سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد:

تیر خلاص مصوبه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر منطقه آزاد اروند

موضوع حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد که در جلسه علنی ۵اسفندماه سال99 به تصویب نمایندگان رسید و از سال جاری اجرایی گردید، به مثابه تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان منطقه آزاد اروندی بود که رئیس‌جمهور تبدیل آن را ادای دینی برای جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی در شهرهای آبادان و خرمشهر عنوان کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اگر چه طی سال‌های متمادی گذشته بسیاری از مسئولان و دستگاه‌های ذی‌نفع، مدام از قاچاق کالا در مناطق آزاد به جهت سوء‌استفاده از معافیت‌ها در این مناطق دم زدند و صد البته که نمونه قابل استنادی نیز از این دیدگاه هیچگاه ارائه نشد، اما باید اذعان کرد که صِرف داشتن یک عقیده نمی‌توان نسخه‌ای عمومی نوشت، آن هم وقتی ماهیت شکل‌گیری مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور از جنبه عمومی‌ بسیار متفاوت است؛ مانند منطقه آزاد اروند که قرار بود مرهمی برای زخم‌های ناشی از جنگ بر پیکر آبادان و خرمشهر باشد، اما مسئولان به جای تسهیل روند اجرای قوانین و مقررات دائم مناطق آزاد در آن، با نسخه عمومی حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تیر خلاص را بر پیکر بی‌رمق آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) که با گذشت بیش از سه دهه همچنان زخمی تیر و ترکش دشمن بعثی است، وارد آورند تا مرزنشینان این منطقه آن اندک کور سوی امیدی که به بهبودی، رونق و توسعه دوباره شهرهایشان و ماندگاری داشتند را نیز از دست بدهند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص با بیان اینکه طبق ماده‌۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مصوبه مجلس شورای اسلامی، اشخاص حقیقی و حقوقی که در این مناطق به انواع فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند، به نسبت نوع فعالیت اقتصادی‌شان از ‌تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت ۲۰سال از پرداخت مالیات بر درآمد و ارزش افزوده معاف هستند و پس از انقضاء بیست سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود، اظهار داشت: قرار نیست مقرراتی وضع شود که سبب مخدوش شدن و لطمه زدن به سرمایه‌گذاری شود؛ سرمایه‌گذاری که پس از مطالعه قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تصمیم به انجام این کار کرده است، حال با یک مصوبه و یا تصمیم اشتباه، امنیت سرمایه‌گذاری آن از بین می‌رود.

 

فرار سرمایه‌گذاری و نقض قوانین مناطق آزاد با وضع قوانین خلق‌الساعه

حسین گروسی افزود: قرار نیست با وضع قوانین خلق‌الساعه تصمیماتی را بگیریم که نتیجه آن فرار سرمایه‌گذاری و نقض قوانین دائم و اصلی مناطق آزاد است. حال که با کمترین مشوق‌ها در مناطق مواجه هستیم و معافیت مالیاتی ۲۰ساله در مناطق آزاد به عنوان مهم‌ترین مشوق برای سرمایه‌گذاری است، نمی‌شود با یک مصوبه زمینه فرار سرمایه‌گذاران را موجب شد.

وی با اشاره به اینکه در گرجستان علاوه بر پنجره واحد و داشتن مشوق‌های بالا، ۹۰سال معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری لحاظ شده و بر همین مبنا رتبه‌۱۴۷ آن در حوزه کسب و کار اکنون به رتبه۷ دنیا رسیده است؛ شمار سال‌های معافیت مالیاتی در کشور امارات ۵۰سال، عمان ۳۵سال و پاکستان را نیز ۲۲سال عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در مناطق آزاد کشورمان تنها ۲۰سال معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران لحاظ شده است، آن هم با کمترین مشوق و بیشترین محدودیت‌ها؛ از یکسو تحریم‌ها و از سوی دیگر نبود بانک‌های آفشور و بین‌المللی. اینگونه برخوردها منطقی نیست که با تمام مشکلاتی که مناطق آزاد با آن مواجه هستند هر روز هم یک بخشنامه جدید مانند حذف معافیات مالیات بر ارزش افزوده و درآمد از سال‌۱۴۰۰ که به تصویب رسید، صادر گردد.

