مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

تسهیل در فرآیند سرمایه‌گذاری مطابق با شاخص‌های جهانی در منطقه آزاد کیش

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص اقدامات مثبت دولت سیزدهم که حذف فرآیندهای اضافی در صدور مجوزهای کسب و کار به‌ویژه برای مناطق آزاد بود، تسهیل این فرآیندها را بر‌اساس شاخص‌های جهانی عنوان کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، رحیم سرهنگی اظهار داشت: در این راستا تلاش کردیم چالش‌های فرآیند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در کیش را احصاء کرده و آنها را با شاخص‌های جهانی سهولت کسب و کار انطباق دهیم تا مشخص شود که کیش در کدام شاخص‌ها خوب نیست و گلوگاه‌های آن شناسایی شود.

وی افزود: منطقه آزاد کیش، سه جزیره کیش، هندورابی و فارور را زیرپوشش دارد؛ اما تاکنون تنها در یک‌چهارم از کل جزیره‌های زیرپوشش این منطقه سرمایه‌گذاری شده و سه‌چهارم دیگر باقیمانده است و هنوز در بسیاری از مناطق بکر جزیره‌های مزبور سرمایه‌گذاری انجام نگرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: بنا‌به دستور وزیر اقتصاد و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ مناطق آزاد باید خود به سمت سرمایه‌گذار رفته، موانع در مسیر جذب سرمایه‌گذاری را شناسایی و رفع کنند؛ همچنین تلاش نمایند سرمایه‌گذاران را از کشورهای اطراف در منطقه جذب کنند که در صورت محقق شدن این امر، تحولی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رخ خواهد داد.

سرهنگی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های کیش شناسایی شده است، بیان داشت: یکصد بسته سرمایه‌گذاری در کیش آمده شده است؛ زیرا این منطقه طرح جامعی دارد و در آن همه مشخصات کسب و کارها در پهنه‌های مختلف این سرزمین تعیین شده و برای هر یک از این پهنه‌ها، بسته سرمایه گذاری تعریف شده؛ لذا ارزش زمین، آورده سرمایه‌گذار، هزینه، مدت برگشت سرمایه و مدت‌زمان اجرای طرح مشخص شده است.

وی با اشاره به حضور سالانه ۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر گردشگری در جزیره کیش افزود: از آنجا که مشهد به‌واسطه وجود بارگاه منور رضوی مقصد گردشگری اسلامی است؛ کیش نیز دومین مقصد گردشگران در کشور به‌شمار می‌رود؛ هم‌اکنون ۳۰درصد از سرمایه‌گذاران کیش را مشهدی‌ها تشکیل می‌دهند؛ درواقع آنها سرمایه‌گذاری خود را از مشهد آغاز و در کیش کامل کرده‌اند.

به گفته رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش؛ بسیاری از سرمایه‌گذاران مشهد تورهایی را به صورت زنجیره‌ای از مشهد تا کیش برای گردشگران خارجی به‌ویژه عراق تدارک می‌بینند و آنان را در هتل‌های خود در مشهد و کیش سکونت می‌دهند؛ از این منظر قرابت‌های زیادی بین دو نقطه گردشگری در کشور وجود دارد.

سرهنگی اضافه کرد: منطقه آزاد کیش تلاش کرده تا هر آنچه موردنیاز یک سرمایه‌گذار در منطقه است را فراهم نماید؛ درواقع ۱۰۰بسته سرمایه‌گذاری که برای این منطقه تعریف شده، بی‌نام بوده و فقط کافی است که اسم سرمایه‌گذار در آن درج شود؛ چراکه همه اقدامات و زمینه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: تصور اشتباهی که در مورد مناطق آزاد در کشور وجود دارد، آن است که این مناطق به جای اینکه هاب و منشا صادرات کالا باشند، تبدیل به منشا واردات شده‌اند، درحالی که این تصور کاملا اشتباه است؛ زیرا تراز تجاری همه مناطق آزاد مثبت بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: مناطق آزاد در کشور از قوانین خوبی برخوردار هستند اما تاکنون به این قانون به خوبی عمل نشده یا به خوبی بر آن نظارت نشده است، امیدواریم در برنامه هفتم توسعه تحولاتی در این زمینه انجام گیرد تا به سمتی پیش رویم که مشوق‌های صادراتی برای مناطق آزاد در نظر گرفته شود.

به گفته سرهنگی؛ پیش از این مشوق‌های صادراتی از مناطق آزاد کشور گرفته شده بود تا تفاوتی با سایر مناطق نداشته باشند، بهتر است در برنامه هفتم توسعه این مسئله مورد تجدیدنظر قرار گیرد و کشور از مزایای مناطق آزاد محروم نشود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطرنشان کرد: کیش به‌واسطه اینکه سرزمین سرمایه‌ها و مملو از جاذبه‌های گردشگری و موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی است، در هر حوزه‌ای مزیت‌های جذب سرمایه‌گذار را دارد. کیش با ۱۰کشور عربی از طریق دریا ارتباط دارد و از این منظر از مزیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در حوزه تجاری و صنعتی برخوردار است.