معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد:

تحول در حوزه گردشگری منطقه با ثبت جهانی ژئوپارک ارس

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پیوستن ژئوپارک ارس به شبکه جهانی اتفاق مهمی بود که گردشگری منطقه را در جهت منافع مردم بومی محلی متحول می‌کند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، علی‌اصغر شالبافیان روز چهارشنبه (۳۱خردادماه) در مراسم ثبت جهانی ژئوپارک ارس افزود: مراحل ثبت این ژئوپارک ۱۰سال طول کشیده که با ثبت آن، کار تازه آغاز شده و فرآیندی برای بهره‌مندی بهتر از ظرفیت‌های منطقه شروع شده است.

وی، به مشکلات گردشگری داخلی نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه ۲اشکال اساسی داریم؛ یکی توزیع زمانی سفرها و دیگری عدم شناخت گردشگران داخلی از مناطق گردشگری است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: برای رفع مشکل اول، تعطیلی ۲روزه آخر هفته‌ها مطرح شده است که در بهبود سفرهای کوتاه‌مدت موثر خواهد بود.

شالبافیان بیان کرد: معرفی ظرفیت‌ها و مناطق گردشگری نیز می‌تواند به رفع مشکل دوم در این زمینه کمک کند.

وی اظهار کرد: در زمینه گردشگری خارجی نیز که در محورهای زیارتی و مرکزی کشور محدود شده است، باید اقداماتی صورت گیرد تا دیگر نقاط کشور نیز برای این قشر جذاب شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: عدم معرفی ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی، سهم این استان را در گردشگری خارجی محدود کرده است‌.

شالبافیان در ادامه به مصوبه دولت در مورد هزینه‌هایی که فعالان اقتصادی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و دیگر حوزه ها انجام می دهند، اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها، مالیات محسوب خواهد شد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایان به رویکرد دولت در حوزه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: دولت در برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای به حوزه گردشگری داشته است.

 

معاون شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو:

ثبت سومین ژئوپارک کشور، افتخاری برای همه است

معاون شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اظهار کرد: ثبت ارس در کنار قشم و طبس به عنوان سومین ژئوپارک کشور افتخاری برای همه است.

علیرضا امری‌کاظمی، با بیان اینکه انتخاب ژئوپارک‌ها، جدیدترین برچسب برای ثبت‌های جهانی سایت‌های جهانی و سایت‌های ذخیره زیست‌کره است، گفت: البته هدف اصلی ژئوپارک‌ها تنها حفاظت از میراث زمین‌شناسی نیست؛ بلکه در کنار معرفی این میراث با مشارکت جامعه محلی در تلاش برای یک ثبت است.

وی با اشاره بر چهار بحث اساسی در ژئوپارک، متذکر شد: پدیده زمین‌شناختی و مدیریت جامعه پدیده آشکار کننده از اهداف ژئوپارک است و این درحالی است که ژئوپارک فقط برای گردشگری ایجاد نمی‌شود.

معاون شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو ادامه داد: توجه به منابع طبیعی، آگاهی‌بخشی درخصوص پدیده‌های خطرات مخاطرات محلی، آماده‌سازی جوامع مقابله با آثار تغییرات، توجه به بحث آموزش، توجه به تحقیق، توجه به فرهنگ جامعه محلی و معرفی آن و توجه به نقش زنان ازجمله اهداف ژئوپارک در یونسکو است.

امری‌کاظمی یادآور شد: قطعا به‌تبع ایجاد ژئوپارک، موضوع اشتغال و توسعه نیز مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرونده ژئوپارک ارس تاریخچه ۱۰ ساله دارد که ابتدا توسط آقای حقی‌پور پرونده ارسال شد، ولی به علت نقص در پرونده موفق به کسب مجوز نگردید، اظهار کرد: در سال‌۲۰۱۵ یک حرکت جدید در ارس اتفاق افتاد و با رفع نواقص در سال‌۲۰۱۷، آقای پروفسور مارتینی به محل ارس آمد و سپس پرونده دوباره روی کار آمد و کارهای اجرای ژئوپارک در سال‌۲۰۱۹ توسط رئیس گروه علوم انجام شد و ضمن تایید، پرونده را دوباره به یونسکو ارسال کردند؛ ولی به علت کرونا ۲سال ارزیابی به طول انجام کشید و در نهایت سال گذشته این ارزیابی انجام شد.

معاون شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در پایان با اشاره بر تاریخ و ظرفیت منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: تاریخ گواه بر این است که در این منطقه ۴۰۰میلیون سال تاریخ تکاملی وجود دارد، همچنین کلیدی‌ترین سایت‌ها در این منطقه وجود دارد.

گفتنی است، جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس با حضور معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سفرای ۱۳کشور خارجی در منطقه آزاد ارس برگزار گردید.

شایان ذکر است، در پایان این جشن، از تمبر یادبود ثبت جهانی ژئوپارک ارس رونمایی شد.