مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم‌ تاکید کرد:

سازمان منطقه آزاد قشم متولی حوزه آموزش و پرورش جزیره نیست

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، توسعه سرمایه‌های انسانی را یکی از نیازهای آموزش و پرورش جزیره قشم دانست.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، عادل پیغامی در دومین جلسه شورای آموزش و پرورش قشم در سال جاری که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد؛ با اشاره به لزوم ارتقا کیفیت تعلیم و تربیت اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد قشم تاکنون به حوزه آموزش و پرورش جزیره کمک‌های زیادی کرده و همچنان همراه خواهد بود؛ زیرا آموزش و پرورش آینده‌ساز جزیره قشم است.

وی ضمن گلایه از تخصیص نامتعادل تجهیزات و تسهیلاتی که از سوی منطقه آزاد، خیرین و سایر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش داده شده، افزود: درحال حاضر مدارس هوشمندی برخوردار از دستگاه‌های تلویزیونی در جزیره وجود دارد؛ درحالی که برخی دیگر از مدارس درحال تخریب هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: اگر بنابه هزینه‌کرد از سوی سازمان منطقه آزاد قشم است، اولویت با توسعه سرمایه‌های انسانی به منظور افزایش کیفیت آموزشی معلمان جزیره است.

پیغامی خواستار برگزاری ماهانه و منظم شورای آموزش و پرورش شد و گفت: در این جلسه با نماینده‌ای از آموزش و پرورش و نظارت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، باید گزارش‌های دقیقی از رویکرد و عملکرد آموزش و پرورش جزیره ارائه گردد.

وی افزود: با وجود این‌که مسئله اصلی تعلیم و تربیت، محتوا و کیفیت آموزش در کنار ترویج و تربیت دینی است؛ متاسفانه فرهنگ حاکم بر آموزش و پرورش کشور، به صرف بودجه در حوزه منابع انسانی و ساخت و ساز به‌جای صرف آن در حوزه تربیت تمایل بیشتری دارد.

 

کمک به حوزه آموزش و پرورش تحت عنوان عمل به مسئولیت اجتماعی

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با اشاره به اسناد بالادستی و پایین‌دستی در حوزه آموزش و پرورش تاکید کرد: منطقه آزاد قشم در هیچ سندی به عنوان نهاد پشتیبان آموزش و پرورش معرفی نشده است؛ هرچند که در ۳۰سال گذشته حمایت‌های زیادی از سوی منطقه آزاد، شهرداری، خیرین و سایر نهادها صورت گرفته که باعث شده آموزش و پرورش در کلان مدیریت خود و نسبت به منابع، رشد لازم را نداشته و حتی در حوزه تعلیم و تربیت نسبت به سرانه استان پایین‌تر باشد.

پیغامی خواستار ارائه گزارشی جامع از چگونگی استفاده و بهینه‌سازی امکاناتی شد که در ۵سال گذشته از سوی آموزش و پرورش دریافت شده و افزود: در گزارش ارائه شده از سوی شما، سرانه جزیره نسبت به استان پایین‌تر عنوان شده است؛ اگر این طور است، باید در یکی دوسال آینده همکاران استانی بیشتر منابع را به طرف جزیره سوق دهند تا آموزش و پرورش قشم به متوسط استان برسد.

وی به مشکلات لجستیکی و پشتیبانی درخواست شده از سوی آموزش و پرورش اشاره و تاکید کرد: جای تاسف است که آموزش و پرورش قشم همه مسئولیت‌ها را متوجه سازمان منطقه آزاد می‌داند و از اقدامات خود برای جذب تسهیلات از سوی سایر منابع گزارشی ارائه نمی‌کند.

این مقام‌عالی با اشاره به سرانه پرداختی وزارت آموزش و پروش برای هر دانش‌آموز گفت: در صورتی که آموزش و پرورش استان با تخصیص تمامی بودجه مصوب سرانه آموزشی به منطقه آزاد موافق کند، حاضریم وظایف آموزش و پرورش شهرستان را تقبل کنیم.

پیغامی اظهار داشت: بین همه دستگاه‌های کشور، بودجه، دستورالعمل و تقسیم کار مشخصی وجود دارد؛ دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند وظایف خود را به گردن سایر دستگاه‌ها بیندازند؛ این‌که نهادها در تمامی مسائل جزیره از سازمان منطقه آزاد مطالبه کنند، وظیفه ما نیست.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان بر لزوم ارائه گزارشی جامع از سرانه آموزش و پرورش در جزیره و سقف استانی و آورده‌های خیرین در جلسه بعد، تاکید و خاطرنشان کرد: وقتی آورده آموزش و پرورش مشخص شود، ما هم به عنوان یک سازمان اقتصادی، مسئولیت اجتماعی خود را ایفا می‌کنیم.