معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد:

تفاهم‌نامه احداث خط آهن جلفا-‌قلی‌بیگلو امضاء شد

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس از انعقاد قرارداد 700میلیون یورویی احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال خط آهن جلفا-‌نوردوز-‌قلی‌بیگلو خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، صفر شاسفند، از انعقاد قرارداد ۷۰۰میلیون یورویی احداث، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال خط آهن جلفا-‌نوردوز-‌قلی‌بیگلو خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد ارس و کنسرسیوم ایرانی-‌اروپایی برای احداث خط آهن ۲۰۴کیلومتری منعقد شد.

وی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، مدت زمان واگذاری این خط آهن ۲۵سال است، گفت: اتمام مطالعات و اجرای کامل پروژه پنج سال بوده و بیست سال دوره بهره‌برداری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خواهد بود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به میزان بار ترانزیتی قابل جذب از کریدور شمال ـ جنوب، اجرای این پروژه را برای اقتصاد کشور و افزایش سهم ایران از ترانزیت کریدورهای بین امللی مثبت و پراهمیت ارزیابی کرد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس اذعان داشت: براساس پیش‌بینی‌های احتمالی، مجموع میزان بار ترانزیتی قابل جذب از این مسیر در سال اول ۱٫۵۳میلیون تن و در سال بیستم ۱۰٫۷۶میلیون تن بوده و در بخش مسافری نیز انتقال ۱۰۱هزار نفر در سال اول بهره‌برداری و انتقال ۴۰۹هزار نفر مسافر در سال بیستم پیش‌بینی می‌شود.

گفتنی است، منطقه آزاد ارس در چهار محدوده منفصل در شمال‌غرب ایران و ۱۳۵کیلومتری تبریز واقع بوده و با نخجوان از طریق محدوده جلفا، با ارمنستان از طریق محدوده نوردوز و با آذربایجان از طریق محدوده قلی‌بیگلو و خداآفرین هم‌مرز است.