گزارشی از اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا:

سازمان منطقه آزاد قشم در خط مقدم مبارزه با کووید‌۱۹ 

کروناویروس، قشم را هم تقریبا هم‌زمان با سایر نقاط کشور لرزاند. روزهایی که همه نگران سیل و زلزله بودند اما با شبیخون سپاهی تاجدار اما ناپیدا مواجه شدند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، آذرماه بود که خبر بیماری جدیدی از خانواده آنفولانزا در چین، مردم جهان را کمی نگران کرد، ولی هنوز زود بود تا سرعت انتشار و فراگیری آن را باور کنند و خود را مجهز برای مقابله با بیماری که می‌رفت تبدیل به یک پاندمی شود.

ایران دومین کشور مبتلا به کرونا در جهان شد که نیاز فوری به تجهیز بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها به اقلام بهداشتی و درمانی داشت در شرایطی که تحریم‌های ناجوانمردانه نیز از هر سو امید دریافت کمک و یا خرید هرگونه تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی را کم کرده بود.

برگزاری جلسه فوری مدیریت بحران در سازمان منطقه آزاد قشم با محوریت پیشگیری از شیوع کروناویروس نخستین اقدام این سازمان جهت بررسی توانمندی‌ها و کاستی‌های بخش درمانی، نیازمندی‌های جزیره در تهیه اقلام بهداشتی و پزشکی و شیوه‌نامه اجرای نحوه اعمال محدودیت‌های ترددی و ضدعفونی فضای جزیره بود که با دعوت از مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم همراه شد.

در این جلسه، حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در مقام بالاترین مقام این منطقه تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و جهت‌دهی تمامی اقدامات این ستاد را منوط به دستورات دکتر بهزادی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم کرده و از همه اعضای ستاد خواست تا با توجه تخصص و دانش کادر پزشکی و بهداشتی در زمینه درمان بیماری‌ها، همکاری لازم را با شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم داشته باشند و به عنوان سربازانی، گوش به فرمان فرمانده خط مقدم مبارزه با کووید‌۱۹ در جزیره بوده و در بخش‌های مختلفی همچون تهیه تجهیزات پزشکی اقلام بهداشتی و حتی تامین و افزایش فضای درمانی به این نهاد کمک کرده و ساکنان منطقه را در اولویت کارها قرار دهند.

در نخستین اقدام مدارس و دانشگاه های جزیره هم‌زمان با مدارس و دانشگاه‌های استان هرمزگان تعطیل اعلام شد و معلم‌ها برای آموزش دروس از طریق فضای مجازی آماده شدند.

 

مسئولیت اجتماعی، اولویت نخست منطقه آزاد قشم در شرایط بحران

روز دوشنبه پنجم اسفند‌ماه، حمیدرضا بهزادی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم از خرید ۱۰۰کیت محافظتی برای پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان پیامبر اعظم(ص) شهر قشم به دستور حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد.

کیت‌های مذکور به همراه ۴۰۰هزار ماسک و با همکاری گمرک سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان اقدامی جهت تامین سلامت روان و اطمینان خاطر کادر درمانی شهرستان، در اختیار شبکه بهداشت و درمان این شهرستان قرار گرفت تا منطقه آزاد قشم علاوه بر عمل به مسئولیت اجتماعی خویش در قبال ساکنان جزیره، به تقویت خط مقدم مبارزه با بیماری کووید‌۱۹نیز کمک کرده باشد.

برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های ویژه با مسئولان صنوف مختلف برای ارتقاء سطح سلامت بازارها و محل‌های پرتردد و ضدعفونی مستمر سطوح مراکز تجاری، بخش دیگری از اقدامات این سازمان بود. همچنین در نشست با نمایندگان اماکن اقامتی و جامعه هتلداران، بر اهمیت اطلاع‌رسانی بهداشتی به گردشگران تاکید شد و دستورالعمل‌هایی برای نحوه ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و لوازم موجود در اتاق‌ها ارائه گردید.

