مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد:

جزیره قشم، هاب اقتصاد دریامحور ایران

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم هاب اقتصاد دریاپایه کشور است و تمامی حوزه‌های اقتصادی و کسب و کارهای دریاپایه در این جزیره درحال فعالیت هستند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، عادل پیغامی در دومین نشست معاونان عمرانی و مدیران محیط‌‌زیست مناطق آزاد کشور اظهار کرد: شناخت کافی از ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و امکانات موجود در جزیره قشم در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ذهن بسیاری از مدیران ارشد کشور، مناطق آزاد هنوز به عنوان یک موجودیت ملی مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند و این درحالی است که مناطق آزاد یک ظرفیت و فرصت بی‌نظیر برای اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران بشمار می‌روند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: منطقه آزاد قشم همان اندازه به استان هرمزگان و قشموندان تعلق دارد و یک ظرفیت محلی و منطقه‌ای است، به همان اندازه یک موجودیت ملی برای تمامی استان‌ها و جغرافیای ایران است.

به گفته پیغامی؛ جغرافیای انسانی قشم نقطه اتصال زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف جهانی در طول قرن‌های گذشته است و این موضوع در کنار مزیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی، این جزیره را دارای موقعیت ویژه‌ای کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قشم هاب اقتصاد دریاپایه کشور است، افزود: تمامی حوزه‌های اشتغال و کسب و کارهای مرتبط با حوزه دریاپایه در جزیره قشم درحال فعالیت هستند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به فرصت‌های اقتصادی صنعت بانکرینگ در قشم گفت: این جزیره در حوزه بانکرینگ دارای موقعیت ویژه‌ای است که متاسفانه در سال‌های گذشته به علت برخی مسائل حاشیه‌ای و خودتحریمی‌ها، امکان فعال شدن این حوزه به صورت جدی ایجاد نشده است.

پیغامی اظهار کرد: منطقه آزاد قشم با توجه به وجود در موقعیت ژئوپلیتیک تنگه هرمز می‌تواند نقطه قابل اتکای بسیاری از استان‌های کشور جهت توسعه صادرات، رونق تجارت و اقتصاد و ارزآوری برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه برای بسیاری از پروژه‌های زیرساختی در جزیره قشم، نیازمند همراهی و هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هستیم، افزود: پروژه ملی طرح جامع شبکه ارتباطی خلیج‌فارس متشکل از چهار طرح پل خلیج‌فارس، بزرگراه، احداث راه‌آهن و بندر کاوه برای اجرایی شدن نیازمند نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: وجود منطقه آزاد مزیت‌های بسیاری برای جزیره قشم به همراه داشته و مسیر را برای پیشرفت و توسعه تا حدودی هموار کرده است؛ اما هنوز تا نقطه ایده‌آل آبادانی باید بیشتر تلاش کرد.