در گفت‌و‌گو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عملکرد این منطقه بررسی شد:

تحقق توسعه صنعتی و عمرانی اروند در دولت تدبیر و امید

منطقه آزاد اروند در دولت تدبیر و امید شاهد موفقیت‌هایی در زمینه‌های تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری بود و در سال جدید نیز صمیم دارد برنامه‌های خود را در این زمینه‌ها قوت بیشتری ببخشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این منطقه همچنین در حوزه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری اقدامات چشمگیری را انجام داده است. سازمان منطقه آزاد اروند در راستای هدفگذاری‌های کلان این سازمان در طول ۸سال گذشته، از تولیدات داخلی حمایت بیشتری به عمل آورد و به همین خاطر در این راستا برنامه‌های متعددی را پایه‌ریزی و اجرا کرده است.

توسعه تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی که در منطقه آزاد اروند اتفاق افتاد، مرهون نگاه مدیران این سازمان به حوزه بهبود زیرساخت‌هاست که با هدف جذب حداکثری سرمایه‌گذاری جهت رفاه عمومی مردم پیگیری می‌شود و همین امر موجب شد این منطقه در ارزیابی مجله FDI‌که یک بخش تخصصی از فایننشال تایمز است و هر ساله مناطق آزاد جهان را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند، موفق به کسب عنوان جایزه تخصصی صنعت فولاد و جایزه منطقه برتر در توسعه زیرساخت‌ها در بین مناطق آزاد جهان در سال‌۲۰۱۹ شود.

در این گزارش، فعالیت‌های اروند را در حوزه‌های گوناگون از لسان جناب آقای مهندس اسماعیل زمانی رئیس محترم هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می‌خوانید‌.

 

بیش از ۷هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی در منطقه آزاد اروند

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ۳۱۰پروژه را تا پایان دولت برای مناطق آزاد تعریف کرده است که ۷۰پروژه آن مربوط به منطقه آزاد اروند است و البته از این ۷۰پروژه منطقه آزاد اروند، ۴۰پروژه مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است. سازمان منطقه آزاد اروند در این سال‌ها برای افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد منطقه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است. مزیت منطقه آزاد اروند دسترسی آسان به راه‌های ارتباطی واردات و صادرات و حمل و نقل به داخل کشور و دسترسی به بازار خارجی است که موجب شده تا سرمایه‌های بیشتری به منطقه آزاد اروند جذب شوند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با نشریه از موفقیت این بخش در منطقه متبوع خود سخن گفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به عملکرد منطقه آزاد اروند در دولت اول و دوم گفت: سرمایه‌گذاری داخلی منطقه آزاد اروند به بیش از هفت هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه چهارسال گذشته، ۱۱۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

زمانی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خارجی در دولت اول، ۹۲میلیون دلار بوده که این رقم در دولت دوم از سال‌۹۶ تا ۹۹ به ۴۸۰میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه آن، رشد ۴۲۱درصدی داشته است.

وی در ادامه گفت: واردات کالا مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی به منطقه آزاد اروند در دولت اول ۵۶میلیون دلار بود، این در حالی است که در دولت دوم که از سال‌۹۶ تا ۹۹ این رقم به یک میلیارد دلار رسیده و بیش از یکهزار و ۶۰۰برابر رشد را نشان می‌دهد.

زمانی اظهار نمود: تولیدات صادر شده از منطقه آزاد اروند که به واسطه مواد اولیه و ماشین‌آلات وارد شده در چهارساله اول ۴۲۰میلیون دلار بوده که در مقایسه با چهار ساله دوم، به ۷۲۰میلیون دلار رسیده که نزدیک به ۷۰درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند، ترانزیت خارجی در چهارسال اول دولت را ۳۶۰میلیون دلار بیان کرد و گفت: این رقم در چهار ساله دوم دولت به ۷۰۰میلیون دلار رسیده است که رشد ۹۵درصدی داشته است.

وی به استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در گیت‌های منطقه آزاد اروند اشاره کرد و بیان داشت: هم‌اینک گمرک جمهوری اسلامی ایران در گیت‌های خروجی منطقه آزاد اروند مستقر هستند و تمام عملیات واردات کالای همراه مسافر و مواد مصرف در منطقه آزاد اروند انجام می‌شود و این چون یک شاخص مهم است، واردات کالا از سال‌۹۲ تا ۹۶ تنها ۱۹میلیون دلار بوده این رقم در چهار ساله دوم به ۱۴۵میلیون دلار رسیده است.