نصب ۶۰بیلبورد مرتبط با اهمیت مراقبت‌های فردی برای مقابله با بیماری کرونا در نقاط مختلف جزیره، ضدعفونی کردن مستمر سطل‌های زباله، مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌های مواد غذایی و نانوایی‌های سطح جزیره توسط نیروهای مدیریت امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم و نظارت ویژه بر ضدعفونی کردن سطل‌های زباله بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تامین اقلام بهداشتی نظیر مایع دستشویی و مواد شوینده برای مدارس شهرستان، ضدعفونی کلاس‌ها و محیط مدرسه‌ها و تهیه بروشورهای ویژه با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان با مراقبت‌های بهداشت شخصی و کمک به بالا بردن اطلاعات آنان نسبت به بیماری کرونا، ضدعفونی گمرک و محوطه اسکله‌های تجاری بهمن و کاوه، تعطیلی تمام برنامه‌های فرهنگی، کنترل و نظارت مستمر بر مراکز تفریحی و خدماتی، استقرار اکیپ‌های بهداشتی در مبادی ورود مسافر و کالا به جزیره، ضدعفونی ناوگان حمل و نقل، تعطیلی تمام مشاغل غیرضروری از دیگر اقدامات این سازمان جهت کنترل بهتر و جلوگیری از گسترش بیماری در قشم بود.

تجهیز نیروهای خدماتی شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد قشم به لباس مخصوص، ماسک، دستکش و عینک محافظ برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های سمپاش و مخزن‌شور برای استفاده از آب ژاول به منظور پاکسازی سطوح و سطل‌های زباله شهر قشم به صورت شبانه‌روزی نیز گام دیگری جهت همکاری با ستاد پیشگیری از شیوع کروناویروس منطبق بر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بود.

ازجمله اقدامات سایر مدیریت‌های سازمان منطقه آزاد قشم برای هماهنگی بیشتر در کنترل بیماری کووید‌۱۹، برگزاری دوره‌های آموزشی برای پیشگیری کروناویروس در بین فعالان صنعتی، اصناف و مدیران مجتمع‌های تجاری با هدف افزایش روحیه عزم ملی، دانش و اطلاعات بهداشتی برای عبور از این بحران بود.

 

تخصیص بیش از ۲۲میلیارد ریال اعتبار برای تامین اقلام بهداشتی و درمانی در قشم

با گسترش دامنه شیوع بیماری کووید‌۱۹ در کشور و اعلام یک مورد ابتلا در جزیره قشم در تاریخ ۶اسفندماه، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دستور داد تا تمامی جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر قشم تنها با موضوع اقدامات پیشگیرانه درخصوص بیماری کروناویروس تشکیل جلسه داده، ۱۰درصد از بودجه ستاد تسهیلات سفر نوروزی سال جدید به این مبحث اختصاص یافته و ۲۰میلیارد ریال از بودجه سازمان به تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات درمانی تحت نظارت مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم اختصاص یافت. همچنین بیش از ۲میلیارد ریال از اقلام بهداشتی و پزشکی که توسط مجموعه‌های تحت امر سازمان منطقه آزاد قشم تهیه شده بود به دستور مهندس مومنی در اختیار شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار گرفت.

بخشی از این اقلام شامل ۴۲۰هزار ماسک ساده، ۳۰۰دست کیت محافظتی مخصوص برای پرسنل درمانی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و سفارش یک هزار دست دیگر، ۳۰تب‌سنج برای استفاده نیروهای درمانی مستقر در مبادی ورودی جزیره (بندر مسافری شهید ذاکری، بندر لافت و فرودگاه بین‌المللی قشم) به منظور پایش سلامت مسافران و قشموندان، تهیه و توزیع ۲هزار لیتر محلول آب ژاول (محلول گندزدا) برای ضدعفونی کردن مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، درمانگاه ها و ادارات، بخشی از این اقلام و تجهیزات بود که در هفته نخست اسفند‌۹۸ در اختیار مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم قرار گرفت.

همچنین، ۵هزار لیتر الکل ۷۰درصد، یکصد هزار دستکش لاتکس، ۱۰۰عینک مخصوص (شین)، یک هزار لباس مخصوص (گان)، یک هزار ماسک‌N95‌ برای مصرف پزشکان و پرستاران و چندین دست لباس فشار مثبت برای مواقع اضطراری نیز در لیست خرید قرار گرفت تا به محض تهیه در اختیار شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم قرار گیرد.

