مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با سفیر چین تصریح کرد:

تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در منطقه آزاد قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم به‌واسطه موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی و وجود ظرفیت‌های متعدد اقتصادی، می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شرایط سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در قشم تسهیل می‌شود.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در دیدار با سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: راه‌اندازی کنسولگری کشور چین در بندرعباس می‌تواند منافع اقتصادی خوبی برای استان هرمزگان و منطقه آزاد قشم به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: جزیره قشم به دلیل ضوابط و قوانین ویژه منطقه آزاد قشم، این ظرفیت را دارد تا دفتر مستقلی برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چینی فعال در جزیره مستقر شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اذعان نمود: در سال‌های گذشته پیمان خواهرخواندگی میان قشم و شهر گوانگجو چین بسته شد و امیدوار هستیم شرایط برای تمدید این تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان این دو منطقه آزاد فراهم گردد.

به گفته فتح‌الهی؛ سازمان منطقه آزاد قشم برای انجام سرمایه‌گذاری مشترک، ایجاد شهرک‌های صنعتی و تولیدی مشترک و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک با چینی‌ها آمادگی کامل دارد.

وی با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های چینی نباید وابسته به مذاکرات برجام باشد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به دنبال تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چینی در قشم هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور آنها در جزیره باشیم.

فتح‌الهی ابراز امیدواری کرد تا حضور سفیر چین و آشنایی او با موقعیت ویژه جزیره قشم و ظرفیت‌های موجود در منطقه، شرایط برای معرفی بهتر منطقه آزاد قشم به شرکت‌های چینی فراهم گردد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر چین تنها کشوری است که جمهوری اسلامی توافق‌نامه ۲۵ساله به امضاء رسانده و این مهم نشان دهنده نگاه ویژه نظام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم در اجرای سیاست نگاه به شرق است.

براساس این گزارش، سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه تاکید کرد: با استقرار سرکنسول کشور چین در دفتر بندرعباس، ارتباط میان شرکت‌های چینی فعال در منطقه تسهیل شده و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم می‌گردد.

«چانگ هوآ» با اشاره به برخی مشکلات شرکت‌های چینی فعال در منطقه آزاد قشم، افزود: امیدوار هستیم با تشویق شرکت‌های چینی برای حضور در ایران و به‌ویژه منطقه آزاد قشم، شاهد فعالیت اقتصادی بیشتر آنها در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: توافق‌نامه همکاری ۲۵ساله میان ایران و چین و همچنین تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان قشم و گوانگجو با هدف توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به امضاء رسیده و درصدد هستیم تا این مسئله به صورت جدی در دستورکار قرار گیرد.

«چانگ هوآ» تصریح کرد: سفارت چین مسئولیت پیگیری اجرای این توافق‌نامه‌ها را برعهده دارد و انتظار داریم با بهبود وضعیت کرونا در کشور چین، شرایط برای سفر و ملاقات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با طرف چینی فراهم شود.

سفیر چین در جمهوری اسلامی ایران در پایان با بیان این‌که کشور چین تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی علیه ایران را محکوم می‌کند، تاکید نمود: روابط دوجانبه میان ایران و چین، بدون توجه به سرنوشت مذاکرات برجام ادامه خواهد داشت و امیدواریم شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چینی در قشم تسهیل گردد.