واکاوی اقتصاد ورزش در گفت‌وگو با معاونین فرهنگی سازمان‌های مناطق آزاد:

درخشش ورزش ایران زمین بر بلندای سکوی قهرمانی مناطق آزاد

امروزه یکی از انواع گردشگری که بسیار مورد علاقه و استفاده مردم دنیاست، گردشگری ورزشی است؛ گردشگری که هم برای گذراندن اوقات فراغت و بهبود آمادگی جسمی و کسب چهارچوب روحی و ذهنی سالم و ایجاد روابط اجتماعی از طریق ورزش موثر است و هم‌اینکه می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور کمک‌کننده باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در واقع در کنار تاثیرات توریسم ورزشی بر صنعت گردشگری، نکته که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، تاثیر ورزش بر اقتصاد کشورها است. باید تاکید داشت که برگزاری تورنمنت‌های ورزشی در سطوح بالای بین‌المللی، تحولات عظیم اقتصادی، ورزشی‌، فرهنگی و اجتماعی را برای کشور میزبان به ارمغان می‌آورد و این موضوع به حدی برای دولتمردان کشورهای توسعه یافته و مترقی دارای اهمیت است که برای دست ‌آوردن میزبانی رقابت‌های بین‌المللی نظیر المپیک، جام‌جهانی و… به انواع راه‌ها و روش‌ها متوسل می‌شوند‌.

با برگزاری مسابقات مختلف در اقصی نقاط جهان، علاقه‌مندانی برای شرکت در این مسابقات به کشور میزبان سفر می‌کنند که این خود موفقیتی اقتصادی برای آن کشور محسوب می‌گردد؛ البته مزایای دیگری نیز وجود دارد و اینکه در این رویداد، گردشگران با فرهنگ‌ها، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور میزبان نیز آشنا می‌شوند‌.

اما در این میان مناطق آزاد ایران نیز از ویژگی‌های قابل‌توجهی برخوردارند که می‌توانند جایگاه ویژه‌ای در این صنعت به‌دست آورند. با عنایت به توانمندی‌های بالقوه موجود در حوزه توریسم ورزشی در کشور در جهت جذب گردشگران ورزشی و توسعه این صنعت مهم، نیازمند یک برنامه‌ریزی مبتنی بر نگرش علمی‌، فرهنگی‌، اقتصادی و سیاسی است تا بتوان به نحواحسنت از توریسم ورزشی و فرصت‌های آن برای رشد و توسعه ورزش و گردشگری کشور استفاده کرد و شرایط و فضای مناسب را برای آن فراهم نمود.

به همین منظور، در گزارش پیش‌روی، با معاونین فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کیش، قشم و ارس به گفت‌وگو نشستیم و از ایشان درخصوص توانمندی و جاذبه‌های ورزشی این مناطق و اقداماتی که در حوزه ورزش در این سال‌ها صورت گرفته، سوال نمودیم که در ادامه این گفت‌و‌گوها را ملاحظه می‌فرمایید.

 

مهدی زارعی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم:

لزوم تقویت زیرساخت‌های ورزشی مناطق آزاد در جهت توسعه ورزش‌های قهرمانی

مهدی زارعی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در گفت‌وگویی با نشریه، به بیان حوزه‌های همکاری منطقه متبوع خود با وزارت ورزش و اداره کل تربیت بدنی استان هرمزگان اشاره کرد و از همکاری‌های این منطقه با فدراسیون‌ها و ادارات در جهت توسعه توریسم ورزشی سخن گفت‌‌.

وی درخصوص همکاری‌های مشترک مناطق آزاد با ورزش در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: ما در مناطق آزاد با توجه به وجود یکسری مزایا مانند معافیت‌هایی که در حوزه مالیاتی، بخشودگی سود‌، عوارض گمرکی و تشریفات غالبا دست و پاگیر ارزی و غیره داریم، یکسری تسهیل‌گری‌هایی نیز در حوزه کار، واردات و صادرات و بحث جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام می‌دهیم تا بتوانیم در توسعه و رشد ارتقای ورزش با محوریت مناطق آزاد اقداماتی را صورت دهیم.

زارعی افزود: بحث مهم، توسعه زیرساخت‌های ورزشی و اماکن ورزشی است؛ در واقع اگر بتوانیم شرایطی مهیا کنیم که مناطق آزاد به ویژه مناطقی که در جنوب کشور قرار دارند، به سمت احداث و ساخت کمپ‌های و مجموعه‌های ورزشی کاملا مجهز که برای برگزاری اردوهای مختلف ورزشی مناسب است، بروند؛ هم باعث توسعه سرانه ورزشی می‌شود و هم به نحوی ورزش حرفه‌ای و قهرمانی را می‌توانند توسعه دهند و حمایت نمایند. لذا در ظرفیت مناطق آزاد چنین فرصت‌هایی را می‌شود دید و این همکاری‌های مشترک می‌تواند چنین نتایجی را به‌دنبال داشته باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه در رابطه با همکاری با اداره کل تربیت بدنی و جوانان استان هرمزگان گفت: با توجه به اینکه بیشتر مناطق آزاد کشور در مناطق مرزی واقع شده‌اند و قشم هم در واقع جزیره است و بزرگترین جزیره غیرمستقل خلیج‌فارس محسوب می‌شود، لذا تا حدودی یکسری توانمندی‌هایی را هم در حوزه ارتباطات دریایی‌، ارتباطات هوایی و حتی بحث‌های زمینی و ریلی داریم‌. از یکسو نزدیکی به بندر‌عباس و فاصله بسیار کمی که با سرزمین اصلی وجود دارد و از طرف دیگر موقعیت سوق‌الجیشی که در تنگه هرمز و خلیج‌فارس دارد، موجب ایجاد شرایط خیلی خوبی برای جزیره قشم شده است. با عنایت به این ظرفیت و پتانسیل هایی که در این منطقه داریم، در زمینه ورزش‌های مختلف ازجمله ورزش‌های آبی و تمام مشتقات آن‌، خصوصا بحث‌های رزمی در برگزاری مشترک مسابقات ملی و بین‌المللی تعاملات خوبی با استان داشته‌ایم و توانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. ضمن اینکه در بحث رشد و پیشرفت ورزش‌های قهرمانی همکاری‌های خوبی صورت گرفته است، مثلا مسابقات پدل‌برد کشوری که به میزبانی منطقه آزاد قشم انجام شد که یکی از اتفاقات خیلی خوبی بود که می‌شود گفت به دلیل تعاملات بین ورزش جزیره و ورزش استان بوده و حضور تیم‌های مختلف استانی در منطقه آزاد باعث توسعه و رشد ورزش و معرفی بسیاری از استعداد‌های ورزشی شده است و در واقع ما از این تعاملات همیشه استفاده کردیم و سود برده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با فدراسیون خاصی همکاری ویژه تعریف شده و یا به اجرا درآمده است، اذعان کرد: شاید بتوان این‌گونه گفت که ورزش جزایر خیلی سابقه طولانی‌مدت و دراز‌مدتی نداشته است. فدراسیون‌ها هم تاحدودی نگاه‌شان در سرزمین اصلی متمرکز بوده و چند مدتی است که نیم‌نگاهی به مناطق آزاد می‌کنند و مناطق آزاد نیز متقابلا یکسری بحث‌هایی را انجام می‌دهند. ما اخیرا این موضوع را در منطقه آزاد قشم شروع کرده‌ایم، به‌ویژه در موضوع جام‌جهانی که رسانه‌ای هم شد. ما با فدراسیون فوتبال آغاز کردیم، اما در سال‌های گذشته شاید بیشترین تعامل و همکاری بین فدراسیون ورزش‌های همگانی و منطقه آزاد قشم بوده و قشم به عنوان جزیره فعال در سطح کشور در این حوزه مطرح شده است؛ در واقع شاید بتوان گفت خیلی این سابقه همکاری‌ها قوی و ریشه‌دار نبوده است؛ اکنون به بعد دنبال این هستیم که چنین فضایی را گسترش دهیم تا مناطق آزاد هم در این زمینه پیش‌رو و پیش‌قدم باشند. قطعا این ارتباط و تعامل باعث می‌شود که اتفاقات مثبتی در رشد و هم جذب گردشگری ورزشی و هم در بحث ورزش‌های قهرمانی اتفاق بیفتد. از زمانی هم که تفویض اختیار وزارت ورزش به مناطق آزاد صورت گرفته، ارتباط و تعامل خوبی با فدراسیون‌های ورزشی توانستیم برقرار کنیم و این موضوع تاثیر مثبت بر ورزش استان و حتی کشور داشته است‌‌.