کرونا از مرزهای آبی عبور کرده و خود را به جزیره رسانده بود و به ناگاه دستان آلوده‌ای تمام جزیره را از وفور نعمت ماسک و دستکش گرفته تا انواع مواد ضدعفونی کننده خالی کرد. نگرانی مردم جزیره از موقعیت گردشگرپذیر و تجاری قشم از یک سو و احساس کمبود اقلام بهداشتی از سوی دیگر موجب شد تا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دستور توزیع رایگان ماسک و دستکش را صادر کرده و با توزیع مواد ضدعفونی کننده بین سازمان‌های مردم نهاد برای پخش آن بین مردم در شهرها و روستاهای جزیره کمی از التهاب موجود را کاهش دهد. کنترل ترافیک جمعیتی در مراکز پرتردد و ضدعفونی کردن شبانه‌روزی اماکن، بیمارستان، درمانگاه‌ها و مدارس از دیگر مسائل مورد نظر مومنی برای کمک به کنترل بیماری بود.

استقرار اتوبوس آمبولانس سازمان منطقه آزاد قشم در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) با هدف افزایش فضای درمانی و قرنطینه این بیمارستان صورت گرفت و ۶نیروی خدماتی سازمان منطقه آزاد قشم، به مدت ۳ماه به صورت شبانه‌روزی، مسئول گندزدایی تمامی سطوح بیمارستان پیامبر اعظم(ص) شدند تا فشار کاری کادر خدماتی این بیمارستان کاهش یابد.

از طرفی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام تعطیلی تمام سایت‌های گردشگری و اسکله‌های تفریحی جزیره به منظور افزایش ضریب سلامت و اطمینان از ایمنی گردشگران و جامعه محلی تا اطلاع ثانوی، نگرانی مردمی بابت حضور گردشگران در ایام نوروز را کم کرده و برای برگزاری دوره‌های آموزشی لازم به جامعه هتلداران و اصناف پرخطر برنامه‌ریزی نمود.

 

برنامه‌های اجرایی پدافند غیرعامل منطقه آزاد قشم در برابر کروناویروس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بازدیدهای روزانه خود از روند اجرای طرح‌های جلوگیری از گسترش کروناویروس، ضمن بررسی توان سیستم درمان جزیره، به ظرفیت‌سنجی ایام پیک بیماری پرداخته و با توجه به توصیه‌های مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، دستور اجرایی شدن اقداماتی را در راستای افزایش فضای درمانی جزیره صادر کرد که تجهیز کلینیک خلیج فارس با ظرفیت ۵۰تخت یکی از این برنامه بود.

فراهم کردن امکانات لازم برای سرویس‌دهی به حدود ۶۰بیمار دیالیزی جزیره به صورت همزمان در بیمارستان خلیج فارس روستای جی‌جیان یکی دیگر از اقدامات برنامه‌ریزی شده در حوزه پدافند غیرعامل بود. این اقدام به جهت انتقال بیماران دیالیزی بیمارستان پیامبراعظم(ص) شهر قشم به جی‌جیان صورت گرفت که به افزایش ظرفیت تنها بیمارستان شهر قشم برای بستری بیماران کرونایی از ۵۰تخت به ۱۰۰تخت منجر شد. بررسی الزامات توسعه فضای بستری در بیمارستان پیامبراعظم(ص) قشم به منظور توسعه این فضا به کمک معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم برای افزایش ظرفیت تخت‌های این بیمارستان که از ۵۰تخت به ۱۰۰تخت رسیده بود، می‌توانست ۵۰تخت دیگر به ظرفیت بیمارستان شهر بیافزاید.

مشارکت و تخصیص تعدادی از اماکن اقامتی با ۵۰۰تخت به عنوان نقاهتگاه به منظور درمان و پرستاری از بیماران رو به بهبود و مبتلایان با علائم خفیف نیز اقدام دیگری ازجمله اقدامات پدافند غیرعامل این سازمان جهت اجرایی کردن بخش‌هایی از برنامه‌های ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا و اقدامی احتیاطی برای پشتیبانی از شبکه بهداشت و درمان و بیماران مبتلای احتمالی در آینده بود.

