مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد:

تکمیل زیرساخت‌های بین‌المللی‌سازی، ضرورتی برای توسعه مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تکمیل زیرساخت‌های نرم و سخت‌افزاری بین‌المللی‌سازی مناطق آزاد، لازمه نقش‌آفرینی این مناطق در دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در جلسه شورای اداری جزیره کیش اظهار کرد: بهره‌وری حداکثری مناطق آزاد در راستای توسعه اقتصادی پایدار، از تاکیدهای رئیس‌جمهور است و باید در این مسیر برنامه‌ریزی برای مردمی و جهانی کردن این مناطق انجام گردد.

وی افزود: به منظور مردمی کردن مناطق آزاد باید در سه محور شامل فعالان اقتصادی، ساکنان این مناطق و تمام مردم ایران اهداف خود را پیش ببریم؛ چراکه معتقدیم این سه گروه بهره‌برداران اصلی این مناطق هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: گره‌گشایی از کار سرمایه‌گذاران، ایجاد فضای کسب و کار پررونق و حذف بروکراسی‌های ناصواب ازجمله رویکردهایی است باید در راستای مردمی‌سازی در دستورکار مدیران سازمان‌های مناطق آزاد و دستگاه‌های اجرایی مستقر در آنها باشد.

عبدالملکی ادامه داد: در نتیجه اقدامات انجام شده باید در مرحله اول مردم بومی هر منطقه تحت تاثیرات مثبت مناطق آزاد قرار بگیرند و در نهایت این بهره‌وری را به سمت تمام مردم ایران سوق دهیم تا آنان نسبت به این مناطق تعصب و عرق داشته باشند و آنها را راهگشای مسائل اقتصادی کشور بدانند.

وی با بیان اینکه رویکرد بین‌المللی کردن مناطق آزاد بر‌اساس سیاست‌های نظام و دولت در دستورکار است، گفت: این رویکرد با هدف تحقق ماموریت اصلی این مناطق در تبدیل شدن به درگاه اقتصادی فراملی و تقویت دیپلماسی ایران پیگیری می‌شود.

عبدالملکی افزود: در این زمینه نیز جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با همکاری بخش خصوصی فعال در مناطق آزاد، ایجاد زیرساخت‌های نرم و سخت‌افزاری اقتصادی بین‌المللی ازجمله پیگیری تاسیس بانک آفشور، بیمه و بورس بین‌المللی، برقراری خطوط ارتباطی بین‌المللی هوایی، دریایی و زمینی از دستورکارهای مدیران دبیرخانه و سازمان‌های ذیل آن است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان بر تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه سرمایه‌گذاران خارجی به همراه اخذ تمامی مجوزهای لازم تاکید کرد و خاطرنشان نمود: برای جذب سرمایه‌های لازم این فرصت‌ها در سفرهای خارجی مقامات کشور اقدمات لازم از سوی دبیرخانه انجام می‌شود.

در ادامه، حجت الاسلام علیرضا بی‌نیاز امام‌جمعه کیش در این نشست با اشاره به لزوم تقویت نگاه فرهنگی در جزیره کیش با اولویت اجرای سیاست‌های بیانیه گام دوم افزود: نگاه مسئولان به کیش باید نگاهی فرهنگی باشد و راهبرد کلان و چشم‌انداز فرهنگی آن نیز تدوین شود.

همچنین، شیخ یعقوب شمس امام‌جمعه اهل سنت جزیره کیش نیز در این جلسه، تغییر و تحولات مدیریتی، وضع قوانین و مقررات مغایر با قوانین و مقررات مناطق آزاد و عدم توجه و به‌کارگیری نکردن متخصصان و افراد باسابقه محلی در پست‌های مدیریتی را ازجمله مشکلات مهم ساکنان و سرمایه‌گذاران جزیره کیش اعلام و اظهار کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران در راستای رشد و توسعه این منطقه آزاد ضروری دو‌چندان دارد.

گفتنی است، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی سه‌شنبه (۱۵آذرماه) در سفری دو روزه به منطقه آزاد کیش، از روند پیشرفت پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش، بندر مسافری جزیره، شرکت همانند‌ساز بافت، شرکت تولید مبلمان صادرات‌محور کیش چوب و نخستین زمین چمن هیبریدی که برای نخستین‌بار در کشور با ترکیبی از چمن مصنوعی و طبیعی در جزیره اجرا شده است، بازدید کرد.