زارعی ادامه داد: برخی از هیات‌ها اکنون زیرنظر منطقه آزاد قشم تشکیل و شروع به فعالیت کرده‌اند و دفتر در اختیار آنان قرار دادیم و توانستند یکسری فعالیت‌ها را در جزیره آغاز کنند که نتایجش دلچسب و خوب بوده و می‌شود گفت بیش از اینکه فدراسیون‌ها پیش‌قدم این اتفاق باشند، ما در منطقه آزاد خواهان و متقاضی این بودیم که با موضوع ارتباط‌مان با فدراسیون‌های ورزشی اتفاق مطلوبی را رقم بزنیم تا بتوانیم کاری به نفع مردم و ورزش منطقه انجام دهیم‌‌.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص فرصت‌هایی از قبل ورزش در مسیر جذب گردشگر در قشم ایجاد شده است، گفت:‌ جزایر قشم و کیش فرصت‌های ویژه‌ای دارند و با توجه به ظرفیت‌هایی خوبی که در این مناطق وجود دارد می‌شود گفت به عنوان قطب ورزش کشور می‌توانند مطرح شوند‌. برای برگزاری رویدادهای بزرگ و بین‌المللی و جشنواره‌های ورزشی این مناطق می‌توانند توریسم ورزشی خیلی خوبی را ایجاد کنند؛ البته یک تحول عظیمی در زیرساخت‌های ورزشی و اماکن و امکانات ورزشی باید ایجاد کرده باشیم و فضایی را به‌وجود بیاوریم که خصوصا اقامتگاه‌های استاندارد در آن دیده شود تا در نهایت بتوانیم این رویدادهای بزرگ ملی و بین‌المللی را در این مناطق مدیریت کنیم‌. در واقع برگزاری این رویدادها کار چندان سختی نیست، اما وقتی زیرساخت‌ها در مناطق آزاد انجام گرفته باشد، تحقق این خواسته و تقاضا را خیلی راحت و آسان‌تر می‌کند و به نوعی ما هم در این رویکرد سهم خواهیم داشت، به‌ویژه اینکه جناب آقای درویش‌پور مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد قشم بر روی این موضوع بسیار تاکید دارند که ما در حوزه برگزاری رویدادها و جشنواره‌های ورزشی بتوانیم تعاملات خوبی داشته باشیم و این اتفاق را بتوانیم رقم زنیم‌‌.

وی اظهار کرد: جزیره قشم با وسعت یکهزار و پانصد و شصت و پنج کیلومترمربع، یکی از بزرگترین پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها مطلوب برای برگزاری بسیاری از ورزش‌ها و رویدادها است. در قشم سایت‌های پروازی بسیار خوبی داریم، ژئوپارک جهانی قشم، بزرگترین ژئوپارک خاورمیانه است؛ طی سال‌های اخیر در همین ژئوپارک مسابقات بزرگ ورزشی و دوچرخه‌سواری را بین ۳۵ژئوسایت برگزار ‌کردیم که در آخرین رویدادی که برگزار شد، استقبال بسیار زیادی شکل گرفت. مسابقات موتورسواری با توجه به پیست‌هایی که در منطقه داریم، مسابقات قایقرانی، کایت‌بردینگ و بسیاری از مسابقات دیگر که جزیره قشم می‌تواند یکی از بهترین پایگاه‌ها و پایلوت‌ برای برگزاری این رویدادها در سطح ملی و بین‌المللی باشد؛ در واقع فرصت بسیار مناسبی برای کشور و منطقه خلیج‌فارس است که ما آغازکننده و میزبان بسیاری از این مسابقات باشیم و این ظرفیت کاملا مهیا است‌. ان‌شالله با رویکرد خوب و مثبت هم از سوی وزارت ورزش و جوانان و هم فدراسیون‌ها، با استقبال خوبی که از سوی مردم از منطقه آزاد قشم داریم، این اتفاق‌ها رقم بخورد.

زارعی در پاسخ به این سوال که درخصوص اقتصاد ورزش حول محورهای تولید و بحث اسپانسر ورزشی چه اقداماتی انجام شده است، گفت: ما در مناطق آزاد معافیت‌هایی در حوزه‌های مالیاتی داریم، ضمن اینکه یکسری امتیازهایی در این مناطق برای سرمایه‌گذاران و کسانی که تمایل دارند به مناطق به عنوان محصولات ورزشی‌، تولید‌کننده‌ها و اسپانسرها بیایند و کاری را انجام دهند، وجود دارد. برای کسانی که می‌خواهند در منطقه آزاد فعالیت‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری داشته باشند، برایشان مسئولیت اجتماعی تعریف می‌کنیم که در حوزه ورزش و بحث‌های اجتماعی متمرکز شوند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند‌. در منطقه آزاد قشم در حوزه‌های نفتی، پتروشیمی و شیلات شرکت‌های خوبی داریم که می‌توانند با ورود به این حوزه و بحث مسئولیت‌های اجتماعی، اتفاقات بزرگی را رقم زنند و کارهای خوبی را انجام دهند. به نظر بنده این رویدادها و اعزام‌هایی که ما می‌توانیم در بحث‌های ورزشی اعم از جزیره به جاهای مختلف و هم از نقاط مختلف به جزیره در بحث‌های رویدادها و جشنواره‌ها داشته باشیم، کمک بسیار خوبی در این حوزه می‌تواند انجام دهد؛ در واقع می‌توانیم برای ورزش‌های قهرمانی در این حیطه جایگاه خاصی ایجاد نماییم. البته باید با سرمایه‌گذاران این حوزه نشست‌های مستمر و مداوم داشته باشیم؛ در واقع آماده کردن و ارائه ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های جزیره به کسانی که هنوز واقعا جزیره قشم را آن‌طور که باید بشناسند، نشناختند؛ یکی از رسالت‌های اصلی ما می‌باشد. بنده معتقدم اگر بتوانیم قشم را به بسیار از کسانی‌که درک دقیقی و شناخت عمیقی از قشم نداشتند، بشناسانیم؛ مطمئنا علاقه‌مندی‌ها و انگیزه‌های بسیاری برای اسپانسرینگ و سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه زیرساخت‌ها ایجاد خواهد شد و این موضوع می‌تواند در آینده جزیره قشم و ورزش‌های قهرمانی کشور تاثیرگذار باشد.

