در نشست میز ملی ترکیه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو مطرح شد:

تدوین نقشه‌راه تجاری میان ایران و ترکیه با بهره‌مندی از ظرفیت منطقه آزاد ماکو

نشست میز ملی ترکیه به منظور تدوین نقشه‌راه تجاری میان دو کشور با هدف 5برابر نمودن مبادلات اقتصادی و تجاری میان ایران و ترکیه طی 4سال آینده با بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو، در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، در این جلسه که با حضور حسین گروسی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار شد؛ برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در آینده نزدیک به منظور توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور جهت تدوین نقشه‌راه تجاری میان ایران و ترکیه با هدف ۵برابر نمودن مبادلات اقتصادی و تجاری میان دو کشور طی ۴سال آینده مورد بررسی قرار گرفت‌‌.

همچنین ایجاد سازوکاری جهت تولید و صادرات مشترک بین ایران و ترکیه به کشورهای ثالث و نیز پیگیری‌های لازم جهت احیاء بازارچه مرزی ساری‌سو، از دیگر موضوعات این جلسه بود‌.

مساعدت لازم برای ایجاد امکان بهره‌مندی تولیدکنندگان ایرانی از گواهی‌های بین‌المللی استاندارد و کیفیت محصول از طریق خدمات شرکت‌های مستقر در ترکیه توسط طرف ترک، ایجاد سازوکار داوری و حل و فصل اختلافات تجاری شرکت‌ها و بازرگانان دو کشور با مشارکت اتاق‌های بازرگانی دو کشور، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، مذاکره و انعقاد تفاهم‌نامه میان انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران و اتحادیه پیمانکاران ترک تهیه نقشه‌راه برای توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی و همکاری مشترک درخصوص انتقال تکنولوژی و تولید ماشین‌آلات حفاری معدن در ایران، از دیگر مواردی بود که در نشست میز ملی ترکیه مطرح شد‌‌.