد، بازاریابی دیجیتال در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. براساس اطلاعات و آمارهای موجود، بازاریابی دیجیتال به ‌سرعت در حال تسخیر بازاریابی به شیوه سنتی است.

با توجه به دیدگاه اغلب کارشناسان و فعالان این حوزه، دانش محدود و ناکافی، ردپای حضور تفکر سنتی در حوزه مدرن بازاریابی دیجیتال و عدم شکل‌گیری چرخه تبادل‌نظر با مشتری و گرفتن بازخورد، ازجمله مواردی هستند که به‌ عنوان ضعف‌های عمده بنگاه‌های فعال در صنعت گردشگری کشور جهت بهره‌گیری از فرصت بازاریابی دیجیتال مطرح می‌باشد.

این روزها با تلاش‌های دشمنان، موجی از اخبار منفی در مورد ایران در رسانه‌های پرنفوذ غربی شکل گرفته و به این ترتیب برای اینکه بازاریابی و تبلیغ برای سفر به ایران موثر واقع شود، نیاز است که گردشگری بیش از هر زمانی به ابزارهای کارآمد و بهینه تبلیغات و بازاریابی مسلح باشد؛ از همین‌رو بهره‌گیری از الگوهای موفق و موثر بازاریابی دیجیتال باید در دستورکار بنگاه‌های فعال گردشگری و همچنین مدیریت سازمان‌های مناطق آزاد قرار بگیرد.

همچنین توسعه فرهنگی در استفاده صحیح از فناوری اطلاعات، آشناسازی مردم با ساختار، عملکرد و مزایای فناوری اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب شبکه‌ای و مخابراتی، ایجاد زمینه‌های مناسب جهت گسترش بانکداری الکترونیک، ایجاد انگیزه و تمایل در مدیران، کارکنان تاسیسات گردشگری و آموزش دادن آنها برای استفاده موثر از فناوری اطلاعات  نیز در سرلوحه برنامه‌های کلان سازمان‌ها می‌باشد.

 

لزوم حمایت از استارت‌آپ‌ها صنعت گردشگری

همواره ایران یک مقصد جذاب اما پر از ابهام و رمز و راز برای گردشگران خارجی بوده است، تا جایی که خیلی اوقات گردشگران عطای بازدید از ایران را به لقایش می‌بخشیدند. البته در این میان نباید از وجود اطلاعات نادرست و شایعات در سطح بین‌المللی چشم‌پوشی کرد. در چنین شرایطی نقش استارتاپ‌ها در صنعت گردشگری، بسیار حائز اهمیت است.

ورود سالانه بیش از ۵میلیون گردشگر به ایران نشان از این دارد که صنعت توریسم از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای راه‌اندازی کسب ‌و کار برخوردار است؛ کسب‌ و کارهایی که می‌توانند به شکل استارتاپ راه‌اندازی شده و دروازه‌های جدیدی از کسب ‌و کارها را به روی اکوسیستم‌ استارتاپی ایران باز کنند.

گردشگری، صنعتی است که با کمترین سرمایه، بیشترین درآمد و اشتغال را نصیب کشور می‌کند؛ چراکه همه چیز ازجمله آثار و اماکن باستانی و تاریخی و طبیعی برای این کار در اغلب نقاط کشور وجود دارد. در صنعت گردشگری به ازای ورود هر گردشگر به کشور دستکم ۵شغل ایجاد می‌شود و میزان اشتغال بخش گردشگری نیز سریع تر از سایر بخش‌ها است. اشتغال، درآمد و تفریح از نیازهای اساسی بشر است و همه اینها در گردشگری وجود دارد و این صنعت ظرفیت پاسخگویی به همه اینها را در اختیار دارد.

 

نقش مستقیم و غیرمستقیم کارآفرینی در گردشگری

گردشگری یک پدیده فراگیر است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در کارآفرینی و اشتغال نقش دارد، در حالی که در سایر حوزه‌ها این خصوصیت کمتر دیده می‌شود. گردشگری از نظر اشتغال و ایجاد بسترهای اشتغال در جایگاه بالایی قرار دارد و شمار افرادی که در گردشگری می‌توانند فعال شوند، زیاد است.

توسعه کسب و کارهای کوچک خانگی و جمعی، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، تربیت راهنمایان تور و حمایت از ابداعات، اختراعات و نوآوری‌های متحول کننده در صنعت گردشگری ازجمله راه‌های گسترش کارآفرینی در صنعت گردشگری است.

دسترسی راحت‌تر به اطلاعات گردشگری و همین طور امکان خرید آنلاین بلیط چارتر و سیستمی و مقایسه قیمت‌ها و همچنین رزرو اماکن اقامتی به صورت آنلاین از اهرم‌های اصلی رشد گردشگری در سال‌های اخیر ایران هستند. البته این فضا هنوز بخش‌های بکر زیادی دارد که ازجمله آنها می‌توان به تولید محتوای بین‌المللی اشاره کرد. محتوایی که علاوه بر معرفی ایران، زمینه‌ساز ایجاد تصویری امن از ایران در بین مردم کشورهای مختلف جهان است.

نهادهایی همچون سازمان ملل، تلاش‌های گسترده‌ای برای جلب توجه دولت‌ها به موضوع ایجاد امنیت در فضای سرمایه‌گذاری و خصوصا سرمایه‌گذاری در کسب ‌و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد مسیر توسعه گردشگری بیش از هر زمان دیگری از امکانات دیجیتالی می‌گذرد؛ مسیری که قرار گرفتن در خارج از آن، این توسعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.