افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های گردشگری قشم همزمان با هفته گردشگری:

حفظ سواد فرهنگی و تاریخی در جهت رسیدن به توسعه پایدار قشم

به گزارش اخبار آزاد مناطق، همزمان با آخرین روز از هفته گردشگری و با حضور حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به همراه جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، موزه مردم‌شناسی و موزه شخصی «ناخدا علی» در بندر تاریخی لافت و اولین کاشانه مهمان روستای کووه‌ای افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

افتتاح موزه مردم‌شناسی در بندر تاریخی لافت

موزه مردم‌شناسی لافت با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افتتاح شد.

این موزه با هدف معرفی فرهنگ و تاریخ بندر لافت به عنوان یکی از بندرگاه‌های تاریخی جزیره قشم به بهره‌برداری رسید.

موزه مردم‌شناسی لافت دارای سه بخش مردم‌شناسی، تاریخ و صنایع‌دستی است که در آن ابزار و اشیاء لنج‌سازی و قایق‌سازی همراه با ماکت‌های کشتی، لنج و قایق به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در بخش‌های دوم و سوم این موزه، آثار مربوط به فرهنگ و هنر قشم که توسط زنان بومی این جزیره خلق شده است، دیده می‌شود.

مدیریت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با ساماندهی موزه مردم شناسی لافت، رنگ‌آمیزی، پلاستر، مبلمان، نورپردازی و سایر امور مربوط به راه‌اندازی این موزه را انجام داده است.

مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در این مراسم گفت: در جهان آینده، جامعه‌ای می‌تواند به سمت توسعه پایدار حرکت کند که سواد فرهنگی و تاریخی خود را برای نسل‌های آینده حفظ کرده و به نمایش بگذارد.

محمدرضا کارگر با بیان اینکه موزه‌ها یکی از عوامل اصلی حفظ سواد فرهنگی و تاریخی در بخش‌های مختلف است، ادامه داد: با حفظ میراث گذشتگان می‌توانیم به سمت توسعه پایدار همه‌جانبه در جامعه حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: کودکان و نسل‌های آینده با حضور در موزه‌ها با مشاهده شناختن آثار فرهنگی و تاریخی به جا مانده از گذشته، به آگاهی دست پیدا می‌کنند که برای آنها هویت‌ساز است.

مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در بندر لافت را اقدامی مهم در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ منطقه در جزیره قشم دانست و تصریح کرد: این موزه برای تجهیز بیشتر نیاز به حمایت دارد که وزارتخانه در حد امکان آن را مورد حمایت قرار خواهد داد.

 

افتتاح موزه شخصی «ناخدا علی» در بندر تاریخی لافت افتتاح

موزه «ناخدا علی» به عنوان دومین موزه شخصی جزیره قشم در بندر تاریخی لافت، با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور افتتاح شد.

ناخدا علی بهره‌بردار این موزه شخصی است که از شخصیت‌های فرهیخته و علاقه‌مند به فرهنگ و تمدن ایران و جزیره قشم است و عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ بومی جزیره از طریق جمع‌آوری اشیا، ابزار، وسایل و آثار مرتبط با تاریخ، فرهنگ و هنرمردم این جزیره کرده است.

در موزه ناخدا علی افزون بر ۴۰۰شی، ابزار و وسایل قدیمی شامل ظروف آشپزخانه، زیورآلات زنان بومی، آلات و ادوات کشاورزی و وسایل دریانوردی و صیادی و… جمع‌آوری شده است. گردآوری اشیاء قدیمی و باستانی در راستای حفظ و معرفی میراث گذشتگان و انتقال آن به نسل جوان جزیره و گردشگران جزیره قشم از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی موزه های شخصی است.

این موزه در محیطی بومی در بافت تاریخی لافت و کنار چاه‌های تاریخی«تل‌هو (تلا)» قرار گرفته و برای گردشگران می‌تواند بسیار جذاب باشد. مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم در جهت حمایت از این فرد محیط این موزه را ساماندهی کرده و قصد دارد با تهیه پرونده ثبتی برای آن، بخشی از هنر و فرهنگ بومی را احیا نماید.

نخستین موزه شخصی جزیره با نام «موزه خالو صالح» در روستای طولای قشم نیز همزمان با هفته گردشگری افتتاح شد.

 

بهره‌برداری از اولین کاشانه مهمان روستای کووه‌ای

کاشانه مهمان «عارف» در روستای کووه‌ای جزیره قشم، توسط رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به بهره‌برداری رسید.

این مجموعه اقامتی گردشگری در زمینی به مساحت ۲۸۰مترمربع با زیربنای ۱۷۰مترمربع در دو طبقه ساخته شده و آماده ارائه خدمات به گردشگران است.

کاشانه مهمان عارف به عنوان اولین خانه بوم‌گردی در روستای کووه‌ای با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده و در محیطی سنتی آماده پذیرایی از مراجعه‌کنندگان است.

این کاشانه مهمان با اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی ساکن روستای کووه‌ای، دارای یک سالن سنتی و همچنین سه اتاق اقامتی است که می‌تواند ظرفیت خدمات اقامتی جزیره را افزایش دهد.