زمانی ادامه داد: در حال حاضر تمام فرآیند اجرایی ورود کالای همراه مسافر در منطقه توسط نیروهای منطقه آزاد اروند انجام می‌شود و ما هیچگونه مشکلی در گیت‌های خروجی گمرک نداریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، تراز تجاری منطقه آزاد اروند را مثبت ارزیابی کرد و تصریح نمود: کل واردات کالا در چهارساله دوم دولت ۱۴۵میلیون دلار بود و این درحالی است که کل صادرات کالا از منطقه آزاد اروند در چهار ساله دوم به ۷۴۲میلیون دلار رسیده است.

وی در ادامه گفت: میزان کالای عبوری در چهار سال گذشته چهار میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار بوده که در مقایسه با چهار ساله دوم دولت، به چهار میلیارد و ۸۰۰دلار رسیده است.

 

توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی هماهنگی‌هایی با سازمان کمک‌های فنی جذب سرمایه‌گذار خارجی وزارت اقتصاد صورت گرفته و رایزنی‌هایی که با بازرگانی کشورهای هدف ازجمله کشورهای همسایه ازجمله عراق، قطر، عمان، کویت، امارات و بعضی از کشورهای‌CIS‌ داریم، از طرفی ۳۵بسته سرمایه‌گذاری اولویت‌دار منطقه آزاد اروند را تهیه کرده‌ایم و باید بگویم که در حال حاضر علی‌رغم تمام این محدودیت‌ها، دو سرمایه‌گذار خارجی حائز اهمیت در بحث مواد معدنی و کودهای شیمیایی جذب نموده‌ایم که هم رقم این سرمایه‌گذاری قابل توجه خواهد بود و هم اشتغال مطلوبی ایجاد خواهد کرد و هم‌اینکه باعث رونق منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بخش حجم سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان بهمن‌ماه سال‌۹۹، بیش از ۵۲میلیون دلار جذب سرمایه داشتیم که این حجم سرمایه‌گذاری در مدت مشابه سال قبل، تنها ۳میلیون دلار بوده است.

زمانی تصریح نمود: سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند عمدتا در بخش مینی‌پالایشگاه‌ها، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، مواد معدنی و صنایع و کود‌های شیمیایی آفت‌زدایی کشاورزی بوده است. در بخش صنعت عمدتا در حوزه صنایع متوسط و کوچک بوده است.

 

بهره‌برداری از ۲۱واحد تولیدی در منطقه آزاد اروند در سال جهش تولید

زمانی، واحدهای فعال در منطقه آزاد اروند را ۲۰۰واحد بیان کرد و گفت: در سال جهش تولید در سرزمین فتح در منطقه آزاد اروند ۲۱واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید و ۹واحد دیگر آماده بهره‌برداری است ولی به دلیل بحث محدودیت‌های کرونایی، آیین بهره‌برداری آنها در شرایط بهبود اوضاع برگزار خواهد شد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به برنامه اصلی سال‌۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به اینکه روزهای پایانی دولت می‌باشد، امید است ویروس منحوس کرونا در نیمه اول سال آتی ریشه‌کن شود و مسلما با ریشه‌کنی این ویروس نگاه به گردشگری افزایش چشمگیری خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: امسال به دلیل محدودیت‌های کرونایی، در حوزه گردشگری نتوانستیم میزان گردشگران خارجی و داخلی باشیم و کسب و کارهای کوچک آسیب‌های جدی به آنها وارد شده و امید است در سال آینده رونق کسب و کارهای کوچک با ورود گردشگران خارجی و داخلی در اولویت کاری قرار گیرد‌‌.

زمانی، تسهیل در ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه به منطقه آزاد اروند را از دیگر برنامه‌های سال‌۱۴۰۰ بیان کرد و بیان داشت: رونق کسب و کارهای کوچک و رفع موانع تولید از برنامه‌های اصلی منطقه آزاد اروند در سال‌۱۴۰۰ خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: امیدواریم با همکاری بانک‌ها، مشکل تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی در بحث سرمایه در گردش و سرمایه ثابت را رفع کنیم.