 

تعامل و مدیریت یکپارچه، کلید عبور از بحران جهانی کروناویروس

یکی اقدامات مومنی به عنوان سکاندار سازمان منطقه آزاد قشم از زمان شروع پاندمی کووید‌۱۹، ساماندهی و ایجاد هماهنگی بین ارگان‌ها و نهادهای مختلف فعال در جزیره زیر یک چتر واحد به نام شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم به عنوان متولی بهداشت در جزیره بود.

وی که به صورت هفتگی با سربازان خط مقدم بیماری دیدار می‌کرد، علاوه بر پیام‌های نویدبخش خود در راستای تامین نیازهای فضای درمانی و کادر پزشکی، بارها از خدمات این ناجیان بیماران ناامید تقدیر و تشکر کرد و موکدا از تمامی معاونان و مدیران خود خواست تا هیچ کوتاهی در رفع نیازهای بخش درمانی و سیستم تامین سلامت ساکنان جزیره نداشته باشند.

الکترونیکی شدن ثبت‌نام و تمدید کارت شهروندی قشم از سوی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم، تمدید اعتبار خودکار آموزشگاه‌ها و موسسات فرهنگی، صدور و تمدید مجوزهای فعالان اقتصادی بخشی از اقدامات تعاملی زیرمجموعه‌های مستقیم این سازمان بود. همچنین اختصاص بیمه بیکاری به شاغلان تاسیسات گردشگری و کارگرانی که تحت تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا در منطقه آزاد قشم بیکار شده‌اند، براساس توافق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی، اقدام دیگری برای کاهش استرس و نگرانی سرمایه‌گذار فعال در منطقه بود.

 

راه‌اندازی سامانه کیا، جهت کنترل ورود قشموندان

ارائه پیشنهاد محدودیت در پروازهای قشم به ستاد ملی مقابله با کرونا که منجر به کاهش پروازهای قشم به یک پرواز و تنها در مسیر قشم به تهران از تاریخ ۲۷اسفند‌ماه گردید؛ اعمال محدودیت‌های ورود به داشتن کارت شهروندی از تمامی مبادی ورودی و درنهایت راه‌اندازی نخستین سامانه ورود شهروندان در کشور توسط مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم به نام «سامانه کیا»، مهم ترین عملکرد این سازمان در راستای کمک به پیشگیری از شیوع کروناویروس و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بود. این سامانه با دریافت اطلاعات متقاضیان ورود به جزیره، اطلاعات وسیله نقلیه مورد نظر و اطلاعات مورد نیاز جهت پایش بهداشت و سلامت را دریافت کرده و به منظور جلوگیری از تجمع در مبادی ورودی، اقدام به کنترل و ایجاد امکان برنامه‌ریزی قبلی پیش از حضور متقاضیان نموده و در صورت احراز ابتلا به بیماری، گزارش اپیدمیولوژی کاملی به متخصصان شبکه بهداشت و درمان ارائه می‌دهد. همچنین بر مبنای پایش اطلاعات یاد شده و شرایط قشموندان متقاضی ورود به جزیره، ظرفیت پذیرش مراکز درمانی و نقاهتگاه‌های موجود را اعلام کرده و با ارائه مشخصات افراد مبتلا به گروه‌های بسیج مردمی، امکان اجرای طرح قرنطینه خانگی در کنار غربالگری افراد مشکوک به بیماری را نیز فراهم آورده است.

 

حضور بخش خصوصی قشم در جنگ مبارزه با کرونا

مشارکت شرکت‌های تولیدکننده جزیره در تامین اقلام بهداشتی نیز یکی دیگر از دلایل مهم موفقیت قشم برای عبور با کمترین خسارت از این بحران بود.

شرکت آب، برق و تاسیسات قشم با رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۱۱هزار و ۴۰لیتر آب ژاول، یکی از این شرکت‌ها بود که به یاری سازمان منطقه آزاد و مردم منطقه آمد.

محلول آب ژاول که به واسطه داشتن کلر، ماده‌ای موثر برای گندزدایی، سفید کردن و بوزدایی است، به توصیه دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند به ضدعفونی سطوح و فضا برای از بین بردن کروناویروس کمک کند.

