جزیره کیش در مسیر توسعه و تحول در میان تحریم و کرونا

در حالی که شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه شرایط دشواری را بر کشور تحمیل کرده است، منطقه آزاد کیش در آستانه افتتاح چندین طرح ملی قرار دارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این طرح‌ها در حوزه‌های متنوعی به بهره‌برداری خواهند رسید؛ ‌از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی تا پروژه‌هایی در حوزه گردشگری. پروژه‌هایی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲هزار میلیارد تومان  که برای بیش از یک هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند. از همین‌رو بود که مرتضی بانک در نشست با معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، از افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه ابراز رضایت کرد و یادآور شد که دو منطقه کیش و ارس در میان مناطق آزاد بیشترین حجم سرمایه‌گذاری‌ها را داشته‌اند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ‌پروژه‌هایی که روز پنجشنبه هفته جاری (۲۰شهریورماه) به صورت ویدئو کنفرانسی توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شوند را مرور می‌کنیم:

 

مرکز نوآوری کیش

در سال‌۹۸ بود که تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان منطقه آزاد کیش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد. به موجب این تفاهم‌نامه مرکز فناوری کیش با ماموریت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام و صادراتی، استارتاپ‌ها، نهادهای تامین مالی دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و سایر نهادهای واسط به منظور گسترش و حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری‌ها و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی و مورد نیاز کشور و با اهداف زیر ایجاد شد:

– توسعه شهر کیش و تحقق چشم‌انداز این شهر به عنوان قطب علمی، آموزشی و تحقیقاتی، الگـوی توسعه پایدار با بهره گیری از فناوری‌های نوین و مناسب‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری در منطقه خلیج فارس

– استفاده از مزیت‌ها و توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها به منظور ایفای نقش در توسعه منطقه آزاد کیش

– استفاده از مزیت‌های کیش برای توسعه پروژه‌های نوآورانه و پیشرو در کل کشور

– توسعه پروژه‌های نوآورانه به سایر مناطق آزاد و نهایتا استفاده از مزیت‌های کیش برای نفوذ در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان

 

تونل ارتباطی جزیره کیش و پروژه فیبر نوری

در حوزه فناوری و IT دو پروژه فیبر نوری جزیره کیش با هدف ایجاد زیرساخت‌های کیفیت‌بخشی به ارتباطات پایدار در کسب ‌و کارها و بهبود شرایط ارتباطی کیشوندان و تحقق ایده شهر هوشمند، به انجام رسیده است.

به گفته  امیر سوداگران مدیر فناوری و اطلاعات سازمان منطقه آزاد کیش، این دو پروژه با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد ریال طی ۲سال گذشته در دستورکار مدیریت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و عملیات اجرایی هر دو پروژه به اتمام رسیده است.

براساس یکی از این پروژه‌ها، با هدف ارتقاء کمی و کیفی خدمات ارتباطی ثابت و سیار در سطح جزیره کیش، احداث و بهره‌برداری از تونل ارتباطی جزیره کیش با مبلغ سرمایه‌گذاری ۷۵۰میلیارد ریال با همکاری شرکت فناپ تلکام و سازمان منطقه آزاد کیش صورت پذیرفت.

همچنین با توجه به اهمیت پایداری ارتباطات جزیره کیش با سرزمین اصلی، مسیر جزیره کیش حد فاصل بنادر چارک-گرزه برای اجرای فیبر دریایی پشتیبان انتخاب شد و با مساعدت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‌این پروژه در اولویت شرکت ارتباطات زیرساخت کشور قرار گرفت و اکنون آماده بهره‌برداری است.

 

کارخانه تولید سیستم تهویه مطبوع

نخستین کارخانه تولید سیستم تهویه مطبوع جزیره کیش با سرمایه‌گذاری ۵میلیون دلار افتتاح خواهد شد. ظرفیت تولید و مونتاژ این واحد تولیدی، سالیانه ۴۵هزار دستگاه اعم از انواع اسپیلت و داکت اسپلیت، انواع روف تاچ پکیج، انواع فن‌کوئل سقفی، انواع چیلر و مینی‌چیلر است. این در حالی است که به گفته مدیرعامل این شرکت، پس از این که محصولات این کارخانه به تولید انبوه رسید، به خارج از کشور نیز صادرات خواهد شد.

این کارخانه نیز توانسته است به صورت مستقیم برای ۸۰نفر ایجاد اشتغال کند و در یک شیفت کاری بالغ بر ۲۰۰دستگاه ظرفیت تولید دارد.

با توسعه و راه‌اندازی فاز دوم این کارخانه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷میلیون دلار، خط تولید «اواپراتور کندانسور» در این مجموعه به تولید انبوه خواهد رسید.

 

کارخانه تولید مبلمان

نخستین و تنها کارخانه بزرگ و مدرن تولید مبلمان در جزیره کیش، در حالی آماده بهره‌برداری است که این شرکت از سال‌۹۴ در یک ملک اجاره ای به مساحت ۲۵۰مترمربع  فعالیت خود را آغاز کرد.

این کارخانه اکنون با سرمایه در گردش ۳۰میلیارد تومان و فروش ماهانه ۵میلیارد تومان مشغول به فعالیت است و با طراحی مدرن و به‌روز، به عنوان تولیدکننده مطرح در سطح کشور در تولید و مونتاژ انواع مبلمان و مصنوعات چوبی و ام‌دی‌اف، ۷۲فرصت شغلی را به صورت مستقیم و بیش از ۱۵۰فرصت به طور غیرمستقیم فراهم کرده است. این کارخانه ظرفیت تولید و مونتاژ سـالیانه ۳۰هزار و ۸۰۰ قطعـه مبلمان منزل را داراست و تولیدات آن از نظر کیفیت و بسته بندی، قابلیت رقابت در بازار خارجی و جایگزینی مناسب برای آن به شمار می‌روند.

 

باند هلی‌پورت فرودگاه کیش

در حوزه زیرساختی، به منظور فراهم نمودن امکان ارائه خدمات استاندارد پروازی به گردشگران، بهینه‌سازی هلی‌پورت فرودگاه بین‌المللی کیش شامل احداث تاسیسات زیربنایی و روشنایی باند هلی‌پورت، احداث پست‌های برق داخلی و پاساژ به همراه داکت بانک‌های تاسیساتی، شبکه‌های آب و آب آتش‌نشانی، با اعتبار ۱۷میلیارد تومان توسط سازمان منطقه آزاد کیش اجرا شده است.

هلی‌پورت بزرگ جزیره کیش براساس طراحی و اجرای باند پهن‌پیکر و به کارگیری مدرن‌ترین سیستم روشنایی مورد تایید هواپیمایی کشوری ساخته شده و به گفته منصور ملانوری مدیر امور زیربنایی معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، این سایت با ۱۰آشیانه هلی‌کوپتری برای ارائه خدمات به شرکت‌های متقاضی خصوصا شرکت‌های نفتی در منطقه خلیج فارس طراحی و اجرا شده است.

اجرای این پروژه اقتصادی از اواخر سال‌۹۴ آغاز و تعداد آشیانه‌های آن با تغییرات مهمی که در بخش روشنایی طرح ایجاد شد، از ۵ به ۱۰آشیانه افزایش یافته است.

در حال حاضر ۴شرکت هلی‌کوپتری در این پروژه آشیانه دارند و به شرکت‌های نفتی در حاشیه خلیج فارس خدمات ارائه می‌دهند.