معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد:

تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری جهت توسعه گردشگری منطقه آزاد ماکو

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه 9پروژه با میانگین 50درصد پیشرفت و حجمی بالغ‌بر 1600میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست اجراست، از آماده‌سازی 8بسته سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران جهت تقویت در جذب گردشگران این منطقه خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، بهنام امیریان گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو علاوه‌بر منطقه تجاری و اقتصادی، با ۱۴۷اثر تاریخی و گردشگری یک منطقه تاریخی و گردشگری هم به‌شمار می‌آید. یک اثر ثبت جهانی و ۱۳۰اثر ثبت ملی در این منطقه واقع شده است که سالانه ۲میلیون مسافر به‌واسطه مرز مشترک با کشورهای همسایه به این منطقه تردد می‌کنند.

امیریان دلیل حضور این منطقه آزاد را در نمایشگاه گردشگری و میراث فرهنگی را معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری منطقه آزاد ماکو عنوان کرد و افزود: در کنار عرضه و تعریف آثار و ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری این منطقه قصد داریم به سمت اخذ قراردادها و بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری حرکت کنیم. ۸بسته کامل سرمایه‌گذاری برای پیشنهاد به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری آماده‌ کرده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در حوزه میراث فرهنگی برای ارائه در نمایشگاه گردشگری و میراث فرهنگی، اضافه کرد: یک بسته سرمایه‌گذاری جامع و کاملی مربوط به قلعه تاریخی قوام شهر ماکو که در در دل بزرگترین کلاهک سنگی دنیا واقع شده، برای سرمایه‌گذار یا پروژه مشارکتی آماده ارائه است. ۵اثر مهم تاریخی در منطقه وجود دارد که به شکل مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده است. بناهای معروف پردیسان این پنج اثر تاریخی است که ضمن معرفی این اثرهای مهم تاریخی قرار است به کمک بخش خصوصی فرایندهای سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو درخصوص میزان جذب گردشگر این منطقه، تصریح کرد: در دوره جدید تصدی ما و دوره دولت سیزدهم به فهم مطلب و درک مسئله مهمی رسیده‌ایم و آن این است که علی‌رغم داشتن ۱۴۷اثر به عنوان جاذبه سفر، اینها هیچ‌وقت مقصد سفر قرار نگرفته‌اند. سرانه گردشگرپذیری با وجود تمام ظرفیت‌ها به شدت در منطقه ماکو پایین است. تمام تلاش و توان ظرفیتی گردشگری منطقه ماکو را بر این گذاشته‌ایم تا سهم گردشگری این منطقه را از سرانه کشور برای رسیدن به سهم واقعی برسانیم.

امیریان با بیان اینکه وضعیت جذب اکنون مطلوب نیست ولی رویکردها و سیاستگذاری‌ها به سمت تقویت این وضعیت است، گفت: جذب گردشگران در حوزه تورهای ترکیبی، گردشگری ترکیبی با مناطق آزاد دیگر و کشورهای همسایه با هدف افزایش سرانه سفر و سرانه شب اقامت ازجمله برنامه‌های این بخش از منطقه آزاد ماکو است. درحال حاضر ۸بسته سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار در راستای تقویت بخش گردشگری تدوین و آماده ارائه است. در کنار این ۸بسته، ۹پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۶۰۰میلیارد تومان هم‌اکنون با میانگین ۵۰درصدی پیشرفت در دست اجرا می‌باشد. سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی با همکاری مناطق آزاد انجام شده است.

وی، در تکمیل صحبتهای خود درباره سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰میلیاردی ۹پروژه مذکور، بیان داشت: دو هتل چهارستاره ازجمله این پروژه‌ها می‌باشد که با افزایش تخت‌ها و امکانات رفاهی نقشی اساسی را در جذب مسافر برعهده خواهد داشت. یک مجموعه تفریحی و پیست تله‌کابین از دیگر پروژه‌هایی است که انتظار داریم طبق پیشرفت‌هایی که داریم تا حداکثر یک‌سال آینده به بهره‌برداری برسند.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان خاطرنشان کرد: تمام سعی خود را برای پیشرفت در حوزه‌های گردشگری به شکل جذاب و همچنین ترویج و تبیین میراث فرهنگی به‌کار گرفته‌ایم. علاوه‌بر این، موضوع راه‌اندازی بازار را برای ایجاد جاذبه و مطرح شدن منطقه آزاد ماکو برای مسافران در تمامی فصول سال و مناسبت‌ها درنظر داریم.