مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت:

تشکیل شوراهای راهبردی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از تشکیل 4شورای «سرمایه‌گذاری، حقوقی، پارلمان دبیرخانه و حقوق بین‌المللی» در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد جهت تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هشتگانه کشور خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در نشست مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش که با حضور جعفر آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد، «اصلاح دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، ایجاد بانک اطلاعاتی، تقویت مشوق‌ها، تقویت و به‌روزرسانی مزیت‌های مناطق آزاد» را از اولویت‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برشمرد.

مومنی با بیان این که ایجاد چنین بسترهای مهمی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد می‌تواند از منافع و حقوق سرمایه‌گذاران در مقابل چالش‌های پیش رو دفاع کند، اظهار داشت: با ایجاد یک بانک اطلاعاتی در قالب شورای سرمایه‌گذاری در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، فرآیند سرمایه‌گذاری در مناطق هشتگانه کشور برای فعالان اقتصادی تسهیل می‌شود.

به گفته وی، تشکیل شورای حقوقی نیز از دیگر اقداماتی مدنظر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد است و باید دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها بررسی و اصلاح شود.

مشاور رئیس‌جمهور با تاکید بر این که شورای پارلمانی در دبیرخانه در عملکرد مناطق آزاد اثرگذار است، گفت: حفظ مشوق‌هایی که در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد کشور پیش‌بینی شده است، سبب جذب سرمایه‌گذاران متعددی از اقصی نقاط کشور به این مناطق خواهد شد.

مومنی تصریح کرد: در همین راستا دولت موظف است زیرساخت‌های مورد نیاز مناطق آزاد کشور را فراهم کند تا فعالیت‌ها در این مناطق استمرار داشته باشد.

وی با بیان این که در دو دهه گذشته به مزیت‌های جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور پرداخته نشده است، اظهار نمود: با تقویت و به‌روزرسانی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور میزان حجم سرمایه‌گذاری از سوی فعالان اقتصادی در این مناطق افزایش می‌یابد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: با تشکیل شورای حقوق بین‌المللی و ایجاد مرکز تولید فکر در دبیرخانه؛ مولفه‌های انعقاد قرارداد بین‌المللی در اختیار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

مومنی تاکید کرد: برای حفظ مناطق آزاد کشور باید اصلاحات و تغییرات جدی انجام شود تا به یک خرد جمعی برسیم.

مشاور رئیس‌جمهور در پایان درخصوص تفویض اختیار مدیران عامل مناطق آزاد که براساس قانون مشخص شده است، تصریح کرد: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد باید هویت و ماموریت‌های اصلی خود را به سرانجام برساند و با ارتقاد دادن جایگاه خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، در هیات دولت از منافع مناطق آزاد هشتگانه کشور دفاع کند.