وی درخصوص سلامت ناشی از فعالیت‌های ورزشی و فرصت‌های همکاری میان مناطق آزاد و فدراسیون‌های ملی و جهانی اظهار کرد: ما هر ساله شاهد این هستیم که جمعیت در مناطق آزاد رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند، به‌ویژه در قشم و کیش تقریبا طبق برآورد و آماری که داریم هر ساله با یک افزایش جمعیت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو هستیم‌. شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی منطقه نیازمند این است که ما یکسری اماکن ورزشی متناسب با اقلیم و جغرافیای منطقه نیز داشته باشیم؛ لذا فضای روباز و روبسته و سالن‌ها برای افزایش سرانه ورزشی و اماکن ورزشی یکی از بحث‌های جدی ما و گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است؛ چراکه یکی از بحث‌های جدی ما موضوع سلامت است که اگر این مسئله با حوزه ورزش تامین شود، یکی از مهم‌ترین اهداف فدراسیون‌ها خواهد بود؛ اما اگر نتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم و نتایج خوبی خصوصا در جنوب کشور نداشته باشیم، ممکن است فردا ناچار باشیم در حوزه‌های درمان و مسائل پزشکی جبران کنیم‌. لذا یکی از اولویت‌های کاری ما توسعه ورزش و زیرساخت‌های آن در این منطقه بوده و در این بخش نیازمند این هستیم که فدراسیون‌ها توجه بهتر و بیشتری داشته باشند، خصوصا در گام اول فدراسیون‌های خودمان در سطح کشور و بعد اگر بتوانیم این زیرساخت‌ها را در حد قابل قبولی فراهم کنیم، مطمئنا توجه فدراسیون‌های خارجی نیز به منطقه آزاد به‌ویژه قشم و کیش به دلیل امتیازات این دو منطقه جلب خواهد شد و آهسته آهسته می‌توانیم به سمت اتفاق مهم و شگرف حرکت کنیم تا در سال‌های آتی مناطق آزاد در جنوب کشور پایگاه بسیاری از ورزش‌های خوب و سلامت‌محور به‌ویژه در حوزه‌های مختلف توریسم ورزشی و سلامت باشد. این موضوع هم فدراسیون‌ها را با رویکرد جدیدی مواجه می‌کند و هم مناطق آزاد کشور را؛ در واقع پنجره جدیدی به سوی سلامت‌، توسعه سلامت در جنوب کشور ایجاد خواهد کرد‌‌.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان درخصوص فرصت‌های مناطق آزاد جهت ارتقاء ورزش‌های حرفه‌ای و همگانی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مناطق آزاد و تنوع آب و هوایی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی کاملا روشن است‌. ما به لحاظ جغرافیایی و سوق‌الجیشی در شرایطی قرار گرفتیم که در شش ماهه دوم سال جزایرمان موقعیت مناسبی برای فصل زمستان دارند؛ چراکه تقریبا آب و هوایی معتدل و مطلوبی در جزایر حاکم است و این یک فرصت بسیار مناسب برای ما به‌وجود می‌آورد تا بتوانیم برای برگزاری مسابقات و رویدادهای بزرگ ورزشی پیش‌قدم باشیم. این در حالی است که امکان برگزاری بسیاری از مسابقات ورزشی و رشته‌ها در استان‌هایی که با فصل سرد زمستان با بارش برف و سرما روبه‌رو هستند، وجود ندارد؛ اما این فرصت در اختیار جنوب کشور به‌ویژه جزایر خلیج‌فارس است که بتوانند با برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی یکسری از توانمندی‌ها و فرصت‌های بزرگ را در رشته‌هایی همچون اسکی‌، قایقرانی، ورزش‌های ساحلی و… به بهترین نحو اجرا نمایند و اگر تفویض اختیار کاملی در حوزه ورزش به مناطق آزاد انجام گردد، این همکاری برای توسعه و ارتقای حوزه ورزش باعث پیشرفت می‌شود و کمک بزرگی می‌کند‌. لذا این فرصت می‌تواند برای ما بسیار ارزشمند باشد تا از قبل این موضوع، هم برای مناطق آزاد و هم برای کل کشور شرایط خیلی ایده‌آل و مطلوبی را فراهم کنیم که ورزش در کشور ما با توجه به اقلیم‌های متفاوت، همچنان در برگزاری‌، پویا و بانشاط و بدون تعطیلی باشد. لذا ضروری است که این فرصت‌ها را مغتنم بدانیم و بهترین بهره و سود را از این فضا و موقعیت ببریم‌.

 

یوسف داداش‌زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس:

وزارت ورزش و جوانان باید به مناطق آزاد به عنوان یک فرصت نگاه کند

یوسف داداش‌زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفت‌و‌گویی با نشریه، ابتدا به تعریف اجمالی از منطقه آزاد و بحث ورزش و تاثیر آن در حوزه‌های مختلف پرداخت و پس از آن به چارچوب مناطق آزاد کشور اشاره کرد که می‌توانند به دلیل یکسری مزایا، به کمک ورزش بیایند و در نهایت الگوی برای سرزمین اصلی محسوب شوند.

وی همچنین حضور برندهای ورزشی و جذب اسپانسرهای بنام در جهت توسعه ورزش و مناطق آزاد را ضروری دانست‌‌.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص مناطق آزاد کشور گفت:  مناطق آزاد با ماموریت‌های مختلف و با رویکرد الگوسازی به‌وجود آمده‌اند؛ اگر تاریخچه مناطق آزاد را نگاه کنیم، می‌بینیم که اکثر کشورهایی که دارای اقتصاد بسته بودند، در راستای جهانی شدن و تمرین اقتصاد آزاد این مناطق را تشکیل داده‌اند و اکنون به صورت تخصصی ادامه حیات می‌دهند. در کشور ما هم به این شکل است. یکی از مهم‌ترین کارکردهای این مناطق، مبحث الگوسازی و تمرین برای انجام کارهایی است که اگر نتایج مطلوبی داشته باشند، می‌توانیم به سرزمین اصلی تسری دهیم؛ بنابراین مناطق آزاد همچون یک پلتفرم و چهارچوب است که تمام فعالیت‌های مشروع و قانونی که در کشور ما قابل انجام است را می‌توان با حداقل بروکراسی و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی در این مناطق اجرا کرد‌‌.

وی در ادامه به تعریفی از مقوله ورزش پرداخت و اظهار داشت: موضوع ورزش و کارکردهای مختلف‌ آن را به عنوان یک فعالیت با رویکرد‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌توان در مناطق آزاد پیاده‌سازی و بهره‌برداری نمود. اما مقوله ورزش یک موضوع عام است و به حدی مبحث جامعی است که می‌توان از حداقل‌های این حوزه استفاده کرد؛ چراکه کارکردهای مختلفی اعم از سلامت روح و جسم و مباحث مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی تا مباحث اقتصادی و موضوع برندینگ را می‌تواند دربر بگیرد؛ در نتیجه هم مناطق آزاد یک نقش بسیار عام و جامع دارند و هم مقوله ورزش بحث عام و جامعی است. مناطق آزاد پلتفرم خوبی هستند برای تحقق بسیاری از موارد و مقوله‌ها؛ بنابراین در این پلتفرم با هر رویکردی چه تجاری و صنعتی و چه رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اقتصاد جامعه محلی می‌توان فعالیت‌های مختلف ازجمله بحث ورزش را براساس هدف و ماموریتی که هر مناطق آزاد مدنظر دارند، مورد استفاده قرار داد‌‌.

داداش‌زاده تاکید کرد: ورزش به هیچ عنوان یک بحث محدود و مقطعی نیست، بلکه انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد؛ از این جهت می‌شود این انعطاف‌پذیری را در همان پلتفرم مناطق آزاد بگنجانیم تا قوانین، مقررات و ضوابطی که در این مناطق وجود دارد، به نوعی به کمک ورزش بیاید و الگوی بسیار خوبی برای سرزمین اصلی باشد‌‌.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه، چندین مولفه و مزیت مناطق آزاد را بیان کرد و گفت: یکی از مزایای مناطق آزاد، ورود و خروج اتباع خارجی بدون نیاز به روادید است؛ اکنون یکی از پردرآمد‌ترین مباحث در حوزه ورزش، برگزاری کلاس‌های حرفه‌ای در حوزه داوری، مربیگری و سایر حوزه‌ها است. کشور ما در رشته‌های مثل کشتی و تکواندو صاحب سبک است و جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد؛ از طرفی در منطقه‌ای همچون ارس کشورهای همسایه‌ای قرار دارند ازجمله ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه که در مباحثی مثل تکواندو و کشتی سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی انجام دادند؛ لذا می‌توان از این فرصت استفاده و در همین منطقه دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای در سطح بین‌الملل را با حضور یک یا چند نفر از اساتید بین‌المللی برگزار کرد.

وی افزود: تصور کنید که چند چهره بنام کشورهای همسایه برای گذراندن دوره‌های آموزشی در منطقه آزاد ارس حضور داشته باشند، آن‌وقت می‌بینیم که چه مزایایی نصیب‌مان می‌شود. در واقع همان کاری که سابقا با ستاره‌های ورزش اعم از فوتبال‌، والیبال‌، تکواندو و کشتی سایر کشورها بهره بردند، اکنون ما باید انجام دهیم. امکان اینکه بتوانیم از یک مقوله عام و جامعی مثل ورزش که در آن تمام مباحث فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، گردشگری و اقتصادی تعریف شده و قابل حل است و وقتی در دنیا بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در همه شاخص‌ها کشورهای مختلف موفقیت‌های چشمگیری داشتند، لذا باید ما هم بخشی از این فعالیت‌ها را داشته باشیم و در مناطق آزاد با توجه به قابلیت‌هایشان آنها را به‌کار گیریم. مناطق آزاد ذاتا براساس تحلیل محیط درونی و بیرونی خود، دارای مزیت‌های نسبی هستند یا اینکه می‌توانیم با توجه به آن قابلیت‌هایی که در قوانین و مقررات این مناطق وجود دارد، مزیت‌های رقابتی ایجاد کنیم. بنابراین قرار گرفتن مناطق آزاد در کنار مبحثی بسیار جامع همچون ورزش و همکاری این دو حوزه، فعالیتی بسیار ارزشمند و سالم در تمامی حوزه‌ها است.

