وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت:

تغییر راهبرد عملکرد مناطق آزاد به رویکرد تولیدمحوری و صادرات

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت سیزدهم با تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، به دنبال ایجاد نسل دوم مناطق آزاد با رویکرد تولیدمحوری و صادرات است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سیداحسان خاندوزی در بازدید از مرز و پایانه گمرک اینچه‌برون و برخی زیرساخت‌های این منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی افزود: بنای دولت سیزدهم این است که با تغییر راهبرد، شاهد نسل دوم مناطق آزاد با رویکرد تولیدمحوری و صادرات‌گرا باشیم و منطقه آزاد اینچه‌برون با زیرساخت‌های موجود، به عنوان یکی از نخستین مستعد‌های این مناطق به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تلاش‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت تهیه طرح جامع منطقه آزاد اینچه‌برون اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که تا امروز به صورت بالقوه باقی مانده است، مانند ظرفیت‌های حوزه ترانزیتی و حوزه ژئوپلیتیک کشور که آن را به حوزه ژئواکونومی وصل می‌کند و می‌تواند قطبی باشد، استفاده کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اینچه‌برون با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند به عنوان یکی از مناطق تولید‌محور و صادرات‌گرا در نقطه تماس اقتصاد ایران با اقتصاد حوزه اوراسیا مطرح و موثر باشد.

گفتنی است، اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی‌برون از توابع شهرستان ۳۷۰هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه‌برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

لازم به ذکر است، در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

یادآور می‌شود، وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه ازجمله سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، علی عسگری معاون توسعه مدیریت و منابع، عباس مرادپور سرپرست معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی، مهدی میراشرفی معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی، علی‌عادل عبادی‌نژاد داورانی سرپرست دفتر امور استان‌ها و فرشاد فتوت مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه به استان گلستان سفر کردند و با علمای اهل سنت استان نیز دیدار داشند.

حضور در گلزار شهدای گرگان و ادای احترام و قرائت فاتحه، دیدار با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، شرکت در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و پیگیری مصوبات آن و جلسه شورای اداری استان و نیز حضور در مراسم روز ملی گرگان و گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با سیمای مرکز گلستان از دیگر برنامه سفر یک‌روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی به این استان شمالی بود.