مشاور رئیس‌جمهور در جمع فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی اظهار داشت:

درخشش فعالان اقتصادی مناطق آزاد در شرایط تحریمی کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: فعالان اقتصادی مناطق آزاد در شرایط کرونایی و تحریم شاهکار کرده‌اند‌.

به گزارش اخبار آزاد مناطق؛ حمیدرضا مومنی در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی با قدردانی از تلاش آنان و صادرکنندگان در شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم کشور افزود: فعالان اقتصادی در ۸سال گذشته با برگزاری رویدادهای افتتاح مناطق آزاد و ویژه به صورت ارتباط تصویری با ریاست جمهوری، ۶رویداد را به خود اختصاص داده و میزان سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در این ۶رویداد بیش از ۴۸هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به بودجه ۶۰هزار میلیاردی کشور و فعالیت ۲۶دستگاه اجرایی در سطح ملی، بیانگر عملکرد بی‌نظیر فعالان اقتصادی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان اقتصادی اظهار داشت: در دوره نخست سفرهای کاری به مناطق آزاد، ۱۸۲مشکل رفع شد و پس از تشکیل کارگروه‌های تخصصی ۱۸۱مشکل در سطح ملی و بین مناطق آزاد کشور برطرف شد و تقاضا دارم همه فعالان اقتصادی پای کار آمده و برای رفع موانع، پیشنهادات خود را به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه دهند.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه لجستیک را به عنوان یک مولفه کلیدی در مناطق آزاد دانست و خاطرنشان کرد: لجستیک به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مغفول مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد انزلی بوده که با تقویت این بخش علاوه بر افزایش درآمدها در حوزه اقتصادی، بستر لازم برای توسعه مراودات تجاری فراهم خواهد شد که به همین منظور در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شورای لجستیک ایجاد شده است.

در ادامه این نشست، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با قدردانی از فعالان اقتصادی گفت: فعالان اقتصادی در این شرایط کرونایی با به چرخش درآوردن چرخ‌های اقتصاد علاوه بر تامین نیاز کشور و ایجاد اشتغال در زمینه صادرات نیز عملکرد شایسته تقدیر داشتند.

علی اوسط اکبری مقدم به پیگیری خواسته‌های فعالان اقتصادی در سطح استانی و ملی اشاره و اظهار کرد: با توجه به تشکیل کارگروه‌های مختلف در زمینه‌های اقتصادی، بندری، عمرانی، امور مالی و مالیاتی، مشکلاتی در این حوزه رفع شد و برای رفع موانع و مشکلات رایزنی‌های لازم با مدیران استانی و سطح ملی انجام شده که برخی از مشکلات و موانع رفع و برخی دیگر در دست اقدام است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه منطقه متبوع خود در اتحادیه اوراسیا، یکی از خواسته‌های مهم منطقه آزاد انزلی را استقرار دبیرخانه اوراسیا در این منطقه دانست.

همچنین، امانی رئیس انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، مروت‌پور رئیس هیات مدیره جامعه بازاریان، حق‌شناس رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی، پوررشید فعال حوزه بندری و کریدورها، رشت‌وند فعال حوزه دانش‌بنیان، احمدی صادرکننده نمونه، رحیمی فعال حوزه مالی و مالیاتی و هاشمی فعال حوزه گردشگری، هر یک نقطه نظرات تخصصی خود ازجمله ایجاد کارگو اسنپ، پایانه صادراتی‌، تسهیل‌گری و اجرای قوانین مناطق آزاد به طور دقیق و عدم ورود سازمان‌های غیرمقیم به مناطق آزاد، ثبت سفارش و روند ترخیص کالا، تقویت فعالیت کریدورهای تجاری، افزایش محدوده صنعتی منطقه آزاد انزلی، پیگیری مسائل حقوقی و مالیاتی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری بیان کردند.

گفتنی است، حمیدرضا مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر دو روزه به منطقه آزاد انزلی، از واحدهای تولیدی صادر‌کننده، پروژه راه‌آهن رشت به بندر کاسپین و زیر‌ساخت‌های لجستیکی و گردشگری در این منطقه بازدید و برای رفع موانع و مشکلات با فعالان اقتصادی این منطقه نشست تخصصی برگزار نمود.