مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت:

تهیه ۶۰۰بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۶میلیارد یورو در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: 600بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 6میلیارد یورو (320هزار میلیارد تومان) تهیه شده است و آماده‌ایم که این فرصت‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی روز چهارشنبه (۳۱خردادماه) در مراسم ثبت جهانی ژئوپارک ارس در منطقه آزاد ارس افزود: برای بسته‌های تهیه شده مطالعات لازم و زیرساخت‌ها ایجاد و مجوزهای لازم نیز به صورت بی‌نام صادر شده است که این موضوع در کمتر نقطه ای از دنیا وجود دارد.

عبدالملکی تاکید کرد: فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن و از آنها استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ایران باید در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری بیشتر شناسانده شود، چرا‌که ظرفیت‌های بیکران موجود در این کشور به خوبی معرفی و شناسایی نشده ‌است.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه افزود: هزینه تولید به شدت در ایران پایین بوده و زیرساخت‌های تولید بسیار مهم در بستر و دسترسی ایران به بازار جهانی بسیار عالی است، اما متاسفانه هیچ‌کدام از این ظرفیت‌ها به خوبی معرفی نشده است.

عبدالملکی گفت: هزینه نیروی کار در ایران یک پنجم متوسط جهانی، هزینه انرژی، یک‌دهم، هزینه اقامت، یک‌پنجم و هزینه زمین و مواد اولیه نیز بسیار پایین است.

وی ادامه داد: شبکه زیرساخت‌های کشور نیز بسیار متنوع، قوی و مطلوب است و در ۴۴سال گذشته زیرساخت‌های بسیاری در کشور ایجاد و در این زمینه پیشرفت‌های زیادی حاصل شده، شبکه لجستیک بسیار قوی داریم، به‌طوری که تا دورترین نقاط کشور گسترده شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: دسترسی ایران به بازار جهانی نیز بسیار متنوع است به طور مثال ۸۵میلیون ایرانی با ۵۰۰میلیارد یورو مصرف، فرصت خوبی برای فروش محصولات به‌شمار می‌آیند و از طرف دیگر همسایگی با ۱۵کشور با ۶۰۰میلیون جمعیت و یکهزار میلیارد یورو واردات و همچنین قرار گرفتن ایران در حاشیه آب‌های آزاد ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده است که کمتر کشوری در دنیا این ویژگی‌ها را دارد.

عبدالملکی عنوان کرد: چنین شرایطی در مناطق آزاد نیز حاکم است؛ چراکه درواقع مناطق آزاد بهشت سرمایه‌گذاری در جهان هستند که مشوق‌های قانونی زیادی برای آنها تعریف شده و سودآوری برای سرمایه‌گذاران بیشتر است.

مشاور رئیس‌جمهور همچنین از تهیه ۶۰۰بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۲۰هزار میلیارد تومان و ۶میلیارد یورو خبر داد و گفت: آماده‌ایم که این فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

وی به ثبت جهانی ژئوپارک ارس نیز اشاره کرد و افزود: برای این مهم ۵۰۰ساعت کار کارشناسی در طول ۱۰سال انجام شده است که باید از فرصت ایجاد شده برای ارتقاء منطقه و توسعه گردشگری بهره‌برداری کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تاکید کرد: ایران ظرفیت‌های خوبی دارد که نیاز به معرفی و در نهایت بهره‌برداری بهینه دارد که متاسفانه گسست میان آنها موجب شده از مواهب این ظرفیت‌ها کمتر برخوردار شویم.

گفتنی است، جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس با حضور معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سفرای ۱۳کشور خارجی در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

شایان ذکر است، در پایان این جشن از تمبر یادبود ثبت جهانی ژئوپارک ارس نیز رونمایی شد.