 

صنایع دانش‌بنیان، پایه و اساس توسعه صادرات غیرنفتی

وی افزود‌‌: توسعه صادرات غیرنفتی اهداف مشترکی با اقتصاد دانش‌بنیان دارد و صنایع دانش‌بنیان بستر و پایه و اساس توسعه صادرات غیرنفتی است و بر این اساس صادرات دانش‌بنیان اهمیت ویژه‌ای در امنیت اقتصادی و صادرات پایدار و غیرخام دارد‌‌.

زمانی اظهار داشت: در این راستا کشورهایی که صنایع دانش‌بنیان را محور توسعه اقتصادی و مزیت صادراتی خود قرار داده‌اند، با آسیب‌های کمتری در این حوزه مواجه می‌شوند. ایده، محصول، تجاری‌سازی و صادرات، زنجیره به هم پیوسته اقتصاد دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و اگر حلقه‌های این زنجیره متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر کشور در تمامی حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات و… شکل بگیرد، زمینه ایفای نقش صنایع دانش‌بنیان در توسعه صادرات غیرنفتی فراهم خواهد شد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در منطقه متبوع شما در رابطه با اقتصاد دانش‌بنیان انجام گرفته و چقدر موفق بوده و منجر به تولید بیشتر در منطقه شده است، بیان داشت: تاسیس و راه‌اندازی شتاب‌دهنده «اروندتک» بزرگترین شتاب‌دهنده و فضای کار اشتراکی استان خوزستان بوده است. اروندتک شتابدهنده‌ای است که با دیدگاهی نوآورای و با بهره‌گیری از توانمندی‌های جوانان ایرانی خلاق و کوشا، سعی دارد با حمایت از ایده‌های استارتاپی، شکاف‌های موجود درصنعت کشور را شناسایی و ترمیم کند‌.

وی افزود: هدف اصلی مرکز نوآوری، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و پیشرفت کارآفرینان جوان کشور است که با حمایت از استارت‌آپ‌های خلاق و کسب و کارهای نوپا در زمینه مسائل مربوط به حوزه نرم‌افزار، نفت و گاز، انرژی و کسب و کارهای بومی استان منجر به اشتغال‌زایی و بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود. استراتژی‌های حمایتی مرکز نوآوری منطبق بر به‌روز‌ترین استانداردهای شتاب‌دهی بین‌المللی است که با در نظر گرفتن شرایط داخلی کشور، طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند.

 

فعال نمودن واحدهای تولیدی راکد، اولویت سازمان منطقه آزاد اروند

وی درخصوص وضعیت تولید در منطقه آزاد اروند گفت: برای اینکه جهش تولید در منطقه سرعت بگیرد، با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم، با کمترین تشریفات گمرکی، مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات واسطه‌ای واحدهای تولیدی را ترخیص می‌کنیم؛ مجوزها را ۳ساله و ۵ساله صادر می‌نماییم که واحدهای صنعتی کمتر درگیر بروکراسی‌های اداری شوند و همین طور از طریق شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سازمان و منابع داخلی و همچنین کمک‌های فنی و اعتباری استان و تبصره‌۱۸ ملی درخصوص تامین نقدینگی به تولیدکنندگان کمک می‌کنیم که هم سرمایه در گردش و هم سرمایه ثابت واحدهای تولیدی دچار مشکل نشوند. کار بسیار خوب و قشنگی هم که در رابطه با بخش صنعت انجام داده‌ایم، این بود که واحدهای تولیدی‌مان را آموزش داده و به طرف بازار سرمایه سوق می‌دهیم که از طریق ورود به بازار سرمایه بتوانند بخش اعظمی‌ از تامین سرمایه برای توسعه‌شان انجام دهند که خوشبختانه هم موفق شده‌ایم و اکنون دو واحد تولیدی کارهای اولیه‌شان را انجام داده‌اند که با حضور در بازار سرمایه و بورس بتوانند هم در تامین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار تسهیل شوند و هم بتواند با ارزش واقعی شرکت‌شان، اعتبار و اعتماد عمومی کسب کنند و همچنین بتوانند به راحتی از تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای تامین مالی برای توسعه‌ استفاده نمایند و همین طور در جهت به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی‌شان اقدام کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند اذعان داشت: در کنار همه موارد گفته شده، در رابطه با توسعه زیرساخت‌ها، هم سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری و همین طور بحث توسعه فناوری و نوآوری خوشبختانه پشتیبان واحدهای تولیدی در منطقه هستیم و از صنایع پیشران، دانش‌بنیان و صنایع صادرات‌گرا کاملا حمایت می‌کنیم و به صورت میدانی شبانه‌روز در خدمتشان خواهیم بود.