داداش‌زاده اظهار کرد: در مناطق آزاد در حوزه‌های مختلف صنعتی برندهای مختلف و بنام از کشورهای مختلف شعبه خود را ثبت کرده‌اند و برخی از تولیدشان را در این مناطق انجام می‌دهند؛ پس در حوزه ورزش هم می‌توانیم از حضور برندهای معروف و مشهور که سالانه میلیاردها دلار هزینه تبلیغات این شرکت‌ها در عرصه‌های بین المللی است و اسپانسر تیم‌های بسیار مطرحی را برعهده می‌گیرند که برند خود را به بهترین شکل پوشش بدهند و به گوش همه برسانند، استفاده کنیم‌. در واقع می‌توانیم با جذب این برندها در حوزه‌های صنعتی‌، هم به نوعی اقدامات قابل توجهی داشته باشیم و هم در بحث خدمات یعنی برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی در عرصه‌های مربیگری و هم داوری، از جذب چهره‌های بسیار معروف دنیای ورزش در مناطق آزاد استفاده نماییم؛ یعنی می‌تواند کارکردی چندبخشی برای مناطق داشته باشد و متقابلا هم حوزه ورزش می‌تواند از این قابلیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق آزاد به بهترین شکل ممکن استفاده کند. ما مقوله‌ای به اسم کالای مسافر داریم که می‌توانیم با اختصاص سهمیه برای حوزه ورزش‌، ورزشکاران را تشویق کنیم که تجهیزاتی را که در داخل کشور تولید نمی‌شود و به نوعی باید وارد شود، خیلی راحت‌تر این تجهیزات را در قالب کالای همراه مسافر در مناطق آزاد خریداری کنند. می‌توانیم با استناد به کالاهای مصرفی در مناطق آزاد، فدراسیون‌ها را ترغیب کنیم که برای خودشان کمپ‌، مرکز آموزشی و به نوعی خانه‌های ورزشی دایر کنند. رشته‌های مختلف می‌توانند یک منطقه آزاد را بر‌اساس قابلیت و پتانسیلی که دارد، انتخاب کنند و بخشی از فعالیت حرفه‌ای خود را در بخشی از فعالیت حرفه‌ای در منطقه پیاده نمایند. لذا مناطق آزاد به نوعی یک فضا و محدوده بسیار جامع هستند که تمامی فعالیت‌های قانونی می‌تواند در این مناطق اجرا شود؛ چراکه نقش الگوسازی برای سرزمین اصلی دارند؛ ضمن اینکه قابلیت این را دارند که با حداقل هزینه و با بروکراسی کمتر‌، آن فعل در مناطق آزاد اجرا شود‌‌.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه در رابطه با همکاری با اداره کل تربیت بدنی و جوانان استان گفت: ‌همکاری‌های پراکنده بسیار زیادی داشتیم و نتایج خوبی هم به دست آمده؛ اما مشکل این است که تا زمانی که موضوع مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد پیاده نشود‌، بحث تمرکززدایی مورد توجه قرار نگیرد و قوانین مناطق در این مقوله پیاده نشوند، طبیعتا ما با سرزمین اصلی تفاوت چندانی نخواهیم داشت. ما با اداره کل ورزش و جوانان استان در حوزه‌های مختلفی همکاری‌های بسیار خوبی داشتیم. همه ساله یک یا دو مرحله از تور بین‌المللی آذربایجان که شناسنامه ورزش استان آذربایجان شرقی است، به میزبانی منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود و طبق ارزیابی‌ها نیز میزبانی خوبی را به نمایش گذاشتیم؛ اما مسئله این است که دوستان اداره کل ورزش و جوانان ملزم هستند که بر‌اساس قوانین خود برخی از سیاست‌هایشان را در شهرستان‌های مختلف انجام دهند‌. منطقه آزاد ارس هم در بخشی از شهرستان جلفا و خداآفرین واقع شده و از طرفی هم ما به دنبال اعمال سیاست‌ها و قوانین و مقررات خودمان هستیم که گاها این دو مقوله در تقابل با هم قرار می‌گیرد. ما به دنبال این هستیم که با فدراسیون‌های ورزشی تعامل داشته و میزبان مسابقات بین‌المللی مختلف باشیم؛ می‌خواهیم دوره‌های آموزشی مختلف را در منطقه برگزار کنیم؛ لذا باید از این دوستان استفاده کنیم و پیشنهاد بدهیم که برخی از فعالیت‌های سخت‌افزاری را خودشان در قالب کمپ‌ها و خانه‌های ورزشی مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند‌، حتی باشگاه‌های حرفه‌ای را هم به این شکل پیش می‌بریم. اما از طرف دیگر شاید از بعد سخت‌افزاری کارهایی را فعالین در حوزه ورزش  انجام می‌دهند، ولی برای اخذ مجوز باشگاه یا یک مجموعه ورزشی به ناچار مجبور هستند به اداره کل استان و یا اداره شهرستان مراجعه کنند. بنده تصور ‌می‌کنم که در حوزه ورزش متاسفانه نه در قالب ماده‌۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و نه در قالب ماده‌۱۱۲ برنامه پنجم و نه در قالب ماده‌۶۵ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور خوب رفتار نشده است؛ ضمن اینکه تفویض اختیار در حوزه ورزش باید بسیار سریع‌تر از سایر حوزه‌ها انجام گردد؛ چراکه قرار گرفتن مزایای مناطق آزاد در کنار ظرفیت‌های ورزش می‌تواند اتفاقات بسیار بزرگی را رقم بزند. بنابراین به دلیل اینکه تفویض اختیارات صورت نگرفته و ممانعتی در تفویض اختیار دیده می‌شود، شاید ما به صورت ویژه ارتباط سازمان یافته‌ای با وزارت ورزش و جوانان نداشته باشیم، ولی ارتباط بسیار خوبی با استان داریم، همکاری‌های مقطعی و موردی بسیار خوبی هم داشتیم‌. بنده موضوع تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی آذربایجان را بیان کردم، اما در سایر رشته‌ها هم به همین شکل بوده است، ولی در کل بیشترین همکاری ما با فدراسیون‌ها بوده که کارهای بسیار خوبی را در حوزه‌های همگانی هم در حوزه قهرمانی و هم بحث برگزاری اردوهای مختلف تیم‌های ملی در منطقه آزاد ارس انجام گرفته است، تا حدی که گاها به عنوان اولین منطقه‌ای بودیم که برای اولین بار در کشور یک رویداد را برگزار کرده است که ازجمله از این رویدادها می‌توانیم به بحث مسابقات بین‌المللی تیروکمان سنتی در ارس اشاره کرد که چند سال برگزار شده است؛ در واقع قبل از شیوع کرونا هم به ‌صورت مستمر هر سال برگزار می‌شد و یک جشنواره فرهنگی-‌ورزشی بود که درخصوص مبحث برندسازی بسیار برای ما اثربخش و نتایج بسیار مطلوبی را به همراه داشت‌‌.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با فدراسیون خاصی همکاری ویژه تعریف شده و یا به اجرا درآمده داشته‌اید، اذعان نمود: درخصوص بحث فدراسیون‌ها ما همکاری‌های بسیار خوبی را با مجموعه فدراسیون‌ها داشتیم و بعضا هم از فدراسیون‌ها به نوعی حکم روسای هیات‌ها را گرفتیم؛ اما همکاری با فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان یک موضوع مکمل هم هستند، نمی‌شود به صورت مجزا با هر کدام همکاری کرد. به نظر بنده اثربخشی مناطق آزاد در حوزه ورزش و جوانان زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که هم تفویض اختیار انجام شود و هم فدراسیون‌ها پای کار بیایند تا همکاری‌ها به خوبی پیش برود‌. مثلا با فدراسیون تکواندو این ارتباط بوده است؛ چهار دوره تیم تکواندوی منطقه آزاد ارس در لیگ دسته اول باشگاه‌ها حضور داشتند و در هر چهار دوره نایب قهرمانی این دوره از مسابقات شدند. ما در این مسابقات بیشتر قهرمانان تیم‌ملی در رده نوجوانان و جوانان را به کار گرفتیم‌، این قهرمانان به عنوان پشتیبان‌های تیم‌ملی اغلب مورد حمایت منطقه آزاد در قالب تیم ارس قرار گرفت و نتایج بسیار خوبی را با این عزیزان به دست آوردیم. با فدراسیون دوچرخه‌سواری به غیر از برگزاری تور آذربایجان، امسال تیمی از منطقه آزاد ارس را با حمایت بخش خصوصی در مسابقات کشوری لیگ جوانان هم داریم که اولین مرحله چند هفته قبل در منطقه آزاد ارس انجام شد، ۲۸ و ۲۹مهرماه منطقه آزاد ارس میزبان دوچرخه‌سواران جوان بودند‌. ما سابقه میزبانی مسابقات تنیس روی‌میز نوجوانان و جوانان کشور را هم داریم؛ همین‌طور میزبان اردوی تیم‌ملی وزنه‌برداری کشور و اردوی تیم‌ملی قایقرانی بانوان کشورمان بودیم‌. هفته قبل مسابقات اندرو با فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور نیز انجام شد و ما با فدراسیون والیبال یک همکاری بسیار خوبی را در زمینه پیاده‌سازی ورزش‌های ساحلی با محوریت والیبال ساحلی انجام می‌دهیم. یک مجموعه بسیار خوبی را در کنار رود پر‌آب ارس در نقطه صفر مرزی که نماد اقتدار و امنیت کشور عزیزمان است، در حال احداث هستیم که با نظارت کمیته والیبال ساحلی فدراسیون انجام می‌شود. لذا انتظار داریم که در عرض دوماه آینده این مجموعه به بهره‌برداری برسد و شاهد حضور تیم‌های بنام بین‌المللی در این منطقه باشیم‌‌.

