دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی عنوان کرد:

جریان دانشجویی و دانشگاهی، مهم‌ترین قشر تحول‌ساز در کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در نشستی صمیمانه با دانشجویان جزیره کیش ضمن گرامیداشت روز دانشجو، جریان‌های دانشجویی و دانشگاهی را مهم‌ترین مبدا تحول تاریخ کشور عنوان کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در این نشست، جریان دانشجویی و دانشگاهی را به عنوان مهم‌ترین قشر و گروهی معرفی کرد که در کشور تحول‌ساز هستند.

وی با بیان این‌که کارایی جریان دانشجویی در تحول‌سازی بیش از اساتید است، اظهار داشت: دانشجویان دارای دو خصوصیت «فرهیخته و فعال» هستند که هیچ گروه دیگری همزمان از این دو مهم برخوردار نیستند.

به گفته مشاور رئیس‌جمهور؛ یکی از خدمات بسیار ارزنده‌ای که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در این زمینه داشت، ایجاد ظرفیت بالا برای جذب دانشجو در دانشگاه‌ها بود که این ظرفیت در طول دوره بعد از انقلاب صد‌ها برابر شد.

عبدالملکی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۵میلیون نفر همزمان در بخش دانشجویی دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند که این ظرفیت ارزشمندی در حوزه دانشگاهی محسوب می‌شود‌.

وی در رابطه با دیداری که با پرفسور لین که معاون ارشد بانک جهانی بین سال‌های‌۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ و یکی از اقتصاددانان صاحب‌نظریه در دنیا است؛ بر دو محور مهم «جوانان فرهیخته و تحصیلکرده» ایرانی تاکید داشتند و این ظرفیت‌های ایجاد شده بسیار ارزشمند است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تمام تحولاتی که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های صنعتی، علم و فناوری و… تحقق یافته است، افزود: این تحولات به دست جوانانی بود که در دوره دانشجویی و یا سال‌های اندکی بعد از دانشجویی محقق شده است.

عبدالملکی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی «تحول شکل نمی‌گیرد تا زمانی که دانشگاه‌ها اصلاح شود»، گفت: باتوجه به این‌که در چهارمین سال گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، مطالعاتی درخصوص وضعیت پیشرفت ایران و جهان در گام اول انقلاب اسلامی از سال‌۵۷ تا ۹۷ مورد مطالعه قرار گرفته است.

عبدالملکی در رابطه با نتیجه مطالعه انجام شده در گام اول انقلاب اسلامی اظهار داشت: برآیند مطالعه شاخص‌های یاد شده برای سنجیدن کشورمان میانگین ۲۰کشور برتر دنیا انجام شده است که در اواخر دهه‌۸۰ از میانگین ۲۰کشور برتر دنیا عبور کرده و در سطح بالاتری قرار گرفتیم، درحالی که در سال‌۵۷ به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر از میانگین ۲۰کشور دنیا بودیم.

وی گفت: دشمن درحال تلاش است که وضعیت پیشرفت کشور ما را نزولی القاء کند و یک پروپاگاندای سنگین رسانه‌ای به جریان بیندازد.

عبدالملکی تاکید کرد: ایران در افزایش امید به زندگی که شاخص های حوزه سلامت ایران است بیشترین رشد میان تمام کشورهای دنیا داشته است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان نمود: در سال‌های متمادی بیشترین نرخ رشد علمی و فناوری دنیا را تجربه کردیم و در بخش‌های رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز پیشرفت داشته‌ایم.

گفتنی است، در دیدار صمیمانه حجت‌الله عبدالملکی با دانشجویان دانشگاه‌های مستقر در جزیره کیش که روسای پردیس‌های بین‌المللی و دانشگاه علمی-‌کاربردی نیز حضور داشتند، دانشجویان در گفت‌وگویی صمیمانه، مشکلات و موضوعات مختلفی را در راستای ارتقاء سطح مراکز آموزشی این منطقه با مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در میان گذاشتند.