زمانی ادامه داد: سال گذشته که سال رونق تولید بود، خوشبختانه در سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوبی که داشتیم، ۱۲راهبرد را تعیین کرده بود‌یم و تمام تلاشمان این بود که بتوانیم واحدهای صنعتی راکد را فعال نماییم. در این زمینه الحمدلله توفیقات خوبی را به دست آوردیم و آن این بود که ۱۰واحد تولید را در سال رونق تولید در منطقه آزاد اروند فعال نمودیم. همین سیاست، یعنی تبدیل واحدهای تولیدی راکد به فعال، در سال‌۹۹ که سال جهش تولید بوده است را هم ادامه دادیم. علاوه بر آن، به دنبال سیاست‌های جدید و ۲۰راهبردی که تعریف کرده‌ا‌یم، و در پی این هستیم که علاوه بر سیاست‌های قبلی، توسعه تولید و تعمیق آن را از طریق اتصال و ارتباط میان تولید، تامین و توزیع را نیز انجام دهیم. خروجی آن هم به دنبال این هستیم که واردکننده را تبدیل به تولیدکننده کنیم که با تلاش‌های صورت گرفته این امر در منطقه آزاد اروند به درستی محقق شد. در منطقه تلاش شد که واردکننده را تبدیل به تولیدکننده، تولیدکننده را تبدیل به صادرکننده و شبکه توزیع را هم به شبکه تامین و تامین را به تولید وصل نماییم. در واقع پیاده‌سازی این فرآیند، سیاست‌های اصلی ما در منطقه آزاد اروند در دولت محترم تدبیر و امید بوده است که دستاوردهای قابل قبولی نیز حاصل شد.

 

اهم پروژه‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به تخصیص اعتبار قابل توجهی به پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: فعالیت‌های فنی و مهندسی سازمان منطقه آزاد اروند طیف وسیعی را شامل می‌شود. برخی پروژه‌ها برای فعالیت‌های محدوده شهر هستند و برخی دیگر در سطح پروژه‌های منطقه برای توسعه زیرساخت‌ها انجام می‌شوند.

وی، مشکل اساسی در بخش عمران شهرهای آبادان و خرمشهر را فاضلاب دانست که رفع آن در اولویت برنامه معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند بوده است.

طبق اظهارات زمانی، در سال‌های  گذشته در مناطق مختلف آبادان مانند امیرآباد، ذوالفقاری، طویشه و دهکده بریم ۲۸درصد شبکه فاضلاب احداث شد و اتصالات آن انجام شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند بیان داشت: همچنین طرح اصلاحات شبکه فاضلاب در مناطقی در خرمشهر اجرایی شد، همچنین اصلاح معابر عباره خرمشهر نیز مورد بهسازی قرار گرفت.

وی بیان کرد: ۶۰درصد از ایستگاه‌های پمپاژ آبادان با اعتبار ۱۱۵میلیارد ریال و ۷۰درصد از ایستگاه‌های پمپاژ خرمشهر با ۶۰میلیارد ریال مورد بهسازی قرار گرفت تا این دو شهر دچار آبگرفتگی شدید مانند آبادان و خرمشهر نداشته باشند.

این مقام مسئول افزود: مشکل اصلی این دو شهر دفع آب‌های سطحی بود، در بارندگی‌های سال گذشته مقدار آبگرفتگی‌ها مورد نارضایتی مردم بود و در سال۹۹ با اصلاح ایستگاه‌های پمپاژ، این مشکل کمتر دامن‌گیر مردم شد.

زمانی اظهار داشت: در سال‌۹۶ تفاهم نامه‌ای با شهرداری آبادان منعقد شد تا برای بهسازی و احداث معابر سالانه هزار و ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد اروند دریافت کنند؛ ولی بعد از گذشت سه سال اقدام مناسبی صورت نگرفت و اعتبارات بازگشت خورد. این سازمان برای بهسازی و احداث معابر در آبادان اقدام به عقد تفاهم‌نامه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) کرد و این قرارگاه نیز قبل از عقد قرارداد عملیات اجرایی خود را در آبادان آغاز نمود.

وی بیان کرد: چند ماه از اجرای احداث و بهسازی معابر توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گذشته و به پیشرفت قابل توجه‌ای نیز رسیده است.

