امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان منطقه آزاد قشم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

راه‌اندازی مرکز شتابدهی و نوآوری شهر هوشمند در منطقه آزاد قشم

از عناصر مهم و حائز اهمیت و کلیدی در اجرای سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، عنصر هماهنگی بین دستگاه‌‌های اجرایی در فراهم‌سازی بستر مشارکت مردم و متخصصین جهت به کارگیری دانش و کاربرد آن برای تحقق اهداف توسعه ملی می‌باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، به منظور تحقق سیاست‌‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری و تحقق حمایت از کالاها و خدمات ملی و دانش‌بنیان در حوزه شهر هوشمند‌، تفاهم‌نامه همکاری راه‌اندازی و توسعه مرکز شتابدهی و نوآوری توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در اکوسیستم شهر هوشمند، میان ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم منعقد گردید.

از ضروریات و الزامات این تفاهم‌نامه که به امضای حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید، ساماندهی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه توانمندی‌‌های فناورانه در کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند و تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی در این حوزه و صیانت و حمایت هدفمند از بازار ملی محصولات فوق با اهداف و سیاست‌‌های زیر می‌باشد.

 

اهداف

الف) برنامه‌ریزی بلندمدت راهبردی، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای ارتقای توانمندی‌‌های تولید، صادرات و توسعه بازار داخلی محصولات و خدمات در کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش شهر هوشمند با رویکرد ارتقای سطح کیفی و کمی ارائه خدمات شهر هوشمند، افزایش دسترس‌پذیری و دقت در ارائه خدمات.

ب) ساماندهی، هماهنگی و اجرای حمایت اثربخش و هدفمند از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند.

ج) هدفمندی حمایت‌‌های دولت از تجاری‌سازی محصولات و خدمات کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند با رویکرد فراهم‌سازی بستر رقابت‌پذیر کردن شرکت‌ها و رقابت‌پذیر شدن محصولات و خدمات تولیدی در بازار‌های داخلی و خارجی.

د) برنامه‌ریزی برای تنظیم و پیاده‌سازی سطح استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت و سلامت محصولات و خدمات حوزه شهر هوشمند در کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات.

ه) برنامه‌ریزی برای ایجاد نظام ارزیابی مستمر کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند و محصولات و خدمات آنها در حوزه شهر هوشمند جهت کمک به توسعه و ارتقاء آنها.

 

سیاست‌ها

الف) حمایت هدفمند از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای افزایش دسترسی‌پذیری و دقت در ارائه شهر هوشمند با استفاده از ظرفیت‌‌های طرفین.

ب) حمایت از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند برای ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات شهروندی.

ج) حمایت از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای انتقال و تعمیم دانش و کاربردی شدن آن در حوزه شهرهوشمند.

د) تمرکز در اجرای حمایت‌‌های مالی و حقوقی از کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند با استفاده از ظرفیت‌‌های طرفین.

ه) شفاف‌سازی حمایت‌ها و پیشگیری از هرگونه رانت و فراهم نمودن امکان برخورداری از حمایت‌‌های دولت برای تمام متقاضیان تشکیل و توسعه کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در حوزه شهر هوشمند با استفاده از ظرفیت‌‌های طرفین.

براساس این تفاهم‌نامه، وظایف ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرح زیر است:

۱- حمایت فنی و قانونی از تاسیس و راه‌اندازی مرکز شتابدهی و نوآوری شهر هوشمند

۲- ارائه مجوز مرکز شتابدهی و نوآوری شهر هوشمند به واسطه امضا این توافق‌نامه

۳- انجام اقدامات لازم جهت تصویب تشکیلات مرکز در مراجع ذی‌صلاح

۴- کمک به انتقال تجربه و تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیت‌‌های مرکز با همکاری مجموعه‌ها و نهاد‌های ذیربط و ذینفع

۵- معرفی استارت‌آپ‌‌های فعال در حوزه خدمات شهروندی و شهر هوشمند به مرکز

۶- معرفی و فراهم کردن تعامل موثر با مربیان، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر و سایر شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری در کشور

۷- تسهیل شرایط و تسریع فرآیند اخذ تاییدیه دانش‌بنیان، خلاق و مجوز‌های مورد نیاز برای استارت‌آپ‌‌های معرفی‌شده توسط مرکز

۸- حمایت از تجاری‌سازی طرح‌‌های موفق مرکز و معرفی آنها به بهره‌برداران و متقاضیان به خصوص در دستگاه‌های اجرایی

۹- حمایت از صادرات و بازارسازی برای محصولات تجاری‌شده توسط استارت‌آپ‌‌های تحت پوشش مرکز

۱۰- اطلاع‌رسانی و معرفی رسمی فعالیت‌‌های مرکز شتابدهی و نوآوری دیجیتال شهر هوشمند به فعالان حوزه دانش‌بنیان و اکوسیستم استارت‌آپی کشور

۱۱- ارائه مشاوره و راهنمایی فنی و مدیریتی در زمینه‌‌های مرتبط و ارائه تسهیلات از طریق صندوق‌‌های حمایتی در صورت امکان

۱۲- ایجاد هماهنگی با دانشگاه‌ها و پارک‌‌های علم و فناوری، صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهاد‌های مرتبط جهت ایجاد تسهیلات لازم در حمایت از کسب و کار‌های نوپای حوزه شهر هوشمند.

همچنین وظایف سازمان منطقه آزاد قشم در جهت اجرای هرچه بهتر تفاهم‌نامه مذکور، به شرح زیر می‌باشد:

۱- تاسیس، راه‌اندازی و راهبری مرکز شتابدهی و نوآوری شهر هوشمند مطابق با آخرین استاندارد‌های جهانی در سطح ملی و موضوعی

۲- ارائه بسته خدمات قابل ارائه به استارت‌آپ‌ها مطابق با تجارب موفق داخلی و خارجی

۳- برگزاری جشنواره‌ها و رویداد‌های کارآفرینی در حوزه شهر هوشمند

۴- تامین منابع و محل استقرار برای حمایت از شرکت‌های مستقر در مرکز

۵- انجام هماهنگی لازم جهت حمایت و ایجاد تسهیلات برای شرکت‌ها و کسب و کار‌های تایید شده حوزه کسب و کار‌های الکترونیکی حوزه شهر هوشمند و خدمات شهروندی

۶- تسهیل و تسریع روند ارائه خدمات به لحاظ قانونی و اجرایی برای کسب و کار‌های الکترونیکی حوزه شهر هوشمند

۷- امکان دسترسی به پایگاه‌‌های اطلاعات حوزه شهری (که ناقض محرمانگی و حریم خصوصی شهروندان نگردد) به کسب و کار‌های الکترونیکی این حوزه جهت ارائه خدمات

۸- تخصیص فضای مرکز شتابدهی و حمایت از کسب و کار‌های الکترونیکی

۹- استفاده از محصولات و خدمات ایجاد شده در مرکز برای رفع نیاز‌های این حوزه در جزیره قشم با قابلیت توسعه و استقرار

۱۰- ارائه گزارشات مستمر درباره پیشرفت‌های مرکز شتابدهی و شرکت‌هایی که دوره شتابدهی را با موفقیت در این مرکز طی کرده‌اند‌

۱۱- حمایت از تداوم کسب و کارهای شکل گرفته مطابق تصمیم و شرایط تفاهم‌نامه

گفتنی است، این تفاهم‌نامه که به امضای حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید، به مدت ۵سال دارای اعتبار می‌باشد.