در نشست مشترک دکتر فتح‌الهی با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح شد:

جزیره قشم آماده تبدیل شدن به مقصد توریسم درمانی کشور و منطقه

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در راستای ظرفیت‌سنجی حوزه آموزش و بهداشت و درمان جزیره قشم، با معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دیدار کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی ضمن تاکید بر مزیت‌های جزیره قشم، به گسترش فعالیت‌های علمی با محوریت دانشگاه‌ها در این منطقه اشاره کرد و بیان داشت: بخشی از فعالیت‌های علمی با دانشگاه‌های شریف، آزاد و پیام نور شروع شده و امیدواریم در حوزه علوم پزشکی هم بتوانیم همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وی با اشاره به نیاز کشورهای حاشیه به خدمات درمانی و اعتماد آنها به بخش پزشکی ایران گفت: جزیره قشم ظرفیت دارد با همکاری وزارت بهداشت به مقصدی برای گردشگری درمانی و پزشکی در داخل و خارج تبدیل شود.

فتح‌الهی، قشم را به دلیل بهره‌مندی از امتیاز منطقه آزاد و عدم شمول قوانین داخل کشور برای ورود و خروج گردشگران خارجی، ظرفیتی ویژه در این حوزه دانست و اظهار کرد: همچنین در حوزه آموزش، ما آماده راه‌اندازی پردیس‌های بین‌الملل و آموزش‌های پزشکی نیز هستیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در بحث تولید دارو و مکمل و تجهیزات پزشکی نیز به دلیل اینکه منطقه آزاد قشم از قوانین سرزمین اصلی مستثنا است، آماده همه‌گونه همکاری در زمینه ورود این کالاها برای تامین احتیاجات کشور و مردم هستیم.

فتح‌الهی با اشاره به موقعیت جغرافیایی بیمارستان خلیج‌فارس، خواستار ارائه مجوز برای فعالیت شبانه‌روزی این بیمارستان شد و گفت: در راستای تامین سلامت ساکنان جزیره، ما وظیفه داریم خدمات بهداشت و درمان را در سراسر قشم ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: موقعیت این بیمارستان در مرکز جزیره کمک می‌کند تا خدمات درمانی به موقع در اختیار مردم قرار گرفته و به حفظ جان و سلامت مردم کمک کند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با اشاره به مساحت این مرکز و نزدیکی آن به فرودگاه یادآور شد: این مرکز بیمارستانی می‌تواند به پایگاهی برای آغاز فعالیت‌های پذیرش گردشگران سلامت تبدیل شود.

 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

ورود دارو و تجهیزات پزشکی از منطقه آزاد قشم به کشور

همچنین معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به نگاه عدالت‌خواهی و عدالت‌پروری سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: این نگاه مثبت، پیشرفت منطقه آزاد قشم را در پی خواهد داشت.

یونس پناهی درخصوص توسعه حوزه سلامت و درمان در این منطقه گفت: برای توسعه ظرفیت‌های درمانی در جزیره، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان آماده همکاری و حمایت همه‌جانبه هستند.

به گفته وی؛ جزیره قشم با داشتن امتیاز یک منطقه آزاد می‌تواند در حوزه ورود دارو و تجهیزات پزشکی به صورت قانونمند به کل کشور کمک کند.

این مقام مسئول همچنین توسعه تجهیزات و زیرساخت‌های پزشکی در قشم را بازویی کمکی برای اشتغال‌آفرینی و پیشگیری از خروج نیروهای کادر درمان و پزشکی دانست و افزود: ورود قشم به مبحث توریسم درمانی می‌تواند در این زمینه نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

پناهی از دریا و آبزیان به عنوان داروخانه‌ای خدادادی یاد کرد و ادامه داد:  بسیاری از فرآورده‌های دارویی با منشا دریا و آبزیان ساخته و وارد حوزه دارو و درمان می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر توانمندی قشم برای ایجاد تحول در زمینه درمان و اقتصاد کشور تاکید کرد و اذعان داشت: منطقه آزاد قشم می‌تواند پایگاهی برای تهیه و استخراج  داروهایی با منشا جانوران دریایی باشد.

در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان نیز منطقه آزاد را مهم‌ترین پشتیبان سلامت در جزیره خواند و گفت: قشم تنها منطقه آزاد کشور است که به‌واسطه جمعیت ساکن، امکان راه‌اندازی مراکز آموزش‌های درمانی و پزشکی را دارد.

حسین فرشیدی اظهار کرد: این دانشگاه آماده همه‌گونه همکاری جهت راه‌اندازی بخش آموزش پزشکی و همچنین کمک به افزایش ساعات کاری بیمارستان خلیج‌فارس در منطقه آزاد قشم می‌باشد.

گفتنی است، این جلسه با حضور جمعی از مدیران و روسای وزارت بهداشت، سازمان منطقه آزاد قشم، دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم برگزار گردید.