معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد:

بورس بین‌الملل کیش تا اوایل آبان‌ماه راه‌اندازی می‌شود

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی از راه‌اندازی بورس بین‌الملل کیش تا اوایل آبان امسال خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از فرینا، احمد جمالی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: همه اقدامات اولیه و مستندات تهیه شده و بر‌اساس تصمیمات اتخاذ شده شورای عالی بورس، سرمایه اولیه برای تاسیس بورس بین‌الملل کیش، ۳۰میلیون دلار است.

وی افزود: براساس تصمیم کمیته راهبری بورس بین‌الملل کیش، حداقل ۴۰درصد سرمایه اولیه این بورس، به سرمایه‌گذاران خارجی داده شده و سرمایه‌گذاران داخلی می‌توانند در مابقی سرمایه مشارکت داشته باشند.

جمالی از ایجاد سایتی برای در اختیار عموم قرار دادن اطلاعات کافی درباره ویژگی‌ها و مشخصات بورس بین‌الملل کیش خبر داد و اظهار داشت: هدف از ایجاد این سایت، این است که شرکت‌های دارای صلاحیت حضور در بورس بین‌الملل که شناسایی نشده اند، بتوانند درخواست خود را ارائه دهند و انحصاری در این موضوع ایجاد نشود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در اواخر سال‌۹۷ هیات وزیران به پیشنهاد شورای عالی بورس، آیین‌نامه تاسیس و راه‌اندازی بورس‌ها را در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی به استناد ماده‌۲۹ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تصویب کرد، افزود: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی بورس به عنوان نخستین بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش آغاز شد.

وی به اقدامات اجرایی و تهیه مدارک و مستندات و نیز طرح عملیاتی برای تاسیس بورس بین‌الملل کیش اشاره کرد و گفت: با انتخاب مشاور، اقدامات اولیه برای تاسیس بورس انجام و در یک ماه گذشته موافقت اولیه سازمان بورس اوراق بهادار اخذ شد.

جمالی، ترکیب سهامداران بورس بین‌الملل کیش را موضوع مهمی دانست و افزود: برای ترکیب سهامداران، کارگروه فرعی در ذیل کمیته راهبری بورس بین‌الملل کیش، تشکیل شد که این کمیته اقدام به شناسایی سهامداران بالقوه داخلی و خارجی کرد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تا اواخر مهرماه امسال، فرآیند شناسایی سهامداران داخلی و خارجی به اتمام می‌رسد و بسته کامل اقدامات انجام شده به شورای عالی بورس ارائه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: شورای عالی بورس، مانند بورس املاک و مستغلات که در زمان محدودی این بورس‌ها را تصویب کرد و اکنون عملیاتی شده، بورس بین الملل کیش را نیز تصویب کند تا اقدامات اجرایی آن در اوایل آبان آغاز شود.

جمالی با بیان اینکه شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی برای مشارکت در بورس بین‌الملل کیش، تقاضا داده‌اند، تصریح نمود: حدود ۴۰شرکت درخواست داده‌اند که در حال غربال کردن این شرکت‌ها بر‌اساس معیار‌های کمیته راهبری و کارگروه فرعی برای شناسایی سهامداران هستیم.

وی افزود: سهامدارانی که در ترکیب سهامداران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند، باید صلاحیت مالی و فنی را از نظر سابقه کار در این حوزه و توان مالی را داشته باشند.

جمالی با بیان اینکه بورس بین‌الملل کیش، فرصت ارزنده و مناسب برای بازار سرمایه کشور است، گفت: ما از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان اظهار کرد: براساس آیین‌نامه مصوب هیات وزیران، تصمیم‌گیری نهایی درباره ترکیب سهامداران داخلی و خارجی، بر عهده شورای عالی بورس است.