مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با اصحاب رسانه مطرح کرد:

جذب گردشگری خارجی و توسعه تعاملات بین‌المللی در دستورکار سازمان منطقه آزاد ارس

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و اشاره به اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در چارچوب جهاد تبیین و ارائه گزارش عملکرد مسئولین به مردم، اظهار داشت: تا به ‌امروز تاکید بر انجام امورات براساس برنامه‌ها بوده و به‌منظور ساماندهی و اولویت‌بندی اقدامات، طرح میان مدت 3ساله بر اساس سیاست‌ها، راهبردها و پروژه‌ها تعریف شده که 116پروژه را در برمی‌گیرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مجید کیانی، تبدیل ارس به یکی از قطب‌های گردشگری را از سیاست‌های سازمان متبوع خود عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد منطقه آزاد ارس در این حوزه، گفت: ثبت جهانی ژئوپارک ارس، مقدمه معرفی این منطقه به گردشگران خارجی است و در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری برنامه‌‌ریزی و اقدامات متعددی صورت گرفته است.

وی با اشاره به عدم استفاده حداکثری از ساحل ارس، بیان کرد: با تعاملات صورت گرفته با استاندار، فرماندهی مرزبانی و اداره آب و منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که در ساحل ارس، فضاهای گردشگری، تفریحی، شیلات و کشاورزی را توسعه دهیم که توسعه پارک درنا بخشی از این پروژه‌ها است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به افزایش ۵۶درصدی ورود گردشگر به ارس در نوروز سال جاری و رشد ۱۱۴درصدی آن در بهار‌۱۴۰۲، ادامه داد: در ایام نوروز و پیک ورود مسافر به منطقه، ظرفیت مراکز اقامتی و مدارس تکمیل شد، به طوری که باشگاه‌های ورزشی نیز جهت اسکان شبانه گردشگران تجهیز شدند که این موضوع توجه به پروژه‌های اقامتی و تفریحی را دوچندان می‌کرد. در همین راستا نیز با افتتاح هتل‌‌های جدید در ماه‌های اخیر، نزدیک به ۴۰۰تخت به ظرفیت‌های اقامتی ارس اضافه شد.

کیانی با بیان اینکه در طول یک‌سال اخیر برنامه‌های متعددی در حوزه ورزشی و فرهنگی به اجرا درآمده است، افزود: در بحث جذب گردشگر خارجی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا با مشارکت در نمایشگاه‌های تکلیفی دبیرخانه شورایعالی، بتوانیم در جذب گردشگر به‌ویژه از کشورهای همسایه قدمی برداریم.

 

صادرات محصولات شیلاتی از محدوده خداآفرین به سایر کشورها

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس، تبدیل ارس به قطب کشاورزی کشور را یکی دیگر از سیاست‌های سازمان متبوع خود عنوان کرد و گفت: بزرگترین گلخانه‌های هیدروپونیک کشور در منطقه آزاد ارس واقع شده و بیش از ۲۲۰هکتار گلخانه فعال در این منطقه وجود دارد و قریب به ۳۰۰هکتار گلخانه دیگر در ارس درحال احداث است که امیدواریم بخشی از این ۳۰۰هکتار در سال‌۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

کیانی با اعلام اینکه بزرگترین پروژه پرورش ماهی کشور با ظرفیت تولید ۱۵۰۰تن در سال در زون خداآفرین منطقه آزاد ارس درحال احداث می‌باشد، اضافه کرد: امیدواریم این مجموعه در سال‌۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار گیرد و میزان صادرات شیلات از ارس به کشورهای اروپایی افزایش یابد.

 

آماده‌سازی فاز‌۳ صنعتی ارس برای احداث واحدهای تولیدی جدید

وی، کمک به رشد و رفع موانع تولید را دیگر سیاست مهم سازمان منطقه آزاد ارس بیان کرد و گفت: یکی از چالش‌های تیم مدیریتی بنده در ورود به سازمان منطقه آزاد ارس، نبود زمین جهت واگذاری به سرمایه‌گذاران بود و در این راستا ضمن آزادسازی ۲۳۶هکتار از اراضی توسط دادگاه و ۵۷هکتار از اراضی توسط کارگروه اقتصاد مقاومتی؛ نسبت به آماده‌سازی فاز‌۳ صنعتی منطقه اقدام شد که با افتتاح آن، مشکل زمین جهت پذیرش سرمایه‌گذاری‌های جدید مرتفع خواهد شد.‌

کیانی با ارائه گزارشی از افزایش تولید و صادرات محصولات تولیدی ارس، تصریح کرد: در سال‌۱۴۰۱، کل ترانزیت از دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز، ۱٫۳میلیون تن به ارزش ۳میلیارد دلار بوده و باتوجه به ثبت ترانزیت ۱۳میلیون تن در کل کشور، سهم ارس قابل‌توجه است.

 

تاثیر مثبت نمایشگاه‌ها در معرفی تولیدات و افزایش صادرات

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، به نتایج مثبت نمایشگاه‌های ارس‌اکسپو و ایران ‌اکسپو۲۰۲۳ اشاره و عنوان کرد: کاپان به‌عنوان یکی از شهرهای ارمنستان فاصله اندکی با مرز نوردوز ارس دارد، اما در این شهر خبری از محصولات ارس نیست و تنها با برگزاری یک نمایشگاه تولیدات ارس در این شهر، چندین تولیدکننده منطقه موفق به انعقاد قرارداد فروش و صادرات به ارمنستان شدند‌.

وی ادامه داد: نمایشگاه مناطق آزاد با متولی‌گری ارس، سوم لغایت پنجم شهریورماه در شهر ایروان برگزار خواهد شد و هدف از این نمایشگاه، عرضه بسته‌های سرمایه‌گذاری، معرفی تولیدات جهت صادرات و جذب گردشگر است. ارمنستان دروازه ورود به اتحادیه اوراسیا بوده و بازار آن گذری برای حضور در سایر کشورها می‌باشد.

 

از سرگیری پروژه احداث جاده مرند-‌جلفا پس از ۱۰سال توقف

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ۶کیلومتر از جاده مرند-‌جلفا پیش از شروع سفرهای نوروزی‌۱۴۰۲ با هزینه‌کرد این سازمان زیر بار ترافیک رفت، اذعان داشت: بخش دیگری از پروژه احداث باند دوم جاده جلفا-‌مرند به دلیل اختلاف با یکی از نهادها، ۱۰سال متوقف شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته، این مشکل رفع شد و امیدواریم ۳٫۵کیلومتر از ۷کیلومتر باقیمانده قبل از شروع فصل سرمای امسال افتتاح گردد.

شایان ذکر است، تقویت زیرساخت‌ها با راه‌اندازی پست موبایل برق در محدوده جلفا، احداث مدارس جایگزین کانکسی در خداآفرین و نوسازی مدارس محدوده‌ها، ساماندهی کالای همراه مسافر و برنامه‌ریزی جهت تخصصی‌سازی بازار جلفا، موانع اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و کم و کیف عرضه ۱۰۰بسته سرمایه‌گذاری جدید ارس، از دیگر مباحث مطرح شده از سوی مجید کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با خبرنگاران بود.