داداش‌زاده ادامه داد: بخش خصوص در ارس حمایت‌های بسیار خوبی از تیم‌ها دارند؛ تیم فوتبال و فوتسال منطقه در رده‌های مختلف حضور دارند و امتیازات بسیار خوبی را کسب کرده‌اند؛ مثلا در حوزه کاراته فعالیت‌های بسیار چشمگیری داشتیم و در بخش ووشو اتفاقات بسیار مثبتی در منطقه آزاد ارس اجرا شده است‌. در حوزه ورزش‌های زورخانه نیز یک مجموعه بسیار مدرن احداث کردیم و با فدراسیون مربوطه همکاری‌های خوبی داریم. همین‌طور با فدراسیون ورزش‌های همگانی رویدادهای بسیار مطلوبی را در ارس انجام دادیم که از خاطرات به یادماندنی در این منطقه محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص فرصت‌هایی از قبل ورزش در مسیر جذب گردشگر در این منطقه به‌دست آمده است‌، گفت:‌ وقتی یکی مزیت‌های منطقه‌ بحث گردشگری است و مقوله گردشگری که ما به اسم صنعت گردشگری معرفی می‌کنیم، شاخه‌های مختلفی دارد که یکی از شاخص‌هایش توریسم ورزشی است و از طرفی مناطق آزاد هر کدام قابلیت خاص خود را دارند که اگر پتانسیل این مناطق در حوزه ورزش در کنار همکاری‌های بخش ورزش قرار دهیم، یکی از خروجی‌های رونق توریسم ورزشی می‌شود. زمانی ما میزبان اردوی تیم‌ملی وزنه‌برداری کشور بودیم، چهره‌های مطرحی همچون آقای حسین رضازاده در منطقه حضور داشتند؛ حضور ایشان در منطقه آزاد ارس هم از نظر برندینگ و هم از لحاظ جذب گردشگر مهم بود. هر رویداد ورزشی که در عرصه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود، جاذب ورزشکار تیم اجرا‌کننده، همراهان ورزشکار و جاذبه علاقه‌مندان به حوزه ورزش است که در منطقه حضور پیدا کنند و از نزدیک مشاهده کنند‌. ورزش یک فعالیت بسیار سالم است، بنابراین خروجی فعالیت‌های ورزشی در مناطق آزاد و در هر نقطه‌ای از کشور هم در عرصه فرهنگی و اجتماعی و هم در حوزه سلامت و هم شناسایی آسیب‌های اجتماعی بسیار کارآمد است. همچنین در حوزه اقتصاد محلی نیز با محوریت توریسم ورزشی و تقویت این ورزشکاران به نوعی بسیار محرک هستند‌. این نکته را نیز اشاره کنم که ما چندین دوره در مسابقات اسب‌سواری با فدراسیون مربوطه همکاری داشتیم، شما تصور کنید یک فردی برای شرکت در مسابقه اسب‌سواری در این منطقه حضور پیدا می‌کند، ما بررسی کردیم به ازای حضور یک اسب و یک سوارکار، حداقل ۱۰نفر با خود همراه در منطقه جذب می‌کند. لذا این مناطق دارای پتانسیل‌های جغرافیایی بسیار ویژه هستند، مثلا برخی جزایر در جنوب کشور می‌توانند در فصول سرد سال پذیرای تیم‌های مختلف باشند، یا مثلا در منطقه آزاد ارس سدی به اسم خداآفرین است که مخزن این سد دریاچه بسیار بسیار بزرگی دارد که تیم‌ملی قایقرانی بانوان کشور که برای مسابقات جهانی آب‌های آرام در این منطقه اردو زدند. هفته قبل در همان محدوده خداآفرین در کنار جنگل‌های بسیار زیبای ارسباران شاهد برگزاری مسابقات اندرو بودیم و بیش از ۱۵۰نفر ورزشکار به همراه مربیان و داوران را در منطقه داشتیم‌. اگر همه اینها را در کنار هم قرار دهیم، ناگزیر یکی از خروجی‌های بخش همکاری مناطق آزاد و حوزه ورزش چه بخواهیم چه نخواهیم توریسم ورزشی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که درخصوص اقتصاد ورزش حول محورهای تولید و بحث اسپانسر ورزشی چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: شاید یکی از پیشروترین فعالیت‌ها در ورزش، در حوزه مباحث اقتصادی‌، اسپانسر شدن و برندینگ است‌. اگر ارزش‌های برند‌های مختلف را در قالب تیم‌های باشگاهی که در بخش تولیدات صنعتی بسنجیم، به این نتیجه می‌رسیم که هم باشگاه‌های ورزشی و هم تولیدات حوزه ورزش از نظر برند، دارای ارزش‌های بسیار بالا و قابل توجهی هستند و حوزه‌ای است که بسیاری از انسان‌ها فارغ از سطح سواد و جایگاه اجتماعی، با این برند‌ها آشنا هستند و طبیعتا جذب این برندها چه در قالب بحث تیم‌های باشگاهی چه در قالب بحث فعالیت‌های تولیدی و چه در قالب برگزاری رویدادهای ورزشی، یک ارزش افزوده بسیار ویژه‌ای را برای مناطق آزاد خواهد داشت. در این خصوص می‌خواهم چند تا پیشنهاد ارائه دهم: پیشنهاد اول درخصوص رویدادهای ورزشی این است که این اتفاق سهل‌الوصول‌تر از مقوله جذب برندهای معتبر تولیدی یا باشگاه‌های بنام در عرصه‌های ورزشی در کشورهای مختلف است. درخصوص بحث رویدادسازی طبیعتا مناطق باید در رشته‌های ورزشی که دارای مزیت هستند، برنامه‌ریزی کنند؛ یعنی هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر امکانات و شرایطی که دارند، موقعیت‌ها را ارزیابی کنند. برای ایجاد این رویداد، سرمایه‌گذاری‌های اولیه خوبی را هم در حوزه زیرساختی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید داشته باشند و هم در حوزه‌های تبلیغاتی و بحث رسانه‌ای کارهای خوبی را انجام بدهند‌. ما در منطقه آزاد ارس درخصوص رویدادسازی این مسیر را پیش می‌بریم، مثلا درخصوص ورزش‌های ماجراجویانه و ورزش‌های هیجانی مثل موتورسواری و… پتانسیل‌های بسیار مطلوبی داریم. با توجه به کوهستانی بودن بخشی از منطقه و شرایط بسیار خاصی که دارد، در کنار جنگل‌های ارسباران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و از برند تور بین‌المللی آذربایجان نیز بهره بردیم و در حوزه دوچرخه‌سواری نیز رویدادهایی را با این محور انجام می‌دهیم‌.

