سال۱۴۰۲، سال «مهار توسعه و بالندگی و رشد حاشیه‌های عجیب» در مناطق آزاد

در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری بنام «مهار تورم، رشد تولید» مزین شد، متاسفانه به سبب ناکارآمدی‌ها در سیستم اجرایی کشور، رشد تاریخی تورم و رکود بی‌سابقه تولید را شاهد بودیم. اما مناطق آزاد که همچون سرزمین اصلی شرایط مزبور را تجربه کردند، یک مزیت دیگر نیز داشتند، و آن چیزی نبود جز «حاشیه»!

اکنون که یازدهمین ماه از سال۱۴۰۲ به پایان رسید و معمولا ماه دوازدهم سال، زمانی برای جمع‌و‌جور کردن فعالیت‌های ماه‌های گذشته است؛ بنابراین امروز می‌توان مناطق آزاد را در یک نگاه کلی بررسی نمود.

در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری بنام «مهار تورم، رشد تولید» مزین شد، متاسفانه به سبب ناکارآمدی‌ها در سیستم اجرایی کشور، رشد تاریخی تورم و رکود بی‌سابقه تولید را شاهد بودیم. اما مناطق آزاد که همچون سرزمین اصلی شرایط مزبور را تجربه کردند، یک مزیت دیگر نیز داشتند، و آن چیزی نبود جز «حاشیه»!

از ابتدای سال۱۴۰۲ تاکنون، انتصاباتی در سازمان‌های مناطق آزاد صورت گرفت که در نوع خود بی‌سابقه و بی‌نظیر بود؛ همچون حذف یک مدیرعامل باسواد، اجرایی، فنی و دارای سابقه کار در مناطق آزاد و جایگزینی آن با شخصی نزدیک به حلقه قدرت خراسان، بدون داشتن یک‌روز سابقه اجرایی-مدیریتی، تحصیلکرده و استاد در دانشگاهی که کارویژه آن در تخالف کامل با مناطق آزاد است.

و یا انتصاب فردی جوان، بدون اتوریته مدیریتی، بی‌تجربه در حوزه مناطق آزاد در قدیمی‌ترین منطقه آزاد ایران که آبرو و پیشانی مناطق آزاد ایران بوده است. و یا انتصاب پرفراز و نشیب مدیرعامل یک سازمان دیگر با لغو و کنسلی‌های فراوان و در نهایت مدیری جوان، بی‌تجربه و دوشغله. همچنین انتصاب یک فرد با سابقه محکومیت قضایی که طی روزهای اخیر در منطقه متبوع خود حواشی عجیبی به‌راه انداخته و برخلاف تاکیدات دولت، یک مدیر پروازی صرف محسوب می‌شود.

از دیگر حواشی مناطق آزاد در سال۱۴۰۲، می‌توان به ۲مورد امنیتی اشاره کرد {هرچند هنوز هیچ‌ دستگاه و فردی در این موارد اظهارنظر نکرده}. در یکی موارد، معاون یک منطقه آزاد که بعدا تبدیل به مشاور شد، از سوی برخی فعالین رسانه‌‌ای منطقه‌ای و کشوری، به یک شبکه تلویزیونی معاند {یکی از کارمندان آن شبکه} منتسب گردید!

مورد دوم نیز مسئله‌ای در رابطه با یکی از مسئولین دبیرخانه عنوان شد و طبق ادعا {راست یا دروغ آن برای ما قابل تایید و تکذیب نیست} بخش کوچکی از نامه دستگاه نظارتی منتشر گردید که باز هم ظن مسائل ضدامنیتی در آن مطرح بود.

یکی از تعجب‌برانگیزترین اقدامات و شاهکارهای این روزها در مناطق آزاد؛ انتشار یک قرارداد سراسر ابهام، شائبه و سوال‌برانگیز بود که توسط مدیرعامل و عضو موظف هیات مدیره یکی از مناطق آزاد امضاء شده بود که رسانه‌ها همچنان منتظر اظهارنظر سازمان بازرسی در رابطه با این قرارداد هستند.

البته که اگر بخواهیم درخصوص حواشی مناطق آزاد صحبت کنیم، تبدیل به “مثنوی هفتاد من” خواهد شد؛ از بیان تراز تجاری مثبت مناطق آزاد توسط مسئولین مربوطه تا انتشار آمار گمرک ج.ا.ا و اعلام تراز تجاری منفی ۳میلیارد دلاری و یا دستاوردها در رویدادها و نمایشگاه‌‌های برگزار شده که هرگز به طور شفاف اعلام نشد.

در نتیجه می‌توان شعار سال جاری در مناطق آزاد را این‌گونه عنوان کرد: «مهار توسعه و بالندگی و رشد حاشیه‌های عجیب».

خدمت مخاطبین محترم اعلام می‌داریم، گزارش‌هایی درخصوص مناطق آزاد و عملکردشان در سال۱۴۰۲ تهیه کرده‌ایم که تا پایان سال به تدریج منتشر خواهیم نمود؛ شاید مسئولین مربوطه چشم‌هایشان را شسته و با دیدگاهی متفاوت به سال۱۴۰۳ ورود نمایند. هرچند ما امیدوار نیستیم…