دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد:

جزیره کیش؛ مرکز معرفی کالاها و خدمات صادراتی ایران

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در دومین جلسه ستاد جهش سرمایه‌گذاری و صادرات مناطق آزاد و‌ ویژه اقتصادی که در جزیره کیش برگزار شد؛ بر جایگاه ویژه این منطقه به عنوان مرکز معرفی کالاها و خدمات صادراتی ایران تاکید کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی اظهار کرد: هر فعال اقتصادی و تجاری از سراسر دنیا که قصد خرید کالای ایرانی دارد، می‌تواند با سفر به جزیره کیش علاوه‌بر بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری؛ کالای موردنیاز خود را که مربوط به هر کدام از استان‌های کشور است، از این منطقه تهیه کند.

وی با اشاره به برخی از اتفاقات و مناسبات بین‌المللی از قبیل شانگهای، اوراسیا، کشورهای آفریقایی و… که زمینه‌ساز ایجاد دروازه‌های اقتصادی جدید شده است، گفت: با تمرکز بر یکی از دستاوردهای اصلی دوره مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش، هر نمایشگاهی که در ایران با محوریت صادرات کالا و خدمات در حوزه دانش‌بنیان، فنی مهندسی و پزشکی برگزار می‌شود، این منطقه می‌تواند نقش موثری را در این حوزه‌ها ایفا کند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که فقط ۳۰درصد زمین‌های جزیره کیش ساخته شده است، تاکید کرد: با تدوین انواع طرح‌های به‌صرفه گردشگری، اقتصادی متناسب با مزیت‌های در نظر گرفته شده باید گام‌های موثری در این زمینه برداشت.

عبدالملکی، طرح سه‌گانه راهبردی «گردشگری، آی‌سی‌تی و خدمات بانکی و مالی» ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را مثبت ارزیابی کرد و تصریح نمود: با فعال شدن پروژه‌های این سه حوزه و تامین زیرساخت‌ها، احداث هتل، مجموعه‌های دانش‌بنیان، استقرار شعب بانک‌های خارجی می‌توان تحولات بزرگی در حوزه‌های مختلف این منطقه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با بهره‌گیری از ابزارهای مهندسی مالی، امکانات و مراکز موجود در کیش که می‌تواند جذابیت‌های شایان توجهی ایجاد کند، این منطقه را به پاتوق میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا مبدل خواهد کرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: این منطقه باید هاب اینترنت آزاد و باسرعت باشد و با کوتاه‌سازی و تسهیل فرآیند برواکراسی و مانع‌زدایی در مسیر پیشرفت و توسعه این منطقه حرکت کرد.

عبدالملکی با تاکید بر لزوم اهمیت توسعه زیرساخت‌های آب و برق و تدوین برنامه ۲۰ساله و اجرایی شدن طرح‌های توسعه و جهش سرمایه‌گذاری در کیش، افزود: ضمن تدوین برنامه ۲۰ساله باید برنامه ۵سال آینده در زمینه تامین انرژی مورد‌نیاز منطقه نیز پیش‌بینی و اجرایی شود.

وی با تاکید بر اهمیت پیگیری حکمرانی زمینی، از ساماندهی۵۰موضوع در ۲۸کارگروه و ۳ستاد ویژه در مناطق آزاد، خبر داد و بیان داشت: حضور فعال نمایندگان مناطق آزاد در کارگروه‌های تشکیل شده با هدف هم‌اندیشی و ارائه راهکارها؛ زمینه‌ساز حل مشکلات موجود خواهد شد.

مشاور رئیس‌جمهور، درخصوص نقش مهم مناطق آزاد در رونق اقتصادی کشور عنوان کرد: ارز نیمایی که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است، چندین برابر ارز اختصاص یافته، ارز‌آور بودند و برای نخستن‌بار تراز تجاری این مناطق مثبت شده است.

عبدالملکی در رابطه با اهمیت موضوع پروازها به مقصد جزیره کیش و مذاکرات با وزارت راه و شهرسازی برای نظام حقوقی ‌حاکم بر پروازها و فروش بلیت، افزود: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مذاکراتی گسترده‌ای را با شرکت‌‌های هواپیمایی آغاز کرده‌اند تا پروازها به سمت جزیره کیش افزایش یابد.

وی اظهار کرد: چندین شرکت هواپیمایی تصمیم گرفته‌اند پایگاه اصلی را به عنوان محل میزبانی خود جزیره کیش انتخاب کنند که این خبر مسرت‌بخشی در زمینه رونق گردشگری است و سازمان نیز ضمن حمایت از این شرکت‌ها زیرساخت‌های مناسبی را فراهم می‌کنند.

عبدالملکی با بیان این‌که مدیریت قیمت بلیت هم برای گردشگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: نرخ بلیت‌ها باید به نحوی باشد که از نظر اقتصادی، صرفه لازم را برای گردشگران جهت سفر به این منطقه داشته باشد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با اشاره به آماده‌سازی ۱۰۶بسته سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد کیش، خاطرنشان کرد: این بسته‌های سرمایه‌گذاری به نحو شایسته در نمایشگاه‌های مختلف به فعالان اقتصادی معرفی می‌شود و در نمایشگاه مشهد نیز ۱۲۰هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه همکاری با سازمان منطقه آزاد کیش به امضا رسید.

گفتنی است، در این نشست ضمن ارائه گزارش جامعی از دستاوردهای ارزشمند کیش در نمایشگاه مشهد، موضوع مالیات ارزش افزوده، کالاهای ورودی، ‌ویرایش و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های صدور‌ مجوز، تسهیل صدور‌ مجوزهای اداره استاندارد، ایجاد زیرساخت‌های حقوقی سرمایه‌گذاری، بازنگری طرح جامع کیش، ایجاد زیرساخت‌ها برای دستورالعمل‌های فوری در قالب تصویب‌نامه‌های معاملاتی و بررسی شاخص‌های مهم سرمایه‌گذاری ازجمله مباحث مطرح شده بود.