داداش‌زاده افزود: کشورهای مختلف تقاضای حضور در کشور ما را داشتند، ضمن اینکه زیرساخت قابل توجهی نیاز نداشت؛ ما از وضع موجود و داشته‌هایمان استفاده می‌کردیم‌. در حوزه مسابقات تنیس روی‌میز، رویدادهای بسیار خوبی را برگزار کردیم و این موضوع هم ادامه خواهد یافت. از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجهیزات و امکانات لازم را فراهم کردیم و می‌توانیم این رویداد‌ها را ادامه دهیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: درخصوص رویدادهای ورزشی باید مناطق آزاد یک برنامه پنج‌ساله داشته باشند که در یک جزیره‌ای شروع به فعالیت کنند و فدراسیون مربوطه هم همکاری نماید تا بعد این مدت یک رویداد را از سطح منطقه به بین‌المللی برسانند. این رویداد، تجربیات مختلفی را انتقال می‌دهد، تجربه استفاده از اسپانسرهای مختلف، جذب، نگه داشت و نحوه بهره‌برداری از اینها و استفاده کارساز از بحث رسانه‌. رویداد بدون تبلیغات و بدون اطلاع‌رسانی، رویداد قلمداد نمی‌شود. درخصوص محصولات ورزشی به نظر بنده اگر مناطق آزاد در کنار مشوق‌هایی ازجمله معافیت‌های مالیاتی و مباحث مختلفی که به عنوان مزیت‌های مناطق قلمداد می‌شود، یک شرکت صاحب برند را جذب کند و در تولید محصولات ورزشی که شهره جهانی و بین‌المللی دارند و یا مزایای قابل توجه‌تری را عرضه می‌کنند، مشارکت داشته باشد؛ یکی از مترقی‌ترین فعالیت‌های بخش‌های اقتصادی را انجام داده‌اند‌.

وی تاکید کرد: مطمئن باشیم که اگر بتوانیم با تعریف مزایای قابل توجه برای جذب این فعالیت‌ها در مناطق آزاد‌، یک یا دو تولیدکننده را در این زمینه جذب کنیم، ناخودآگاه بسیاری از رویدادها و بسیاری از تخصص و تجربه این افراد در حوزه بحث اسپانسر شدن‌، جذب اسپانسر و در حوزه‌های مربوط به رویدادهای ورزشی قهرمانی، خود به خود به مناطق آزاد منتقل می‌شوند‌. مناطق آزاد را که بررسی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این مناطق با این که دارای مزیت‌های بسیار خوبی هستند، اما دارای خلا در جذب فعالین یا تولیدکننده‌های محصولات ورزشی که صاحب برند هستند، می‌باشند. بنابراین برای این کار باید یک برنامه دقیقی انجام گیرد. حتما با این دوستان رایزنی شود که چه مزیتی باعث ایجاد جذابیت برای حضور این افراد می‌شود و بنده مطمئن هستم اگر یک برند صاحب‌نام در مناطق آزاد حضور داشته باشد، با خود بسیاری از رویدادها، تجربه و تخصص در مباحث مربوط به اسپانسر شدن و سایر حوزه‌ها را انتقال می‌دهد و ارزش افزوده بسیار خوبی برای مناطق آزاد به همراه دارد. این موضوع ارزش دارد که وارد این عرصه‌ها شویم و به نوعی اقداماتی را درخصوص برگزاری رویدادهای ورزشی قهرمانی یا بحث جذب واحدهای تولیدی محصولات ورزشی داشته باشیم‌‌.

داداش‌زاده اذعان نمود: منطقه آزاد ارس در حال آماده‌سازی دهکده‌ای به اسم ورزش در زمینی به وسعت صد هکتار است. بسیاری از باشگاه‌های صاحب برند در داخل و خارج کشور پیشنهاد سرمایه‌گذاری در این دهکده ورزشی را ارائه نموده و خوشبختانه با اقبال خوبی هم مواجه بوده است. زیرساخت‌های اولیه‌ و معابر تمام شده و در مرحله آماده‌سازی سایت‌ها هستیم‌. به نظر من با جذب تیم‌های معتبر باشگاهی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد که برند این تیم‌ها ناخودآگاه به مناطق تسری پیدا می‌کند و هر موقع اسم تیم و محصول به میان می‌آید بحث برند مناطق آزاد ارزش افزوده خاص خود را پیدا می‌کند، یک اتفاق بسیار میمون و مبارک رخ خواهد خورد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص سلامت ناشی از فعالیت‌های ورزشی و فرصت‌های همکاری میان مناطق آزاد و فدراسیون‌های ملی و جهانی گفت: ورزش برای ما هدف غایی نیست، ورزش ابزاری برای رسیدن به بسیاری از اهداف‌مان است. ورزش به دلیل جامعیتی که دارد و یک مقوله بسیار عام است، بر روی تمامی عوامل و شاخص‌های محیطی تاثیرگذار است. یکی از کارکردهای ورزش، تاثیر روی مباحث سلامت روح و جسم انسان‌هاست، اما به همین سبب سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در ورزش همگانی را انجام داده‌ایم. با احداث بوستان‌ها و پارک‌های مختلف و تجهیز تمامی پارک‌ها به لوازم و تجهیزات ورزش همگانی، در این زمینه موثر بودیم‌. برگزاری مستمر ورزش همگانی در بوستان‌ها انجام می‌گرفت که البته پس از شیوع کرونا با محدودیت‌های خاصی مواجه شده‌ایم؛ اما اقدامات خوبی در حوزه ورزش انجام داده‌ایم‌.

وی ادامه داد: ما بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را در حوزه جوانان و نوجوانان و بانوان عزیز انجام داده‌ایم و این یک اتفاق بسیار خوبی بود که در منطقه آزاد ارس انجام شده است؛ ضمن اینکه درخصوص بحث الگوسازی، معرفی ورزشکاران موفق اقدامات مطلوبی انجام شده و با فدراسیون ورزش‌های همگانی کارهای مشترکی ازجمله پیاده‌روی خانواده‌ها برگزار شده است. لذا باید تاکید کنم که ما از ورزش به عنوان ابزاری برای نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم‌‌. ورزش جزء لاینفک برنامه‌های سلامت منطقه آزاد ارس است و یکی از حوزه‌هایی می‌باشد که همه ساله در بودجه سالانه با وجود پروژه‌های عمرانی و جهادی‌، جایگاه خاصی برای آن درنظر گرفته می‌شود. ما هر سال در حال توسعه زیرساخت ورزش‌های همگانی هستیم، در دل بوستان‌ها، در پارک‌هایی که می‌سازیم، در فضاهای سبز که ایجاد می‌کنیم و تا به امروز نتایج خوبی را از این مقوله به دست آورده‌ایم. اکنون طرح بسیار ارزشمندی را به اسم جاده سلامت پیگیر هستیم تا در کنار خیابان‌های اصلی و معابر منطقه آزاد، جاده‌ای را طراحی کنیم که بحث پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری بدون دغدغه‌های خاص ذهنی انجام شود‌. باید تاکید داشت که جلفا عضو شبکه جهانی ایمن شده و در شرف پیوستن به شبکه جهانی شهرهای سالم است؛ لذا این منطقه، در شاخص‌های ایمن و شهرهای سالم، جایگاه بسیار پررنگ و قابل توجهی را دارد و ما این دو موضوع بین‌المللی را پیگیری می‌کنیم؛ چراکه ارس در مقوله ورزش جایگاه بسیار بسیار ارزشمندی در مباحث همگانی و حوزه‌های سلامت برای خود کسب کرده است.