شرکت آب، برق و تاسیسات قشم که در فروردین‌ماه‌۹۸ باهدف بالا بردن کیفیت آب، در فاز نخست موفق به تولید ۶هزار و ۷۲۰لیتر آب ژاول در روز شده بود، توانست در ۲۲بهمن فاز دوم تولید خود را آغاز کند و در فاز سوم در تاریخ ۲۴بهمن‌ماه به ظرفیت تولید اسمی ۴۶۰لیتر در ساعت دست یافت و توانست بخش عمده نیاز سازمان منطقه آزاد قشم به این ماده ضدعفونی کننده را برای مصرف در اماکن پرتردد، مجتمع‌های تجاری، مدارس، مساجد، شناورها، هواپیماها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و… را تامین نماید.

شرکت کتان الیاف گستر قشم، واحد تولیدی دیگری بود که با بسیج نیروهای خود اقدام به دوخت روپوش‌ها و گان‌های بیمارستانی کرد تا نیاز منطقه آزاد قشم را به تامین این اقلام از سرزمین اصلی یا خارج از کشور کاهش دهد.

همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان منطقه آزاد قشم با مرکز رشد، بنیاد برکت و وزارت دفاع این واحد را موفق به ساختن کیت تشخیصی کروناویروس کرد. ۵۰درصد مواد اولیه ساخت این کیت از داخل کشور و ۵۰درصد آن از خارج تامین شده و منطقه آزاد قشم توانایی تولید آن در سطح انبوه خواهد داشت. با ساخت این کیت در قشم، نه تنها در زمان تشخیص بیماری تسریع می‌شود، بلکه  قیمت تمام‌شده پایین‌تری نسبت به انواع مشابه خواهد داشت.

شرکت راسپینا صنعت قشم مستقر در پارک زیست فناوری خلیج فارس، شرکت دیگری بود که موفق به ساخت دستگاه کمک‌تنفسی برای بیماران نیازمند به تنفس مصنوعی شد. این دستگاه کمک‌تنفسی ضمن برخورداری از قیمت مناسب، وزن کم و پرتابل بودن می‌تواند با تسریع اکسیژن‌رسانی به ریه، از آسیب به سایر بافت‌ها جلوگیری کرده و به نجات جان افراد بیانجامد. دستگاه مذکور علاوه بر قابلیت مصرف در مراکز بیمارستانی، می‌تواند در آمبولانس‌ها، موتورآمبولانس‌ها و حتی در هنگام حمل و نقل بیمار و در منزل مورد استفاده قرار گیرد.

از سویی، با تسهیل صدور مجوزهای تولید محصولات بهداشتی در یک هفته از سوی سازمان غذا، دارو و استاندارد کشور، بسیاری از واحدهای تولیدی فعال در عرصه تولیدات آرایشی-بهداشتی، متقاضی تولید محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه الکل شدند تا ضمن کمک به چرخش اقتصاد جزیره، نیاز به تامین این مواد از خارج کشور را کاهش دهند و با ارائه این تولیدات به بازار داخل، از استرس‌های ناشی از تحریم و کمبود امکانات بین مردم بکاهند.

معافیت گمرکی برای واردات تمامی مواد اولیه مورد نیاز در تولید محصولات مرتبط با ویروس کرونا ازجمله مواد اولیه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده، خبر دیگری بود که بر نقش مناطق آزاد در عبور از تحریم‌ها و بحران‌ها تاکید می‌کرد. براساس این مجوز، همه واردکنندگانی که در زمینه ورود این اقلام فعالیت دارند، از هیچ محدودیتی در حجم و تعداد برای واردات برخوردار نبوده و می‌توانند تمامی محصولاتی را که جهت پیشگیری و گسترش این بیماری موثر است را در کمترین زمان ممکن ترخیص کنند. همچنین به گفته مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، ترخیص کالاها با مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت خارج نوبت و در حداقل زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

شناسایی و برخورد شدید با محتکرانی که اقلام مورد نیاز مردم را احتکار کرده یا اقدام به گرانفروشی کالاهای پزشکی موثر در پیشگیری از بیماری کووید‌۱۹ کرده‌اند، همچنین برخورد با فروشگاه‌ها و نانوایی‌هایی که اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را به ویژه در این ایام به کار نمی‌برند، یکی دیگر از دغدغه‌های مدیرعامل سازمان منطقه ازاد قشم در این دوران بود که به شدت از سوی اصناف و بازرسی این سازمان مورد نظارت قرار گرفت.