زمانی گفت: اجرای بهسازی و احداث فاز دوم منطقه ۹۰هکتاری خرمشهر آغاز شد، قسمت اول از فاز نخست این پروژه به پیشرفت فیزیکی ۵۰درصد رسیده است و پیمانکار برای قسمت دوم آن نیز جذب شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به انعقاد قرارداد هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برای اجرای بهسازی و احداث معابر در خرمشهر اذعان داشت: این قرارداد برای ساماندهی معابر خرمشهر بسته شده و عملیات اجرایی آن آغاز گردیده است.

وی با بیان اینکه حصار منطقه آزاد اروند از ابتدا براساس نقشه و طراحی گمرک کشور احداث شد، ولی بعد از سیل سال گذشته قطعات بتنی که برای دیوار جانمایی شده بود از بین رفت، گفت: جمع‌آوری ویرانه‌های حصار منطقه آزاد اروند حدود ۱۰میلیارد ریال هزینه داشت و به این دلیل اقدام به جمع‌آوری آن نشد.

زمانی با اشاره به این مهم که حصار شامل دیوار و جاده است که ایجاد شده، اظهار نمود: در جریان سیل سال گذشته و با تصمیم شورای تامین درخصوص انفجار جاده برای جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه، بخشی از این دیوار تخریب شد که هزینه ساخت مجدد آن ۴۰میلیارد ریال برآورد شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اما دیگر پروژه مهم، بزرگترین سالن فرودگاهی جنوب غرب ایران در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی(ره) آبادان با اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود که به بهره‌برداری رسید.

طبق گفته زمانی، این پروژه بزرگ شامل احداث ترمینال جدید به مساحت هفت هزار و ۲۰۰مترمربع، ساختمان جنبی به مساحت هزار مترمربع، محوطه‌سازی به مساحت ۳۵هزار مترمربع به ارزش ۲هزار و ۸۵۰میلیارد ریال به صورت مشارکت ۵۰درصدی منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است.

وی اظهار داشت: با افتتاح ترمینال جدید فرودگاه آبادان، ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه ۸۰۰هزار نفر در سال افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: احداث ساختمان VIP‌و CIP ترمینال قدیم، اصلاح، بازسازی و محوطه‌سازی فرودگاه، خرید سیستم کمک ناوبری فرودگاه‌ILS، تعویض دستگاه ناوبری DVOR، ‌ایجاد ۱۵هکتار فضای سبز و احداث برج‌های روشنایی مسیر فرودگاه، احداث ترمینال جدید برای مجزا نمودن پروازهای داخلی و خارجی، ترمیم و بازسازی دیوارهای اطراف فرودگاه، ترمیم باند دوم فرودگاه، بهسازی برج مراقبت و تعریض و زیباسازی بلوار مسیر فرودگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته در این فرودگاه بوده است.

عالی‌ترین مقام سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با اجرای این اقدامات، امکان برقراری همزمان چهار پرواز در فرودگاه آبادان ایجاد شد که از شاخصه‌های اقدامات سازمان منطقه آزاد اروند در دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: ‌فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی‌(ره) آبادان جزء اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال‌۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت.

زمانی افزود: لازم به ذکر است از دیگر پروژه‌های مهم منطقه آزاد اروند در این اواخر، بهره‌گیری از بزرگترین و مجهزترین ایکس‌ری کشور در مرز شلمچه بود که با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر وقت شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهره‌برداری قرار گرفت.

 

افزایش چشمگیر صادرات کالا از بندر خرمشهر

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند افزود: اما صادرات کالا در ۱۰ماهه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۱۷۰درصد رشد داشت. باید تاکید کنم که در ۱۰ماهه سال جاری، ۴۹۳میلیون دلار کالا از بندر خرمشهر به خارج از کشور صادر شد.

وی ادامه داد: در۱۰ماهه سال گذشته ۱۸۰میلیون دلار کالا از بندر خرمشهر صادر شد که امسال با توجه به افزایش میزان صادرات، شاهد رشد ۱۷۰درصدی صادرات از این بندر بودیم.

زمانی از کشور عراق به عنوان عمده مقصد صادرات کالا از بندر خرمشهر یاد کرد و گفت: آبزیان، مواد معدنی، فولاد، مصنوعات فلزی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی عمده‌ترین اقلام صادراتی از بندر خرمشهر به سایر کشورها است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در ۱۰ماه سال۹۹، حدود ۱۸۵میلیون دلار کالای وارداتی شامل ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید صنایع وارد این منطقه شد که این میزان کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۶درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۴۵۰هزار دلار کالای مصرفی از طریق واحدهای تولیدی منطقه تامین شد که این رقم در سال جاری ۱۰برابر شده است‌.