داداش‌زاده درخصوص استفاده از موقعیت‌های مناطق آزاد جهت برگزاری مسابقات بین‌المللی گفت: با توجه به زیرساخت‌ها، اقلیم و موقعیت جغرافیایی که ارس دارد، می‌توانیم در رشته‌های مختلفی فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌ باشم. زمینه اجرای بسیاری از رشته‌های جدید که قابلیت بین‌المللی شدن را مثل ورزش‌های ساحلی دارد را فراهم می‌کنیم‌. در منطقه آزاد ارس یک فعل، یکبار انجام نمی‌شود؛ ما با نگاه رویدادسازی به مباحث می‌نگریم و تلاش می‌کنیم که در حوزه‌هایی گام برداریم که هم توان آن را داریم و هم آن حوزه بتواند برای ما درآمد خوبی داشته باشد؛ از برند‌سازی گرفته تا معرفی ارس و جاذبه‌های ورزش‌، مباحث مربوط به اقتصاد محلی، بحث‌های مربوط به جذب اسپانسر‌های مختلف، بحث‌های مربوط به حوزه سلامت و کاهش آسیب به مباحث مربوط به حوزه فرهنگ‌سازی و‌… همه این موارد را باید درنظر بگیریم و وارد سرمایه‌گذاری در رشته‌های خاصی شویم تا نتایج بسیار خوبی را به دست آوریم‌.

وی اظهار داشت: بنده تصور می‌کنم وزارت ورزش و جوانان باید به مناطق آزاد به عنوان یک فرصت نگاه کند؛ هم بسیاری از رویدادهای جدید را خلق کند و هم بسیاری از ورزش‌های نوپا را در این مناطق به نوعی پرورش دهد؛ ضمن اینکه می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های اقتصاد ورزشی به درآمدی که می‌خواهند برسند و از ظرفیت مناطق آزاد که از ظرفیت‌های بسیار خوبی است، استفاده و خدمت بسیار خوبی به جوانان و ورزش انجام گیرد. این خلاء همکاری تنگاتنگ وزارت ورزش و جوانان با مناطق آزاد کاملا به صورت مشهود و محسوس دیده می‌شود. دوستان باید پای کار بیایند‌، از ظرفیت مناطق استفاده کنند. مناطق آزاد رقیب هیچ وزارتخانه نیستند، بلکه پلتفرمی هستند که وزارتخانه‌های مختلف را می‌توانند کمک کنند تا برخی از ماموریت‌ها و الگوهایی که فعلا دیده نشده، در این مناطق تمرین شود و به سرزمین اصلی تسری پیدا کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در پایان در پاسخ به این سوال که ورزش چه فرصت‌ها و مزیت‌هایی را جهت برندسازی مناطق آزاد ایران در سطح داخلی و بین‌المللی نصیب مناطق می‌کند، خاطرنشان کرد: ما بسیاری از قهرمانان ورزشی را داریم صاحب‌نام و جایگاه ارزشمندی هستند و یا هنوز به فعالیت حرفه‌ای ادامه می‌دهند یا از فعالیت حرفه‌ای خود بازنشسته شده‌اند، اما از آنها به عنوان شهروند افتخاری می‌توانیم استفاده نماییم، این موضوع هم برای اشخاص حقیقی که ورزشکاران مربیان صاحب‌نام هستند، مفید است؛ هم برای اشخاص حقوقی مناسب است. فعالین بسیار معتبر و صاحب جایگاهی در ورزش وجود دارند که یا باشگاه‌داری می‌کنند یا صاحب صنعت هستند؛ ما باید برنامه بلندمدت داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف با آنها مذاکره و بررسی کنیم که در چه شرایطی این عزیزان در مناطق آزاد حضور خواهند داشت؛ یعنی این کار تحقیقی و میدانی باید انجام گردد و برای آنان مزایای مکمل وضعیت‌های قانونی مناطق آزاد باید تعریف شود تا این افراد حضور داشته باشند و پیشنهاد بنده این است که حتما دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد لیستی از این برندهای معتبر را با همکاری فدراسیون‌ها و یا وزارت ورزش و جوانان تهیه کند و اشخاص حقیقی یعنی ورزشکاران‌، مربیان و داوران حضور داشته باشند تا بتوانیم این افراد را جذب نماییم و به نوعی از حضورشان در مناطق آزاد بهره ببریم. برای اشخاص حقوقی اعم از فعالین حوزه صنعتی ورزش نیز تصورم این است که چون رقابت بسیار تنگاتنگ است و ارزش افزوده حضور این افراد صاحب‌نام در مناطق آزاد بسیار بالاتر است، باید در یک فضای دیگر با این عزیزان مذاکره کنیم و با تحلیل رفتار و صحبت‌هایشان به این نقطه برسیم که در چه شرایطی مناطق آزاد برای این عزیزان دارای جاذبه خاصی خواهد شد و اینها حضور خواهند داشت. ما در مناطق آزاد در سایر حوزه‌ها بسیار خوب ورود کرده‌ایم، ولی در حوزه ورزش چه در جذب باشگاه‌های صاحب‌نام و جذب فعالین مختلف عرصه تولیدات محصولات ورزشی و رویدادهای ورزشی در عرصه بین‌المللی شاید به توفیقات چندان نرسیده‌ا‌یم و این نشان می‌دهد که رویکردمان نسبت به این حوزه باید کمی متفاوت‌تر از سایر حوزه‌ها باشد؛ چراکه ارزش افزوده ناشی از فعالیت در این زمینه بسیار ارزشمند  است، خصوصا برای برند مناطق آزاد ارزش افزوده قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

 

سعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش:

ارتقاء، بازسازی و تجهیز زیرساخت‌های ورزشی برای رسیدن به شرایط روز دنیا

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در گفت‌وگویی با نشریه، به بحث توریسم ورزشی در مناطق آزاد  اشاره کرد و زمینه‌های همکاری منطقه آزاد کیش را با وزارت ورزش و جوانان برشمرد.

طبق گفته این مقام مسئول، میزبانی مسابقات بین‌المللی آسیایی و جهانی، میزبانی سمینارهای بین‌المللی و کشوری‌، از اقدامات منطقه آزاد کیش در تعامل و همکاری با فدراسیون‌ها می‌باشد.

پورعلی درخصوص همکاری‌های مشترک مناطق آزاد با ورزش ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف گفت: یکی از زمینه‌های همکاری مشترک با ورزش کشور و جهان، ایجاد بستر مناسب برای جذب ورزشکاران و تیم‌های داخلی و خارجی به کیش است که با توجه به فراهم بودن بسیاری از شرایط (هتلینگ، حمل و نقل‌، تفریحات سالم‌، عدم نیاز به ویزا و…) لازم است زیرساخت‌های ورزشی منطقه برای رسیدن به شرایط روز دنیا مورد ارتقاء‌، بازسازی و تجهیز قرار گیرد‌. ایجاد شرایط مناسب به منظور تشویق و ترغیب حامیان ورزشی با هدف سرمایه‌گذاری در کیش، یکی دیگر از زمینه‌های همکاری است که مقدمات آن از سوی سازمان منطقه آزاد کیش به مرحله اجرا درآمده است. همچنین با عقد قرارداد‌های همکاری با فدراسیون‌های مختلف می‌توان از ظرفیت‌های موجود آنها نیز در حوزه‌های مختلف ورزش همگانی و قهرمانی سود جست‌‌.

