مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت:

توسعه نقطه مرزی ریمدان، نقشه‌راه منطقه آزاد چابهار در سال۱۴۰۲

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از توسعه زیرساخت‌های ریمدان با بیش از 5هزار میلیارد ریال از سوی این سازمان و اولویت‌بندی توسعه ریمدان به عنوان نقشه‌راه منطقه آزاد چابهار در سال‌1402 خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، امیر مقدم در نخستین روزهای کاری سال جدید در نشستی با حضور فرماندار دشتیاری و معاونان سازمان منطقه آزاد چابهار؛ بر اهمیت رشد متوازن نقطه مرزی ریمدان هم‌راستا با منطقه آزاد چابهار تاکید کرد و اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵هزار میلیارد ریال از سوی این سازمان صرف توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و آبرسانی در این نقطه شده است‌.

وی با اشاره به نقش این مرز به عنوان دروازه‌ای روبه جهان شرق اذعان نمود: این نقطه، بهترین دسترسی کشور به ۳۷درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) محسوب می‌شود و بهره‌برداری از این ظرفیت ضمن گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران، انتفاع جامعه محلی را درپی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از انتصاب قریب‌الوقوع مدیری برای این نقطه مرزی خبر داد و افزود: با این انتصاب، فعالیت‌های زیرساختی در این منطقه با سرعت و جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

مقدم در ادامه خواستار طراحی نقشه‌راهی با محوریت توسعه و به بهره‌برداری رساندن این نقطه شد و گفت: رشد متوازن ریمدان هم‌راستا با منطقه آزاد چابهار، نقشه‌راه ما در سال جدید است.

وی ضمن تقدیر از حمایت فرماندار دشتیاری برای سرعت بخشیدن به این پروژه، بر لزوم برنامه‌ریزی در دو فاز کوتاه و بلندمدت برای آغاز به‌کار این نقطه تاکید کرد و ادامه داد: اقدامات زود‌هنگام می‌تواند به درآمدزایی منجر شود که همین درآمد صرف بخش بلندمدت توسعه این مرز خواهد شد.

همچنین، تعیین کارگروه‌های حقوقی، بازاریابی و تولید بسته‌های رسانه‌ای برای معرفی ظرفیت ارزشمند نقطه مرزی ریمدان جهت جذب فعالان اقتصادی، از موضوعات دیگر مورد تاکید مقدم در این جلسه بود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با اشاره به اهمیت بازار پاکستان به عنوان یک بازار مصرفی خاطرنشان کرد: مرز ریمدان زنده است و عزم ما برای ساماندهی این مرز استراتژیک در برنامه‌های زودبازده در سال‌۱۴۰۲، دروازه‌ای جدید برای دستیابی کشور به منافع اقتصاد بین‌الملل در حوزه‌های ترانزیت و ترانشیپ و جذب سرمایه‌گذار است.

 

فرماندار دشتیاری:

ریمدان، یکی از سه مرز راهبردی ایران

فرماندار دشتیاری نیز در این جلسه از ریمدان به عنوان یکی از سه مرز راهبردی کشور یاد کرد و از آمادگی کامل مجموعه فرمانداری، برای هرگونه همکاری درخصوص احیاء و راه‌اندازی این نقطه مرزی خبر داد.

محمدامین شکری ادامه داد: کشور ما از راه چابهار، یک دروازه دریایی روبه تبادلات جهانی دارد و با بهره‌برداری از ریمدان، دروازه‌ای دیگری در خشکی روبه مرزهای شرق پیدا خواهد کرد.

فرماندار دشتیاری در پایان بر لزوم مدیریت یکپارچه مرزی تاکید کرد و اظهار داشت: باتوجه به فعال بودن کد ترانزیت در این نقطه و تبادلات در جریان، توسعه ترانزیت و ترانشیپ می‌تواند با مشخص کردن محدوده‌ها، هم‌اکنون نیز آغاز شود.

لازم به ذکر است، براساس قانون توسعه مناطق آزاد که در سال‌۱۳۹۸ به تصویب رسید، نقطه مرزی ریمدان به وسعت ۶۳۰۰هکتار به منطقه آزاد چابهار ملحق شد.

منطقه آزاد چابهار درحال حاضر با دو پروژه اجرایی زیرساختی به ارزش بیش از ۵هزار میلیارد ریال در این نقطه مشغول به توسعه زیرساخت‌ها است.

شایان ذکر است، مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰کیلومتر و تا گوادر حدود ۷۰کیلومتر فاصله دارد؛ این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) است.