امضاء تفاهم‌نامه همکاری سازمان  منطقه آزاد انزلی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان:

راه‌اندازی کتابخانه سیار منطقه آزاد انزلی، الگویی برای سایر مناطق کشور

تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، میان دکتر سیدحجت مهدوی سعیدی معاون فرهنگی این منطقه و پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، با محوریت اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه، منعقد شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی در جریان انعقاد این تفاهم‌نامه با بیان اینکه تبدیل گسستگی از کتاب به پیوستگی به این عنصر دانایی از اهداف این سازمان است، اظهار داشت: ما کارگزاران و خادمین کتاب و کتابخوانی هستیم و محوریت یافتن کتاب و کتابخوانی در جامعه موجب کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی است.

سیدحجت مهدوی سعیدی مزایای همکاری دو نهاد در مسیر اجرای برنامه‌های فرهنگی مشترک و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی را متوجه کودکان، نوجوانان و جوانان منطقه عنوان کرد و افزود: همه تلاش‌های ما در این حوزه با هدف افزایش سرانه مطالعه عمومی، انس و الفت قشرهای مختلف جامعه با کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به کم‌نظیر بودن هم‌افزایی موجود میان دو مجموعه فرهنگی و اقتصادی، اضافه کرد: مهم‌ترین نمود اقدامات مشترک فرهنگی مجموعه کتابخانه‌ها و سازمان منطقه آزاد انزلی، ایجاد و راه‌اندازی ۲کتابخانه عمومی سیار و ولایت در این منطقه است که تجربه راه‌اندازی کتابخانه عمومی سیار در مناطق فاقد کتابخانه عمومی منطقه آزاد انزلی یک تجربه موفق و الگویی برای سایر مناطق کشور بود.

پریسا کرمی دستاورد تفاهم‌نامه را هم‌افزایی بیشتر میان دو نهاد در جهت گسترش فضاهای کتابخانه‌ای در مناطق مختلف منطقه آزاد انزلی اعلام کرد و اظهار امیدواری نمود که تجربه همکاری‌های مشترک فی مابین در سطح استانی و کشوری به اجرا درآیند.

بنا بر این گزارش، برگزاری برنامه‌های فرهنگی چون نقد کتاب، نشست کتابخوان، برپایی جشنواره‌های کتابخوانی رضوی، اجرای جشنواره‌های مختلف کتابخوانی ویژه کودکان و نوجوانان و نمایشگاه فروش کتاب با حضور ناشران مطرح کشور با اجرای برنامه‌های فرهنگی جنبی، تشکیل باشگاه کتابخوانی در روستاهای حوزه منطقه آزاد انزلی، فراهم‌آوری امکان معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حمایت، ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در منطقه آزاد انزلی از مهم‌ترین محورهای این تفاهم‌نامه است.

گفتنی است، در این مراسم قائم‌مقام معاون و مدیر فرهنگی سازمان به همراه معاونین و مدیران اداره کل کتابخانه‌های عمومی، درخصوص نحوه تعامل دو مجموعه و اجرایی کردن این تفاهم‌نامه به تبادل نظر پرداختند.