وی در ادامه در رابطه با همکاری با اداره کل تربیت بدنی و جوانان استان هرمزگان ‌اظهار داشت: به لحاظ مستقل بودن کیش در حیطه ورزش‌، این منطقه مانند یک استان در کشور معرفی شده و کلیه برنامه‌ها و رویداد‌های ورزشی مستقیما از طریق این منطقه در ارتباط با فدراسیون‌های ورزشی و وزارت ورزش و جوانان به مرحله اجرا درمی‌آید و تیم‌ها و ورزشکاران با عنوان منطقه آزاد کیش در رقابت‌های کشوری و برنامه‌های مختلف حضور دارند‌. لیکن با توجه به ساختار آموزش و پرورش کیش‌، ورزش دانش‌آموزی زیرمجموعه استان بوده و در کلیه مسابقات استانی و قهرمانی کشور ورزشکاران کیش با نام استان هرمزگان شرکت می‌نمایند. در حیطه آموزش و دوره‌های مربیگری و داوری، با استان تبادل نیرو وجود دارد‌. همچنین در پاره‌ای از ایام سال، جزیره کیش میزبان تیم‌های مختلف ورزش استان می‌باشد و نیز به تعدادی از شهرستان‌های مجاور در ساخت و نوسازی و تامین اقلام ورزشی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش کمک صورت گرفته است‌.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به این سوال که آیا با فدراسیون خاصی همکاری ویژه تعریف شده و یا به اجرا درآمده است، اذعان نمود: منطقه آزاد کیش به لحاظ موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی‌، اماکن ورزشی و نیز سایر مزایایی که دارد، همواره موردتوجه فدراسیون‌های مختلف قرار گرفته است که می‌توان به فدراسیون‌های فوتبال‌، تیراندازی با کمان‌، تنیس‌، دو و میدانی‌، ورزش جانبازان و معلولان اشاره نمود، که با امضای تفاهم‌نامه به صورت سالیانه میزبان برگزاری اردوهای مختلف آنها (‌انتخابی جام‌جهانی فوتبال‌، المپیک و پارا المپیک) بوده است.‌ همچنین میزبانی مسابقات بین‌المللی آسیایی و جهانی و میزبانی سمینارهای بین‌المللی و کشوری، از دیگر اقدامات این منطقه در تعامل و همکاری با فدراسیون‌ها می‌باشد. در حال حاضر نیز با عقد تفاهم‌نامه همکاری با فدراسیون فوتبال، ان‌شالله کیش به عنوان پایگاه فوتبال کشور بتواند به رشد و توسعه این ورزش کمک بسزایی نماید.

پورعلی در ادامه، درخصوص فرصت‌هایی از قبل ورزش در مسیر جذب گردشگر در منطقه آزاد کیش فراهم شده است، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی موجود می‌توان فرصت‌های گردشگری ورزشی، متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران با همکاری وزارت گردشگری و میراث فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان در این منطقه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان با دعوت از سفرای کشورهای مختلف و معرفی ظرفیت و توان منطقه آزاد کیش، در جذب گردشگر تلاش نمود. به عنوان نمونه با توجه به مسابقات جام‌جهانی‌۲۰۲۲ قطر‌، دعوت از سفیر این کشور جهت ارزیابی امکانات ورزشی و سایر شرایط میزبانی در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است که در صورت نظر مساعد وی، با کمک بخش خصوصی، اقدامات لازم و تعاملات سازنده صورت پذیرد و جزیره کیش بتواند میزبان شایسته‌ای در این رویداد باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: همچنین با همکاری و تعامل بخش خصوصی و فدراسیون‌های ورزشی و نیز کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش می‌توان در جهت توسعه ورزش قهرمانی و همگانی تلاش نمود و در رشته‌های آبی و غواصی‌، رشته‌های ساحلی‌، رشته‌های رزمی و توپی و راکتی، با ایجاد پایگاه‌های متمرکز، مسابقات کشوری‌، آسیایی و جهانی را میزبانی کرد.

پورعلی در پاسخ به این سوال که درخصوص اقتصاد ورزش حول محورهای تولید و بحث اسپانسر ورزشی چه اقداماتی انجام شده است، گفت: پتانسیل‌های داخلی خوب و زیادی در ایران وجود دارد تا بتوان در رشته‌ها و حوزه‌های متنوع ورزش از آن بهره جست. در این راستا معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با توجه به شرایط خوب سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌بایست در جهت جذب سرمایه‌گذار ورزشی اهتمام ورزد و با معرفی و اطلاع‌رسانی شرایط سرمایه‌گذاری در کیش، صاحبان صنایع و تجار را جهت معرفی برند و محصولات خود وارد عرصه اسپانسری نماید‌. در کشور نیز بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها در مقوله ورزشی جهت معرفی خدمات خود، بر روی رشته‌های ورزشی سرمایه‌گذاری نموده‌اند‌. مناطق آزاد به‌ویژه جزیره کیش از تمامی شرکت‌ها که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را دارند، استقبال نموده و شرایط لازم را مهیا خواهد کرد.

وی درخصوص سلامت ناشی از فعالیت‌های ورزشی و فرصت‌های همکاری میان مناطق آزاد و فدراسیون‌های ملی و جهانی اذعان کرد: برای توسعه ورزش همگانی در منطقه آزاد کیش تلاش کرده‌ایم با گسترش زیرساخت‌ها، شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند در همه نقاط جزیره ورزش کنند؛ در کلیه پارک‌ها‌، سواحل‌، مجتمع‌های مسکونی کارگری و همه بخش‌های ورزشی تلاش شده استفاده عمومی از اماکن در اولویت قرار گیرد. مجوز تاسیس و راه‌اندازی چندین مجتمع ورزشی با سرمایه بخش خصوصی در سواحل و اماکن کیش از دیگر اقدامات در جهت توسعه ورزش عمومی است و در برنامه پیش‌روی به ایجاد جاده تندرستی در نوار ساحلی اقدام خواهد شد و امید است در آینده شرایطی فراهم شود که همه مردم از این جاده برای پیاده‌روی و انجام حرکات بدنی استفاده کنند و سرانه سلامت کیش افزایش یابد. همچنین با برگزاری سمینارها و همایش‌های مختلف درخصوص نقش و اهمیت ورزش به‌ویژه در بین بانوان و کودکان، هرچه بیشتر در جهت ترویج فرهنگ ورزش و تندرستی تلاش خواهد شد‌. یکی از راه‌های کشف استعداد‌های ورزشی از طریق ورزش همگانی است که در این راستا در کلیه رشته‌های ورزشی‌، بخش همگانی آن را در اماکن عمومی راه‌اندازی و از وجود مربیان مجرب استفاده خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص استفاده از موقعیت‌های مناطق آزاد جهت برگزاری مسابقات بین‌المللی گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی و اقلیمی مناطق آزاد، می‌توان با فدراسیون‌های مختلف با توجه به تقویم سالیانه آنها و برنامه‌های ارسالی از سوی کنفدراسیون‌های آسیایی و جهانی، با جذب حامیان مالی هر منطقه در جهت اجرای برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی همکاری نمود.

پورعلی تاکید کرد: همچنین با توجه به شرایط بسیار خوب منطقه آزاد کیش، در امر میزبانی بعضا فدراسیون‌ها تمایل به برگزاری رویدادهای ورزشی در این منطقه را دارند؛ بر این اساس و با توجه به درخواست فدراسیون‌ها، ما آماده میزبانی خواهیم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در پایان در پاسخ به این سوال که ورزش چه فرصت‌ها و مزیت‌هایی را جهت برندسازی مناطق آزاد ایران در سطح داخلی و بین‌المللی نصیب این مناطق می‌کند، خاطرنشان کرد: برندسازی در ورزش می‌تواند به عنوان مهم‌ترین ابزار سازمان‌ها برای ایجاد و گسترش فرصت‌های جدید کسب و کار شناخته شود. هنگامی که برندسازی در ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این معناست که یک نوع ورزش یا یک رویداد یا شخص ورزشکار و یا یک سازمان می‌تواند به عنوان برند درنظر گرفته شود؛ بنابراین برند ورزشی باید الهام‌بخش بوده تا سرمایه‌گذار این برند را به محصولات یا خدمات خود اضافه نماید. به عنوان مثال در نوع اول، ورزش قایقرانی با استفاده از ظرفیت آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس ایران که در دنیا کم‌نظیر است‌، در نوع دوم، ورزش فوتبال که علاقه‌مندان بیشماری در سراسر جهان دارد و در نوع سوم، استفاده از ورزشکار پر‌آوازه در یکی از رشته‌های ورزشی مثل علی دایی در فوتبال‌، رضازاده در وزنه‌برداری و…؛ همچنین، جهت جذب اسپانسر و سرمایه‌گذار ورزشی می‌توان با نشر بروشور ظرفیت‌های تجاری، صنعتی، گردشگری و ورزشی، مناطق آزاد را به مراکز فرهنگی و تجاری سفارت و کنسولگری کشورهای مختلف و در سطح داخلی معرفی نمود‌.