مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

جزیره کیش، الگویی برای ساماندهی سواحل کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره‌برداری اصولی را از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش در طرح ساماندهی سواحل جزیره کیش برشمرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامحسین مظفری در نشست هم‌اندیشی ساماندهی سواحل کیش، برگزاری این جلسه را شروع خوبی برای اجرای یکی از مهم‌ترین موضوعات و اساسی‌ترین بحث‌های جزیره کیش عنوان و بر ایجاد فرصت‌ها و بستر مناسب با هدف جذب توریست ساحلی تاکید کرد.

وی افزود: طرح ساماندهی سواحل کیش در راستای تبیین سیاست‌های کلان سازمان با استفاده از نظریات مشاوران این حوزه قطعا به نتیجه‌های خوبی منتهی خواهد شد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، دریا و ساحل را از اصلی‌ترین ظرفیت‌های کیش و کشور برشمرد و عنوان نمود: چنین ظرفیت‌هایی طی سال‌ها مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است و از ابتدای این دوره مدیریتی به جد مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش است تا با تلفیق ایده‌ها و مطالعات انجام شده، کاری ماندگار در جزیره انجام شود.

مظفری با اشاره به حیاتی بودن زمان‌بندی در انجام این طرح گفت: انتظار ما این بود که مطالعات در کوتاه‌ترین زمان و فرصتی ۴ماهه انجام شود و به سرعت وارد عمل شویم، اما با کمی تاخیر در این امر اکنون آغاز شد و تا حدودی زمان را از دست دادیم؛ اما امیدوارم کیفیت مطلوب اجرای طرح جبران این وقفه باشد.

وی با تاکید بر تسریع در امور مطالعاتی و اجرایی طرح اظهار داشت: زمان برای ما بسیار امر مهمی است و باید در این خصوص با انعطاف‌پذیری سعی کنیم متقاضیانی که برای اجرای طرح، کلیات منطبق با طرح ما دارند را شناسایی کرده و وقت را از دست ندهید و کار را آغاز کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بیان داشت: چارچوب‌های کلی ما در طرح ساماندهی سواحل ماه‌ها پیش با مشاوران مطرح شده و کاملا واضح است و براین امر تاکید داریم که مطالعات و بهره‌برداری از ساحل زیبای کیش به عنوان اصلی‌ترین ظرفیت ما با کیفیت هرچه تمام‌تر انجام شود.

مظفری با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های کیش با شهرهای سرزمین اصلی به غیر از شهرهای شمالی دریا است، گفت: علاوه بر تمایز با سرزمین اصلی، کیش یکی از ۴نقطه در جهان با بیشترین درصد اکسیژن خالص است و همین تفاوت است که این جزیره مرجانی را برجسته می‌کند.

وی ادامه داد‌: طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره‌برداری اصولی از سواحل، یک اصل در سازمان منطقه آزاد کیش است که در این راستا رعایت حریم و بحث‌های زیست محیطی حتما در طرح ساماندهی سواحل لحاظ خواهد شد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در سواحل شرقی نیز کارهای بسیار مهمی انجام شده یا در حال انجام است‌ که اولویت اول سازمان برای ساماندهی نیز محسوب می‌شود، از ساماندهی ساحل مرجان در سال جاری نیز خبر داد.

مظفری افزود: نگاه ما در سطح کلان به این گونه است که به نوعی هم‌افزایی بین پروژه‌های داخلی جزیره و سواحل صورت گیرد و برای برخی هتل‌ها که ساحل در اختیار ندارند، این امکان فراهم شود و یا مجموعه‌هایی نیز با در اختیار گرفتن ساحل به صورت نیمه اختصاصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه این مطلب گفت: به همین منظور می‌توانیم از سرمایه‌گذاران توانمند و خوشنام استفاده کنیم تا به موضوع ساماندهی پروژه‌های ساحلی و حتی طرح‌های ورزشی ورود کنند تا با حضور آنها اطمینان حاصل کنیم که مجموعه‌ای قدرتمند داریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخش دیگری از این نشست، به معماری ساحل اشاره و عنوان کرد: به عنوان فاز جدیدی از مطالعات این حوزه، معماری ساحلی و الگوها را مورد بررسی قرار دهیم و مسابقات معماری برگزار کنیم و از میان آنها، کارهای حرفه‌ای را به عنوان الگوی معماری ساحلی خوب ارائه کنیم؛ چراکه فعالیت‌های این حوزه برای آیندگان بسیار مهم است و نکات مربوط به آن باید با حساسیت بالایی دنبال شود.

مظفری به برگزاری جلسات مختلف بین تمام دست‌اندرکاران در حوزه‌های مربوطه با مشاوران طرح تاکید کرد و خواستار بررسی مسائل برای انجام کارهای با کیفیت و ماندگار شد.

وی پیشنهاد داد تا پروژه ساماندهی سواحل با طرح دریاچه مصنوعی در کنار هم بررسی و در صورت امکان و مشورت با مشاور زیست محیطی تلفیق شود و از سرمایه‌گذارانی که می‌توانند از بهره‌برداران این طرح در آینده باشند، دعوت کرد تا با ارائه ایده‌های خود در این امر مشارکت کنند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین انجام طرح‌ها به گونه‌ای مطلوب و قابل دفاع را از نقاط قوت مشاوران و اعتبار آنها را برشمرد و گفت: با ساماندهی سواحل کیش در چارچوب‌های تعیین شده و مشارکت تمامی بخش‌های مربوطه سازمان و استفاده از مشاوران بنام، می‌توانیم منشا خیر و برکات والگویی برای سواحل کشور باشیم.

همچنین در نشست هم‌اندیشی طرح ساماندهی سواحل کیش، سیاست‌های معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان و نیازها و مشکلات سواحل با تاکید بر استفاده از راهبردهای طرح‌های فرادست مطرح شد که ارتقاء کیفیت‌های بصری و خدمات گردشگری، تقویت سرزندگی در طول نوار ساحلی‌، افزایش بهره‌وری از فضای ساحلی در تمامی ساعات شبانه‌روز و فصول مختلف، تامین حس ایمنی و آرامش محیطی در طول نوار ساحلی و پرهیز حداکثری از انحصاری کردن سواحل و خصوصی‌سازی سواحل ازجمله موارد تشریح شده در این جلسه بود.

در ادامه این مبحث، دلایل نابسامانی‌های ساحلی نیز با حضور مشاوران حاضر در جلسه و مدیران و نمایندگان معاونت عمرانی سازمان تشریح شد که موضوعاتی چون عدم وجود طرح تفضیلی، واگذاری‌های بی‌برنامه و غیر‌اصولی اراضی ساحلی‌، عدم رعایت یا نبود مقررات ساخت و ساز و بهره‌برداری و نظارت سطحی بر آن و عدم سیاست واحد و مدیریت یکپارچه به عنوان مهم‌ترین دلایل برای بررسی بیشتر مورد تاکید قرار گرفت.

رویکردهای اجرای طرح ساماندهی از منظر مشاوران و مدیران مربوطه در حوزه عمرانی نیز در این پنل هم‌اندیشی به گونه‌ای مطرح شد که حفظ محیط زیست ساحلی حتما مورد توجه قرار گیرد و در کنار آن نیازهای رفاهی و گردشگری کیشوندان و گردشگران تامین شود و قابلیت رقابتی و جذابیت‌های مشوق برای سفرهای مکرر به کیش با هدف برندسازی سواحل کیش در اولویت قرار گیرد.