 

لزوم رعایت قوانین و مقررات مناطق آزاد در جهت منافع ملی

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد کشور به طور شفاف و واضح بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق تاکید دارد؛ لذا نمی‌شود به سادگی و تنها با یک تصمیم‌گیری و مصوبه همه قوانین را زیر پا گذاشت و نادیده گرفت. اگر قرار است که با صدور مصوبات آنی و مختلف مانع از اجرای درست قوانین و مقررات مناطق شد، بهتر است که مناطق آزاد اصلا نباشند؛ اما اگر تصمیم گرفتیم و اعتقادمان آن است که این مناطق برای کشور مفید هستند، پس باید قوانین آن را نیز رعایت و اجرایی کنیم.

گروسی یادآور شد: در حال حاضر هم کارکنان مناطق آزاد و هم ساکنان این مناطق در موضوع حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده با مشکل مواجه شده‌اند.

وی، بهترین مدل اقتصادی را، توسعه از پیرامون به مرکز دانست و گفت: در کشور ما برعکس است، به شکلی که به تهران و شهرهای بزرگ رسیدگی می‌شود و پیرامون به فراموشی سپرده می‌گردد.

 

مهاجرت ساکنان مناطق آزاد با مصوبه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند از ماندگاری بیشتر ساکنان مناطق آزاد به عنوان فلسفه اعمال معافیت مالیاتی در این مناطق نام برد و اظهار داشت: لغو مصوبه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد مشروط بر ورود و تصمیم سران سه قوه اعم از مقننه، مجریه و قضائیه است. لذا نوشتن نامه به سران قوای سه‌گانه کشور از سوی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌تواند در تسهیل و لغو این مصوبه که منجر به کاهش درآمدهای دولت نیز می‌شود، اثرگذار باشد؛ در غیر این صورت ما از این بابت با مشکلات جدی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری مواجه می‌شویم.

به گفته گروسی، با استدلال‌هایی که آورده شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی متوجه شدند که نباید این تصمیم به مصوبه تبدیل می‌شد.

 

معافیت مالیاتی در مناطق آزاد، اصلی برای ماندگاری نه تبعیض

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند اذعان کرد: البته پیش از اتخاذ این تصمیم بارها صحبت شد، اما به حرف‌ها توجهی نشد و نمایندگان اعمال این معافیت را نوعی تبعیض تلقی کردند؛ در حالی که این موضوع «تفاوت» است و «نه تبعیض» و این تفاوت‌ها لازمه ماندگاری افرادی است که در مرز و با شرایط سخت آب و هوایی زیست می‌کنند تا آنانی که در مرکز استان زندگی می‌کنند.

 

لزوم ورود سران سه‌قوه به مصوبه حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد

وی تصریح کرد: تصمیم‌گیران در حذف معافیت‌های مالیاتی این کار را اجرای عدالت در میان تمام نقاط می‌نامیدند، در حالی که عدالت به طور دقیق در لحاظ کردن همین تفاوت‌ها است. از آنجایی که لغو این مصوبه به سادگی قابل انجام نیست، تنها راهکار آن دستور سران سه قوه در عدم اجرای این مصوبه است.

گروسی یادآور شد: با عنایت به اینکه مناطق آزاد مشمول قوانین دائم و مختص به خود هستند، سران سه قوه می‌توانند دستور عدم اجرای این مصوبه را ابلاغ کنند و این تنها راه جلوگیری از حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به اینکه پیشتر نیز مواردی از لغو برخی از قوانین وجود داشته است، ابراز امیدواری کرد تا با کمک سران سه قوه بتوانیم این مصوبه را نیز لغو نماییم.

 

کلام آخر:

مرزهای یک کشور با وجود مرزنشینانش زنده، پویا و امن هستند، مانند آنچه که طی سالیان دراز مردم مرزنشین شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با ماندگاری و فعالیت‌شان این سرزندگی و امنیت را در جریان‌ها و اتفاقات مختلف ازجمله جنگ تحمیلی برای کشور رقم زدند. لذا جای دارد تا مسئولان کشور به رسم ادای دین به مردمان این خطه پاک و ناب کشور، نسبت به اعطای امتیازاتی همچون معافیت مالیاتی که می‌تواند این مردم مرزنشین را که در سخت‌ترین شرایط زندگی و کار قرار دارند، یاری کنند.