 

سرمایه‌های انسانی جزیره همسو با سازمان منطقه آزاد قشم

همگام شدن مردم و ساکنان جزیره قشم شاید یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این منطقه آزاد جهت مدیریت بحران پیش آمده بوده است. همراهی امامان جمعه و جماعت شیعه و سنی برای عدم برگزاری نماز در مساجد به جهت پیشگیری از شیوع بیماری بین نمازگزاران، تعطیلی خودجوش بازاریان در شهرهای درگهان و قشم برای جلوگیری از شیوع بیماری، بسیج بازاریان و مجتمع‌های تجاری جزیره برای مقابله با کرونا، بسیج دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی برای ضدعفونی کردن مداوم روستاها و اجرای طرح غربالگری کرونا به صورت هر روزه توسط بسیجیان آتش به اختیار، تنها بخش کوچکی از همراهی‌ها و همدلی‌های مردم جزیره برای کنترل شیوع بیماری کووید‌۱۹ در قشم است.

همراهی و همکاری سمن‌های فعال در حوزه سلامت جزیره برای انتقال مفاهیم آموزشی و خودمراقبتی به مردم به عنوان تسهیلگران شیوه‌های آموزشی برای مدیریت استرس و آموزش به بانوان و کودکان، توزیع رایگان مواد ضدعفونی کننده بین روستاییان جزیره و سایر اقدامات پشتیبانی کننده، نکته حائز اهمیت دیگری برای کنترل بیماری توسط واحدهای مردمی بود.

صدور بیانیه تعطیلی تمامی اماکن اقامتی جزیره توسط جامعه هتلداران و بسیج این اماکن برای پیوستن به شبکه بهداشت و درمان و پشتیبانی از خدمات این نهاد به عنوان نقاهتگاه، تلاش‌های دیگری برای پیروزی جامعه جزیره قشم بر کروناویروس است.

در این بین اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم برای طراحی مسابقات و سرگرمی‌های فرهنگی در راستای مدیریت استرس خانواده‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریت اجتماعی و سلامت و مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده برای آغاز طرح مسابقات نوروزی «درخانه بمانیم» با هدف افزایش روحیه نشاط و سرگرمی خانواده در ایام بحران شیوع کروناویروس که با همکاری ستاد اجرایی خدمات سفر قشم، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم طراحی و توسط ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان قشم در حال اجراست، اقداماتی جهت کنترل جو صبر و استقامت و کمک به افزایش تحمل و ماندگاری خانواده‌ها در شرایط قرنطینه خانگی می‌باشد.

 

سفیدپوشان خط مقدم قشم، موفق در درمان بیماران

شاید بتوان گفت که حفظ سلامت کادر پزشکی و پرستاری، عمده‌ترین اولویت در هر شهر، منطقه و استان در این ایام است. قشم نیز از این قاعده مستثی نبوده و تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر لزوم حفظ سلامت پزشکان و پرستاران به عنوان سرمایه‌های انسانی، مورد نیاز در این منطقه نشان از این دغدغه‌مندی است؛ تا جایی که در دیداری از نمایندگان کادر پزشکی بیمارستان پیامبر اعلام فراخوانی جهت جذب افراد نسبتا حرفه‌ای و گذراندن دوره آموزشی کوتاه‌مدت از سوی شبکه بهداشت برای کاهش فشار ناشی از کار شبانه‌روزی کادر درمان بیمارستان پیامبر اعظم(ص) شهر قشم اقدام دیگری از سوی سازمان منطقه آزاد برای کمک به نیروهای سفیدپوش خط مقدم نبرد با کرونا بود.

غربالگری ۹۶درصد از جمعیت شهرستان قشم توسط سامانه‌۴۰۳۰ و پایش ۱۴۷هزار و ۴۵۴نفر از جمعیت ۱۵۳هزار نفری شهرستان به کمک کادر پشتیبانی بهداشت و درمان، اقدام دیگری از سنگربانان سلامت جامعه جزیره است.

و تا امروز ۲۱بیمار کرونایی که همگی در سلامت کامل به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند، نداشتن هیچ آماری از فوت بیماران کرونایی و حس امنیت حاکم بر روان و جان ساکنان منطقه آزاد قشم، شاید بهترین دستاورد جزیره در یک ماه و نیم زمانی است که دارد با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.