در گفت‌و‌گو با سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند تاکید شد:

توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال، در تعارض با دژ خاکی اطراف منطقه آزاد اروند

دژ خاکی مرزی که تمام نوار ساحلی منطقه آزاد اروند (شهرهای آبادان و خرمشهر) را در بر گرفته است، به هیچ وجه با رونق و توسعه تجارت، اشتغال و گردشگری در منطقه همخوانی ندارد؛ ضمن اینکه مانع بهره‌مندی اروندنشینان از این نعمت خدادادی به جهت تفریح و پر کردن اوقات فراغت‌شان شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اگر چه بنا به برخی ملاحظات نظامی و امنیتی در دوران ۸ساله جنگ تحمیلی، ایجاد یک دژ خاکی در مرز رودخانه‌ای (اروندرود) با عراق به عنوان یک سنگر نظامی مستحکم و پایگاه دفاعی و عملیاتی الزامی بود، اما اکنون و با پایان ۳۲سال از جنگ تحمیلی و بازگشت مردم این منطقه به شهرهای‌شان، وجود این دژ مرزی که از لحاظ اقتصادی، گردشگری و حتی بصری؛ رونق تجارت، گردشگری و اشتغال را نشانه رفته، عدم اقبال سرمایه‌گذاران به ویژه در حوزه تجارت و گردشگری و عدم دسترسی اروندنشینان به بهترین چشم‌انداز آبی در شمال خلیج فارس را رقم زده است و از این‌رو است که شتاب‌بخشی به اجرای طرح ساحل‌سازی اروندرود بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

 

توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در گرو برداشتن دژ خاکی

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند توسعه اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، گردشگری و تامین امنیت پایدار در این منطقه را در گرو برداشتن کامل دژ خاکی که نوار ساحلی اروند را پوشاند، عنوان کرد.

حسین گروسی با مهم خواندن اجرایی و عملیاتی شدن طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و راهبردی برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های سازمانی و ملی اظهار کرد: صرف انجام طرح‌های مطالعاتی در بحث فرصت‌ها و ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند و حتی تبدیل آنها به کتابچه‌های مختلف نمی‌توان به اهداف مدنظر یعنی توسعه و رونق تجارت، گردشگری، اقتصاد و اشتغال دست یافت.

 

برنامه‌های مطالعاتی و راهبردی در اروند عملیاتی نشدند

وی گفت: متاسفانه آنچه تاکنون در این مقوله برای منطقه آزاد اروند اتفاق افتاده آن است که برنامه‌ها در حد انجام طرح‌های مطالعاتی و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و راهبردی بوده و اجرایی نشده‌اند.

گروسی افزود: به دنبال اجرای سه الی چهار برنامه از میان طرح‌های مطالعاتی انجام شده برای باز کردن گره‌هایی از مباحث اقتصادی، تجاری و اشتغال در منطقه آزاد اروند هستیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به گذشت حدود ۱۶سال از تبدیل شهرهای آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: تنها در ۵ یا ۶سال اخیر است که طرح‌های مطالعاتی مختلفی در این منطقه به طور جدی دنبال و انجام شده است، اما به دلیل آنکه به مرحله اجرا درنیامدند، مردم منطقه نه آنها را دیده‌اند و نه مزیت‌شان را لمس کرده‌اند.

 

تلاش برای بازگشت به ریل واقعی مناطق آزاد

وی با یادآوری مزیت‌های فراوان منطقه آزاد اروند ازجمله بهره‌مندی از حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی، نزدیکی به کشور عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس یادآور شد: در صورتی که بتوانیم به ریل واقعی‌مان که همانا ایجاد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تولیدی و گردشگری به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار در منطقه است، برسیم؛ آنگاه مردم منطقه می‌توانند از مزیت منطقه آزاد شدن شهرهای‌شان بهره‌مند شوند که متاسفانه تاکنون به آن دست نیافته‌ایم و لذا بایستی به سمت عملیاتی کردن برنامه‌ها و طرحهای مطالعاتی پیش برویم.

