مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

ذخیره‌سازی و توزیع آب شرب و بهداشتی پایدار در سراسر جزیره قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تفاهم‌نامه بهبود زیرساخت و ایجاد تاسیسات و تجهیزات جهت تامین، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع آب شرب و بهداشتی پایدار در سراسر جزیره قشم خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، علی درویش‌پور در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به کمبود آب شرب در جزیره قشم، همه باید کمک کنیم تا این مشکل اساسی در قشم برطرف شود تا دیگر شاهد مشکلات کمبود آب در روستاهای غرب جزیره نباشیم.

وی با اشاره به اینکه باید با تلاش آبفای کشور و استان هرمزگان، وضعیت جزیره قشم در ساماندهی شرایط آب آشامیدنی را ساماندهی کنیم، تصریح کرد: لازم است تا نقطه هدف را در نظر گرفته و آن را تا پایان سال به پایان برسانیم تا دیگر شرمنده مردم نشویم. برای احداث هرگونه تاسیسات آبی در جزیره قشم نیز سازمان منطقه آزاد قشم پای کار بوده و از هیچ همکاری دریغ نخواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: تامین آب در سراسر جزیره قشم در اولویت کاری سازمان منطقه آزاد قشم بوده و برای به نتیجه رسیدن این موضوع از هیچ‌گونه تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

این مقام عالی با بیان اینکه برای مجوز هرگونه حفاری، ایجاد تاسیسات و حتی واگذاری زمین جهت ایجاد تاسیسات و تامین منابع مورد نیاز یک ریال دریافت نخواهیم کرد، عنوان کرد: اکنون زمین برای ایجاد سایت آبی در روستای باسعیدو، به آبفای هرمزگان واگذار شده و کار خود را شروع خواهد کرد.

درویش‌پور با اشاره به اینکه باید ساختار آبفا در جزیره قشم را ساماندهی و تقویت کرد، اظهار داشت: علی‌رغم اقدامات بزرگی که در بحث توسعه زیرساخت‌های آبی در هرمزگان ایجاد شده که در سالیان گذشته نظیر نداشته است، باز هم مشکلاتی وجود دارد و باید روستاهای غرب جزیره قشم نیز از آب استاندارد برخوردار شوند و شایسته نیست مردم با مشکلات گذشته دست و پنجه نرم کنند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان با اشاره به اینکه دستاورد این جلسه نیز به طور حتم نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: باید جدول زمان‌بندی تعیین کنیم تا به مردم گزارش دهیم و نشان دهیم که کار در حال انجام است و مردم نتیجه آن را ببینند.

 

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی:

موافقت با تحویل زمین‌ برای ساخت سایت‌های نمک‌زدایی تورگان و باسعیدو

همچنین، رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: پس از آن که وعده تحقق رفع بی‌آبی تمامی روستاهای جزیره قشم در سال گذشته داده شد، متاسفانه وعده آبفای کشور در این موضوع عملی نشد و ما با تبعات سنگینی مواجه شدیم.

احمد مرادی با اشاره به اینکه با تلاشی که از آبفای کشور مشاهده کردم، به ‌طور حتم این موضوع در سال جاری عملی خواهد شد، افزود: باید تمامی مسئولان دست در دست هم دهند تا بتوانیم این مشکل دیرینه مردم غرب جزیره قشم را برطرف نماییم. همچنین از تعامل و همکاری منطقه آزاد قشم در دوره جدید برای رفع نیازهای مردم و حل مشکلات گذشته باید تقدیر ویژه کرد؛ چراکه مدیرعامل جدید نشان داده تلاش ویژه خود را برای رفع بحران‌های موجود به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین برای ساخت آب شیرین‌کن، یکی از دغدغه‌های آبفا بود، گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم موافقت خود را با تحویل زمین‌ برای ایجاد سایت‌های نمک‌زدایی تورگان و باسعیدو اعلام و فرآیند واگذاری آن در دستورکار قرار گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدوارم اگر از این‌ پس قولی برای رفع مشکل مردم در موضوع معضلات کمبود آب داده می‌شود، در موعد مقرر عملی شود، اظهار داشت: مردم قشم، مردمی نجیب و مظلوم هستند و باوجود این همه مشکلات، باید مسئولان سرعت بیشتری برای رفع این مشکلات به کار ببندند.

