جزیره کیش، مقصدی مطلوب برای گردشگران سلامت افغانستان

«عبدالجبار شلگری» مشاور عالی ریاست اجرایی دولت افغانستان در دیدار با مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش‌، جزیره کیش را مقصدی مطلوب برای گردشگران سلامت افغانی برشمرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در نشستی که با حضور سید محمدرضا مداح مشاور و مدیرکل حوزه مدیرعامل و مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر مصطفی نادعلی‌نژاد رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش، عبدالجبار شلگری مشاور عالی ریاست اجرایی دولت افغانستان و دکتر هاشم وهاج عضو ارشد اتاق بازرگانی افغانستان در سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد، دو طرف درخصوص توسعه همکاری‌ها در زمینه گردشگری سلامت بحث و گفتگو کردند.

سیدمحمدرضا مداح مشاور و مدیرکل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به مزیت‌های جزیره کیش در جهت ایجاد محیطی امن و آرام برای گردشگران سلامت گفت: با توجه به تفاهم‌نامه سازمان منطقه آزادکیش با سازمان فرهنگی اکو، علاقمند هستیم تا مراودات خود را با افغانستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اکو که رابطه دوستانه‌ای هم با ایران دارد، توسعه دهیم و گردشگری سلامت می‌تواند مبنای خوبی برای آغاز همکاری باشد.

مداح با اشاره به اینکه برای سفر به جزیره کیش نیازی به روادید نیست، گفت: این مزیت، سفر گردشگران سلامت به جزیره کیش را تسریع می‌کند.

عبدالجبار شلگری مشاور عالی ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز با اشاره به مشکلات این کشور در حوزه سلامت و تامین خدمات درمانی برای بیماران افغانی گفت: باتوجه به پیوندهای دوستانه دو ملت ایران و افغانستان، زبان مشترک و قرابت فرهنگی، امکان همکاری بین دو کشور با محوریت جزیره کیش در زمینه‌های مختلف ازجمله گردشگری در بخش‌های سلامت و تفریحی وجود دارد.

وی افزود‌: با توجه به امکانات مناسب اقامتی، طبیعت زیبا و هوای تمیز جزیره کیش، این منطقه آزاد مقصدی مطلوب برای گردشگران سلامت افغانستان است.

همچنین دکتر هاشم وهاج در این نشست با اشاره به سطح بالای خدمات پزشکی در ایران و همچنین امکانات جزیره کیش در زمینه گردشگری سلامت و با اعلام اینکه هزینه سفر بیماران افغانی به هندوستان سالانه بالغ بر ۳۵۰میلیون دلار است، گفت: با توجه به وجود پزشکان مجرب، امکانات و تجهیزات مناسب در ایران و جزیره کیش‌، شماری از بیماران افغانی می‌توانند برای مداوا جزیره کیش را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه تنها ۵درصد از نیاز دارویی افغانستان تولید داخل است و ۹۵درصد از هندوستان وارد این کشور می‌شو،د تصریح کرد: برای توسعه همکاری بین جزیره کیش و افغانستان در زمینه گردشگری سلامت، تبلیغات رسانه‌ای ضروری است؛ که این مهم با استفاده از ظرفیت‌های یک شرکت سلامت‌محور مشترک بین افغانستان‌، هندوستان و پاکستان قابل اجرا است.

مجید ملانوروزی نیز در این نشست با اشاره به سوابق فرهنگی و همسایگی ایران و افغانستان را عامل مهمی در توسعه گردشگری میان کیش و افغانستان برشمرد و با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی کیش ازجمله شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش است؛ اعلام آمادگی کرد تا برای تسهیل در روند سفر گردشگران سلامت افغانی به جزیره کیش خطوط پروازی جدید از کابل به مشهد و جزیره کیش برقرار شود.

لازم به ذکر است، در این نشست احمد سیر الکوزی معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی افغانستان، محمد پورسینا مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش و رضا دهقان‌نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی گردشگری سلامت (اوتساف) نیز حضور داشتند.