 

رونق صنعت گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند

زمانی درخصوص توریست سلامت در منطقه آزاد اروند گفت: شرکت‌هایی در حوزه توریست سلامت در منطقه فعال هستند که هدف اصلی آنها جذب توریست است. این شرکت‌ها با دانشگاه علوم‌ پزشکی، بیمارستان‌ها و سازمان منطقه آزاد اروند وارد همکاری شده‌اند. در ایام قبل از کرونا حدود ۳۰درصد از برخی از مطب‌ها و مراکز بهداشتی آبادان و خرمشهر، توریسم گردشگری سلامت داشتیم. راه‌اندازی درمانگاه ویژه بیماران خارجی در خرمشهر و دفتری در بصره برای جذب بیماران خارجی ازجمله اقداماتی منطقه آزاد اروند در راستای توسعه گردشگری سلامت و ارائه خدمات گسترده‌تر بهداشتی و درمانی به مردم منطقه است که ارزآوری خوبی نیز دارد. از آنجا که گردشگری در پی شیوع کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده است، توجه به گردشگری سلامت یکی از اقداماتی است که دولت‌ها در دستورکار قرار داده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری سلامت در این منطقه اظهار نمود: در حوزه توسعه و رونق گردشگری سلامت دو محور ایجاد زیرساخت در منطقه و بحث ارجاع به کل کشور همواره مدنظر بوده است. سازمان منطقه آزاد اروند طی چهار تا پنج سال گذشته تمرکز خود را بر رونق گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند با اولویت جذب گردشگران خارجی گذاشته است. در این راستا برای ایجاد زیرساخت مناسب، نسبت به بازسازی، تجهیز و احداث بیمارستان‌ها و برخی مراکز بهداشتی که رقم بالغ بر ۸۵میلیارد تومان هزینه داشته، اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی سازمان منطقه آزاد اروند از طریق این تامین اعتبار، تجهیز و بازسازی شده‌اند. در ادامه برنامه‌ گردشگری سلامت، پزشکان جدید در رشته‌های تخصصی جذب شده‌ و در منطقه آزاد اروند مستقر شده‌اند. توسعه گردشگری سلامت هم به نوعی خدمت به شهروندان اروند است که منجر به افزایش ورود توریست به منطقه می‌شود.

زمانی ادامه داد: پزشکان متخصص در رشته‌های تخصصی و عمومی به منطقه آمده‌اند و تقریبا ۸۰ تا ۸۵درصد خدمات درمانی در منطقه آزاد اروند ارائه می‌شود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه بیشتر جذب توریست سلامت در منطقه آزاد اروند عمدتا از کشورهای عراق، کویت و عمان بوده است، گفت: اکثریت از کشور عراق به اروند می‌آیند و البته ما حتی از آسیانه میانه نیز گردشگر سلامت در منطقه داریم. خوشبختانه ارتباط خوبی بین منطقه آزاد اروند و دیگر مناطق آزاد ازجمله ماکو، ارس و کیش برقرار شده است؛ از این‌رو منطقه آزاد اروند می‌تواند از طریق ماکو و ارس گردشگرانی از حوزه آسیانه میانه را نیز جذب کند. همچنین گردشگرانی به کیش و دیگر مناطق بفرستد.

 

تجهیز مراکز فرهنگی و هنری اروند

عالی‌ترین مقام سازمان منطقه آزاد اورند در ادامه درخصوص فعالیت‌های فرهنگی و هنری در منطقه متبوع خود گفت: از آنجا که یکی از ماموریت‌های مناطق آزاد تبدیل شدن به هاب صادراتی کل کشور است، برنامه‌ریزی‌ها در راستای ایجاد زمینه‌ها و تسهیلات لازم برای ایجاد صنایع متعدد و صنایع خلاق صورت گرفته است. در واقع تکامل صنایع خلاق و شکل‌گیری آنها در مناطق آزاد می‌تواند این مناطق را به حلقه تمام‌کننده صادرات صنایع خلاق در کشور تبدیل کند.