 

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی:

سازمان منطقه آزاد قشم به دنبال گره‌گشایی مردم است

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: در این جلسه حاضر شدم که از آبفای کشور، استاندار هرمزگان و منطقه آزاد قشم تقدیر کنم.

محمد آشوری افزود: همواره معتقدم که تغییر دولت‌ها و ساختار ستادی نباید تاثیری در اجرای برنامه‌ها داشته باشد و توسعه باید به طور مستمر تداوم داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لیاقت مردم قشم بالاتر از وضعیت فعلی است و هر چقدر کار کنیم باز هم کم است، خاطرنشان نمود: امروز دیگر شاهد هستیم در هرمزگان بنگاه‌های اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها مشارکت کرده و سهیم شده‌اند. دوران جدید منطقه آزاد قشم نشان می‌دهد به دنبال گره‌گشایی مردم است و اگر در تولید، توزیع، مخزن‌سازی و پمپاژ همت بیشتری در قشم به کار ببندیم، شاهد ایجاد عدالت و خشنودی مردم خواهیم بود و نعمت آب پایدار در قشم به یک اقدام ماندگار در ذهن مردم منطقه بدل خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

ساخت آب شیرین‌کن برای رفع مشکلات مردم غرب جزیره قشم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جلسه گفت: معتقدم با وفاق و تبیین هدف واضح می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد که منافع آن برای مردم رقم بخورد.

حمیدرضا جانباز با بیان اینکه تمامی تلاش خود را به کار بستیم تا با ایجاد آب شیرین‌کن‌ها دغدغه مردم را در رفع تنش آبی بکاهیم، افزود: بابت تمامی عقب‌ماندگی‌ها از مردم شریف هرمزگان عذرخواهی می‌کنم، اما عزم ما اکنون این است که بتوانیم مشکلات مردم غرب جزیره قشم را برطرف کنیم و پس از سال‌ها شاهد رفع بی‌آبی تمامی روستاهای این جزیره باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان با بیان اینکه دغدغه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم واقعا ستودنی و قابل تقدیر است، عنوان کرد: اینکه خود سازمان منطقه آزاد قشم پای کار بوده و حتی برای توسعه و تسریع در تحقق زیرساخت‌ها خود پیش‌قدم شده، قابل تقدیر است.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان:

اجرای طرح جدید آب‌رسانی با جانمایی ۶زون در جزیره قشم

همچنین، مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در پایان این نشست گفت: روستاهای غرب جزیره قشم در اجرای طرح‌های جدید آب‌رسانی، شامل ۶زون به نام‌های سلخ، مپنا، مپنا و کووه‌ای، باسعیدو، رمچاه و تورگان است.

امین قصمی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم هر چه منابع تامین آب را در غرب جزیره افزایش دهیم باز هم مشکلات کاهش پیدا نمی‌کند، عنوان کرد: غرب جزیره قشم را به ۶زون تقسیم‌بندی کردیم تا بتوانیم خدمات‌رسانی و طرح‌های مناسب و هدفمندی را ایجاد کنیم. معادل جمعیت بندرعباس، ذخیره آب خانگی در غرب جزیره قشم وجود دارد که زمینه کیفیت و بهداشتی آن مورد تایید نیست،. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا دو سایت جدید در مناطق روستایی جزیره قشم احداث کنیم که ۶زون در نظر گرفته شده را شامل می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در پایان، از پیش‌بینی ۸۰۰میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه و تامین آب آشامیدنی در روستاهای غرب جزیره قشم و رسیدن به پایداری خبر داد و گفت: در مجموع در تلاش هستیم تا با اجرای این طرح، ظرفیت تامین آب در غرب جزیره قشم را از ۲۱هزار مترمکعب در روز، به ۳۵هزار و ۵۰۰مترمکعب در روز برسانیم.