گروسی با اشاره به نشست با مسئولان قرارگاه کربلا گفت: متاسفانه دژهای خاکی باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی که هنوز در اطراف منطقه وجود دارند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری را از ما گرفته‌اند که باید در این باره اقدامات جدی و سریعی انجام گردد.

 

ابتر ماندن صورت جلسات متعدد حذف دژ خاکی

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند افزود: از سال‌۹۹ تاکنون صورت جلسه‌های زیادی در بحث حذف دژ خاکی مرزی وجود دارد که همچنان در حد همان صورت جلسه باقی مانده‌اند، البته در پاره‌ای موارد هزینه‌هایی شده و ۱٫۷دژ برداشته شده است، اما باز می‌گویند منطقه آزاد کاری نکرده است تا ما کار را ادامه دهیم. وقتی سرمایه‌گذاری این وضعیت را می‌بیند، رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

 

برداشتن دژ در حوزه اختیارات سازمان منطقه آزاد اروند نیست

وی با تاکید بر اینکه برداشتن دژ خاکی در حوزه اختیارات سازمان منطقه آزاد اروند نیست، اظهار کرد: بایستی با برنامه‌ریزی مدون و عملیاتی در سطح ملی، کار برداشتن دژ خاکی را بدون وقفه و درنگ انجام و دنبال کرد. با برداشتن تکه‌ای کوچک از دژ، نمی‌توان کاری از پیش برد، این مسئله سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند را تحت‌الشعاع قرار داده است.

گروسی تصریح کرد: اگر معتقدیم که وضعیت این منطقه سفید است، پس باید تمام این دژ برداشته شود، این کار به خودی خود زمینه‌ساز توسعه اقتصادی، تجاری و گردشگری و تامین کننده امنیت پایدار در منطقه است.

وی یادآور شد: انتظارمان آن است که مسئولان امر نسبت به برداشتن این دژ خاکی نگاهی ویژه و فرامنطقه‌ای داشته باشند تا هر چه سریع‌تر شاهد توسعه و رونق شهرهای آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) که در اقتصاد، تجارت و گردشگری کشور دارای سابقه و اثربخشی است، باشیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در پایان تاکید کرد: عنصر امنیت قادر است زمینه شکوفایی استعدادها و تکامل یک جامعه را فراهم کند و اگر امنیت به‌ ویژه در مناطق مرزی محقق شود، خلاقیت‌ها فعلیت پیدا می‌کنند.

 

نکته آخر و خواسته:

منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) به طور ذاتی به جهت موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود یعنی واقع شدن در شمال خلیج فارس، می‌تواند به عنوان مزیت استراتژیک خلیج فارس و حوزه مرکزی خاورمیانه برای تجارت، ترانزیت و توسعه تجارت بین‌المللی به شمار آید و از آنجایی که به رغم شرایط ناثبات امنیتی در منطقه خاورمیانه، ایران به جزیره ثبات و امنیت در منطقه تبدیل شده است، می‌بایست از این مزیت اصلی (منطقه آزاد اروند) که در بخش شمال غرب خلیج ‌فارس وجود دارد برای توسعه اقتصادی کشور و حتی کشورهای همجوار که با ما دارای اشتراکات مذهبی و فرهنگی هستند، استفاده نمود.

قرار گرفتن منطقه آزاد اروند به عنوان یک فرصت غیرقابل انکار و گذشت در استراتژیک‌ترین موقعیت کریدور شرق به غرب و جنوب به شمال آسیا، می‌تواند از طریق خطوط آبی امکان اتصال بنادر منطقه با بنادر حوزه مدیترانه و از طریق جاده و ریل امکان اتصال به حوزه شمالی یعنی قفقاز و دریای سیاه را موجب شود؛ لذا نظام و دولت باید این فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی کشور را غنیمت شمرده و برای استفاده بهینه و مطلوب از آن برنامه‌ریزی‌های راهبردی و به خصوص عملیاتی انجام دهد که برداشتن دژ خاکی در یک پرسه میان‌مدت آن هم بدون مانع‌تراشی و اما و اگرهای مختلف، مهم‌ترین گام در جهت دستیابی به این فرصت مغتنم است.