دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار داشت:

رشد تولید و کاهش هزینه‌های تولید، ماموریت مناطق آزاد در سال۱۴۰۲

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت:‌ در نوروز‌1402 بیش از 6میلیون و 300هزار نفر مسافر و گردشگر به مناطق آزاد کشور سفر کردند که در مقایسه با سال گذشته 67درصد رشد داشته است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در نشست شورای معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: نظم و انضباط بیشتر و ایجاد برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم محلی توسط متولیان مناطق آزاد متناسب با تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن از مشخصه‌های عید نوروز امسال بودکه با استقبال عامه مردم و گردشگران مواجه شد.

وی به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: امسال نسبت به سال‌های گذشته سال پرکارتری را خواهیم داشت و برای تحقق مهار تورم و رشد تولید به‌صورت ویژه عزم‌مان را جزم خواهیم کرد.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: وظیفه مناطق آزاد برای تحقق این مهم، رشد تولید و کاهش هزینه‌های تولید است.

 

رشد سرمایه‌گذاری و صادرات در کنار اطلاع‌رسانی قوی، سه رویکرد مناطق آزاد در سال جدید

عبدالملکی در ادامه تاکید کرد: رشد سرمایه‌گذاری و رشد صادرات در کنار اطلاع‌رسانی قوی، سه رویکرد مبتنی‌بر شعار سال در مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر اینکه ایران دارای بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری است، افزود: ایران یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه‌گذاری است؛ زیرا هزینه‌های تولید، نیروی انسانی،‌ انرژی و  زمین در آن نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، امنیت ایران را مهم‌ترین مزیت برای سرمایه‌گذاری عنوان و اضافه کرد: وضعیت خوب اقلیمی ایران و دسترسی به آب‌های آزاد و وجود راه‌های ترانزیتی، از دیگر مزیت‌های کشور برای سرمایه‌گذاران است.

عبدالملکی تاکید کرد: در عین حال معتقدیم در مناطق آزاد باید فضای کسب و کار اصلاح و روند سرمایه‌گذاری به شدت روانسازی شود.

وی، یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و کشور را بی‌اطلاعی سرمایه‌گذاران از شرایط و مزیت‌های سرمایه‌گذاری عنوان و بیان داشت: اکثر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از مزیت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق بی‌اطلاع هستند و باید در این خصوص اقدام کافی و هنرمندانه کرد.

 

ایجاد اتاق تسهیل و حمایت سرمایه‌گذاری، اقدام شایسته‌ای بود

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اقدام سازمان منطقه آزاد ماکو در راه‌اندازی اتاق تسهیل و حمایت سرمایه‌گذاری گفت:‌ این اقدام بسیار خوبی است و البته در سایر مناطق آزاد نیز اقدامات مشابهی انجام شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه مناطق آزاد باید بهشت سرمایه‌گذاران شود، اظهار کرد: برای نیل به این هدف، بسته‌های سرمایه‌گذاری در هر منطقه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری رونمایی شده منطقه آزاد ماکو بسیار جامع و کامل است، افزود: باید به سرعت بسته‌های جدید را تعریف کنیم.

 

بازاریابی صادراتی برای محصولات سرزمین اصلی، ماموریت مناطق آزاد

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: جذب و راه‌اندازی شرکت‌هایی جهت بازاریابی صادراتی برای محصولات سرزمین اصلی، از دیگر ماموریت‌های مناطق آزاد کشور است.

عبدالملکی، تقویت صادرات در مناطق آزاد را از تاکیدات رئیس‌جمهور عنوان کرد و تاکید نمود: معتقدیم باید شرکت‌هایی برای شناسایی کالاهای تولیدی مازاد در سرزمین اصلی شکل بگیرد که این اتفاق باعث جهش و افزایش صادرات در منطقه خواهد شد.

گفتنی است، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی امروز جهت بازدید از ستاد سفر به مطقه آزاد ماکو سفرکرده است.

شایان ذکر است، بازدید از اتاق تسهیل و حمایت سرمایه‌گذاری، مرکز پایش تصویر، بازارچه مرزی و طرح‌های عمرانی منطقه از دیگر برنامه‌های سفر حجت‌الله عبدالملکی به منطقه آزاد ماکو است.