مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جمع فعالین اقتصادی مطرح کرد:

حیات مناطق آزاد وابسته به حضور فعالین اقتصادی است

نخستین نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعضای هیات مدیره جامعه بازرگانان منطقه آزاد انزلی، با هدف استماع دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات فعالین اقتصادی جهت برون‌رفت از موانع کسب و کارهای بازرگانی-‌تجاری در نخستین منطقه آزاد شمال کشور برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، محمدسجاد سیاهکارزاده در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری مناطق آزاد، تجارت و بازرگانی است که بر این اساس می‌توان تصریح کرد حیات مناطق آزاد وابسته به حضور فعالین اقتصادی است.

وی با ارائه تحلیلی از کارویژه و کارکردهای تشکل‌های بخش خصوصی در مناسبات داخلی کشور، نهادهای صنفی را بازوان مشورتی و همکار در امور اجرایی و نظارتی بخش دولتی عنوان و اظهار کرد: این مدل همکاری میان بخش خصوصی و دولتی در قالب ادبیات مردمی کردن و حمایت از بخش خصوصی توانمند تعریف می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، هم‌راستا بودن فعالین اقتصادی در جهت اهداف اقتصادی و بازرگانی به‌همراه ایفای نقش در حوزه مسئولیت اجتماعی را ازجمله توانمندی‌ها و مشخصه‌های آنها بیان نمود و افزود: فعالین اقتصادی یکی از ذی‌نفعان اصلی منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شوند و الگوی همکاری ما براساس راهبرد برد-‌برد و تامین منافع قانونی پیش‌بینی شده استمرار می‌یابد.

سیاهکارزاده همچنین اشاره‌ای به اهمیت تدقیق مباحث مقرراتی و اداری در زمینه‌های کاری جامعه بازرگانان نمود و از برگزاری جلسات مستمر با حضور همه ذی‌نفعان استقبال کرد.

وی به بررسی جایگاه فعالیت‌های بازرگانی در اقتصاد کشورمان در مقایسه با مشاغل تولیدی-‌صنعتی پرداخته و خواستار توسعه فعالین حوزه تجاری منطقه متبوع خود، به سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش و مولفه‌هایی همچون تولید، زنجیره تامین، ترانزیت و انبارداری شد.

سیاهکارزاده در ادامه، آینده‌نگری مبتنی‌بر تغییر و تحول‌های بازار مصرف که ناشی از تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی منطقه آزاد انزلی هستند را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: نظام برنامه‌ریزی و فعالیت بخش خصوصی و دولتی منطقه باید عنایت ویژه به دوران بعد از اتصال به شبکه ریلی کشور داشته باشد؛ چراکه پس از وصل شدن خط ریلی، تقاضا و اقبال به این منطقه در سطح ملی و بین‌المللی افزایش خواهد یافت.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان از طرح‌های پیشنهاد شده در زمینه‌هایی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی قوانین و مقررات مناطق آزاد و برقراری نشست‌های تخصصی استقبال و خاطرنشان کرد: وضعیت منطقه آزاد انزلی قابل افتخار است؛ همه از این منطقه و فعالین اقتصادی آن به نیکی یاد می‌کنند و رویکرد ما مبتنی‌بر تداوم این مسیر تعامل و گسترده‌تر می‌باشد.

گفتنی است، در ابتدای این نشست، اعضای جامعه بازرگانان منطقه آزاد انزلی به بیان نقطه‌نظرات و مسائل خود در زمینه‌های مختلف پرداخته و راهکارهای پیشنهادی خود را برای برون‌رفت از هر یک عنوان نمودند. همچنین وحید طالب‌پور معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تشکل‌های صنعتی منطقه در زمینه‌های نظارتی، صدور مجوز فعالیت و… از اجرای ماده‌۸۸ قانون نظام صنفی و تشکیل اتاق اصناف منطقه آزاد انزلی در آینده نزدیک خبر داد.