وی اظهار داشت: اقدامات عمرانی صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر توسط این سازمان شامل بخش‌های مختلفی است که پروژه تعمیر و تجهیز مراکز فرهنگی و هنری منطقه با اعتباری بیش از هفت و نیم میلیارد تومان، شامل تعمیر و تجهیز ۲۵مرکز فرهنگی و هنری سطح منطقه نظیر کتابخانه ها، تالارها و مجتمع‌های فرهنگی و هنری، احداث استودیو صدابرداری، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و… می‌شود.

زمانی تاکید کرد: اجرای پروژه تعمیر و تجهیز مساجد منطقه با مبلغ ۱۰میلیارد تومان که تاکنون چهار و نیم میلیارد تومان از این پروژه اجرایی شده، بخش دیگری از فعالیت‌های عمرانی این سازمان در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی در بخش عمرانی را مجتمع فرهنگی ساختمان سازمان منطقه آزاد اروند دانست و افزود: این مجتمع برای استفاده عموم مردم منطقه در نظر گرفته شده و به دنبال انجام قرارداد با سازمان تبلیغات اسلامی کشور جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌وری از آن هستیم.

وی تصریح نمود‌: منطقه آزاد اروند با توجه به نزدیکی به کشور عراق، ظرفیت‌های زیادی نیز برای توسعه صنایع خلاق به ویژه در حوزه چاپ و نشر، فروش ساز‌های بومی منطقه، آموزش در حوزه‌های سینمایی و… دارد که برنامه اجرایی آن قرار است در تدوین سند زیست‌بوم صنایع خلاق منطقه مدنظر قرار گرفته و اجرایی شود‌.

زمانی اذعان داشت: در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری سازمان منطقه آزاد اروند، اولین جشنواره مطبوعات اروند و اولین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی در سال‌۹۸ و نیز اولین جشنواره حصیر کشور در منطقه آزاد اروند با هدف توسعه هنر و صنعت حصیربافی در روستاها و ایجاد انگیزه جهت احیاء این هنر برگزار شد.

 

فعالیت استارت‌آپ‌ها در منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین درباره فعالیت‌های استارت‌آپی این منطقه بیان داشت: از سال‌۹۷ که مناطق آزاد به سمت ایجاد مراکز نوآوری و فناوری حرکت کردند و قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به آن تصویب شد، منطقه آزاد اروند هم اقدام به راه‌اندازی مراکز نوآوری و فناوری کرد. این منطقه با وجود حدود ۱۲دانشگاه و ۳۰هزار دانشجو، پتانسیل بالایی برای حوزه استارت‌آپی دارد. مزیت‌هایی که این منطقه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های استارت‌آپی قائل است، کم نیست و از آنجایی که این منطقه پتانسیل‌های بازرگانی، صنعتی و… زیادی دارد، می‌تواند فعالیت‌های گوناگونی در حوزه صنعت ارائه کند؛ ازجمله پالایشگاه، فعالیت تولیدی، بسته‌بندی و ‌غیره.

وی ادامه داد: منطقه آزاد اروند رتبه اول صادرات را در مناطق آزاد دارد که این میزان بالغ بر یک میلیارد دلار است که بخش عمده ای از این موفقیت حاصل فعالیت‌های علمی و دانشگاهی و وجود دانشکده‌های پزشکی، مهندسی و علوم انسانی موفقی است که نیروی انسانی متخصص و کارآمدی را پرورش می‌دهد.

 

سخن پایانی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان بر روی چهار محور تاکید کرد که برای منطقه آزاد اروند در طول سال‌های اخیر بسیار مهم و حائز اهمیت بوده است:

۱) پیگیری توسعه و جهش تولید در منطقه آزاد اروند

۲) پشتیبانی از طریق مرکز نوآوری و فناوری منطقه از واحدهای پیشران، دانش‌بنیان، نو و های‌تک

۳) ورود واحدهای صنعتی و واحدهای تجاری منطقه آزاد اروند به بازار تامین سرمایه

۴) ارزآوری و توسعه صادرات خصوصا تولیدات منطقه به خارج از کشور

و در پایان باید تاکید کنم در منطقه آزاد اروند با جدیت به دنبال توسعه صنعتی و صادرات غیرنفتی بوده‌ایم و در این سال‌ها با حمایت‌های دولتمردان تلاش کردیم شرایط منطقه را نسبت به گذشته بهبود دهیم تا ان‌شاءالله در پی این اقدامات شاهد توسعه تولید، صنعت، اشتغال و آبادانی و رونق رفاه اجتماعی برای مردمان عزیز منطقه باشیم.