مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بازدید از پروژه‌های جزیره مطرح کرد:

تولید محصولات صادرات‌محور با بومی‌سازی فناوری و تکنولوژی در قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به همراه جمعی از معاونان و مدیران این سازمان از بخشی از پروژه‌های قابل افتتاح جزیره بازدید به عمل آورد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، علی درویش‌پور در این بازدیدها، بر لزوم عملیاتی کردن فرمان مقام معظم رهبری در قالب شعار سال تاکید کرد.

وی از پروژه دیوتی فری‌شاپ واقع در فرودگاه بین‌المللی قشم بازدید نموده و عنوان داشت: پروژه دیوتی فری‌شاپ با هدف جلب گردشگر و تولید برندهای شاخص دنیا در جزیره قشم، باید به سرعت برای مراسم افتتاح ریاست جمهوری آماده شود.

همچنین، رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم ضمن بازدید از پروژه تکنیکال بلاک فرودگاه بین‌المللی قشم، بر اولویت قرار گرفتن تکمیل این پروژه تاکید کرد و اظهار کرد: برای تبدیل شدن قشم به نخستین مقصد گردشگری در کشور، سیما و منظر فرودگاه جزیره به عنوان یک مبدا ورودی بسیار مهم است‌‌.

 

صنایع شیلاتی قشم در مسیر تامین امنیت غذایی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه این بازدیدها، از سه پروژه پرورش میگوی جزیره نیز بازدید به عمل آورد.

درویش‌پور در بازدید از شرکت تعاونی میگوی دشت کنار سیاه قشم گفت: ۲۶استخر این پروژه برای وارد شدن به چرخه تامین غذای کشور باید تا هفته آینده آماده بهره‌برداری شود.

وی همچنین از مراحل آماده‌سازی استخرهای شرکت هامور طلایی قشم دیدن کرد و اظهار داشت: این شرکت با ۱۵استخر فعال و ۶استخر آماده آبگیری، یکی از پروژه‌های این منطقه در دور چهارم افتتاح‌های ریاست جمهوری است.

این مقام مسئول در بازدید از شرکت تعاونی دریانوردان قشم نیز از فعالیت مجموعه مذکور در حوزه تولید غذا تقدیر کرد و ادامه داد: این مجموعه با ۳۱استخر فعال، یکی از مزارع صادرات‌محور جزیره قشم است و با ورود ۵۷استخر آماده بهره‌برداری به فاز تولید، ظرفیت  صادرات آبزیان در این منطقه افزایش خواهد یافت.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم در بازدید از پروژه پرورش ماهی در دریای شرکت آبزیان دشت مروارید قشم تاکید کرد: پرورش ماهی در دریا با حفظ ذخایر آبزیان خلیج فارس، نقش حائز اهمیتی در تولید و اشتغال کشور دارد.

وی همچنین از شرکت مجتمع فرآوری سالم غذای قشم که در زمینه خشک کردن ماهی به شیوه صنعتی فعالیت می‌کند نیز بازدید کرد.

به گفته درویش‌پور، خشک کردن ماهی به روش صنعتی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه تولیدات صادرات‌محور و کمک به تحقق اهداف مناطق آزاد در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی بر لزوم تسریع در مراحل ساخت و راه‌اندازی شرکت مذکور دستوراتی صادر کرد تا روند تکمیل زنجیره ارزش در صنایع غذایی قشم سرعت گیرد.

در ادامه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از هتل سارینا واقع در شهر قشم که با ظرفیت ۳۲۰تخت، پتانسیلی جدید در بخش اقامتی جزیره محسوب خواهد شد نیز بازدید کرده و دستور حل مشکلات برای ورود این مجموعه اقامتی در چرخه گردشگری جزیره را صادر نمود‌.

 

برندسازی قشم در حوزه صنایع تولیدی و صادراتی ایران

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه روند بازدیدهای خود از پروژه‌های تولیدی، عمرانی و سرمایه‌گذاری جزیره قشم گفت: قشم دارای توان برندسازی در صنایع تولیدی و صادراتی در کشور است.

درویش‌پور اظهار داشت: محصولات تولیدی منطقه آزاد قشم با ورود به چرخه صادرات به داخل و خارج کشور، در جریان‌سازی برندینگ برای این منطقه نقش اثرگذاری دارند.

وی در بازدید پروژه پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم شرکت کیان یزدان قشم، تاکید کرد: این شرکت به عنوان نخستین شرکت پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم در کشور، یکی از پروژه‌های اولویت‌دار جزیره است که نقش سازنده‌ای در ارزآوری کشور ایفا خواهد نمود.

به گفته درویش‌پور، این شرکت با ۴۸۰حوضچه، به طور میانگین ظرفیت تولید ۴۰تن میگو در هر هکتار را دارد که در مقایسه با روش سنتی (با برداشت حدود ۷تن در هر هکتار)، جهشی در زمینه تولید میگو در صنعت غذایی کشور رقم خواهد زد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با بازدید از دو شرکت تولیدی فعال در زمینه تولید مواد آرایشی و بهداشتی به نام‌های عطر اطلس قشم و کارن زیما قشم عنوان داشت: شرکت‌های تولیدی مستقر در جزیره با بومی‌سازی فناوری و تکنولوژی در حوزه اشتغال و تولید محصولات صادرات‌محور موجبات دستیابی به خودکفایی در تولید را فراهم آورده‌اند.

وی ادامه داد: این اقدام به اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار در کشور کمک شایانی می‌کند.

درویش‌پور در ادامه این بازدیدها، از اسکله نفتی حرا قشم نیز دیدن کرد و دستوراتی جهت تسریع در روند آغاز به کار این اسکله صادر نمود.

این مقام عالی، ضمن تاکید بر این مطلب که راه‌اندازی فاز نخست این اسکله نفتی با توان پهلوگیری کشتی ۳۵هزار تنی می‌تواند نام قشم را در حوزه تولیدات نفتی به یک برند شناخته شده تبدیل کند، افزود: این اسکله با تامین خوراک شرکت‌های فعال در حوزه تولید انرژی، ضمن پشتیبانی از روند رو‌به رشد تولید، موجب مانع‌زدایی در تامین نیازهای صنعت نفت، گاز و انرژی منطقه و گردش چرخ‌های صنایع تولیدی می‌شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به نوع فعالیت فاز دوم این مجموعه بیان داشت: امید است با سرعت‌بخشی به فرآیند بهره‌برداری از اسکله مذکور در فاز دوم، قشم آماده پهلوگیری کشتی‌های نفتی ۸۰هزار تنی نیز شود.