معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری خارجی ۱۵۸میلیون دلاری طی ۹ماهه سال جاری در مناطق آزاد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: سال گذشته در مجموع 1.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور جذب شد که ۲۰۰میلیون دلار آن به مناطق آزاد اختصاص داشت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، احمد جمالی گفت: این آمار نشان می‌دهد که حدود ۱۵درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور در مناطق آزاد انجام شده و این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد رقم قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه کرونا و تحریم‌ها دو عامل بزرگ کاهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور بوده است، اذعان داشت: آمارها نشان می‌دهد که طی ۸سال گذشته بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مناطق انجام شده که بیش از ۵هزار میلیارد تومان آن به تکمیل زیرساخت‌های این مناطق اختصاص داشته است.

جمالی، به میزان واردات و صادرات در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳۸میلیارد دلار از مناطق آزاد صادرات انجام شده و در مقابل آن معادل ۴۸میلیارد دلار واردات انجام شده است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد حدود ۹۲میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: سال گذشته برای کالای مسافری از مناطق آزاد ۵۰۰میلیون دلار پیش‌بینی شده بود که ۳۸۰میلیون دلار آن وارد کشور شد و این نشان می‌دهد که هر منطقه آزاد کشور معادل ۴۰میلیون دلار واردات کالای همراه مسافر داشته است.

وی توضیح داد: تا سال‌۹۳ که اوج تحریم‌ها بوده، همواره سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد روند کاهشی داشته است و تکمیل هرگونه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی ۴ و یا ۵سال طول می‌کشد تا کامل شود.

جمالی با بیان اینکه در روزهای گذشته بیش از ۸۰هزار نفر وارد قشم شده‌اند‌، ‌ادامه داد: این نشان می‌دهد که ما در مناطق آزاد امکانات مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰هزار میلیارد تومانی در این مناطق، سرمایه‌گذاری موفقی بوده است.

 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

واردات ۳ تا ۴برابری صادرات از مناطق آزاد از سال‌۹۲ تا ۹۷

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طبق آمارهایی که منتشر شده از سال‌۹۲ تا ۹۸ تقریبا واردات کالا از مناطق آزاد ۳ و یا ۴برابر صادرات بوده است و این نشان می‌دهد که مناطق آزاد عملکرد و کارنامه مثبت و قابل قبولی را از خود نشان نداده‌اند.

سیداحسان خاندوزی افزود: این در حالی است که مناطق آزاد مرکز ارتباط بین اقتصادی ملی با اقتصاد بین‌المللی است و صادرات برای ارزآوری از این مناطق بیشتر از واردات آن باشد.

وی اظهار داشت: هرچند که تاکنون اقدام‌های خوبی در مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور انجام شده است، اما آمارها نشان می‌دهد که از سال‌۹۲ تا ۹۷ مجموع صادرات از مناطق آزاد  مجموع صادرات از این مناطق ۴٫۸میلیارد دلار بوده در حالی که واردات آن ۹٫۴میلیارد دلار بوده است.

خاندوزی افزود: این آمار نشان می‌دهد که از سال‌۹۲ تا ۹۷ یک درصد صادرات کشور از مناطق آزاد انجام شده و در مقابل آن ۱۲درصد واردات کالا به کشور از طریق این مناطق انجام شده و این رویکرد خوبی برای ما نبوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی نسبت واردات به صادرات در مناطق آزاد نشان می‌دهد که ما در حوزه اقتصادی مناطق آزاد موفق نبوده‌ایم و فاصله زیادی بین واردات و صادرات از این مناطق وجود دارد.

وی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که عیوب ساختاری مناطق آزاد را اصلاح کنیم؛ زیرا در طی ۲۸سال گذشته مناطق آزاد ما از زیرساخت‌های لازم برخوردار نبوده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در این مدت نظام مدیریت مناطق آزاد کارآمدی لازم را نداشته است، گفت: تراز منفی تجارت در مناطق آزاد نشان می‌دهد که این مناطق زیرساخت‌های لازم و مدیریت نظامند پاسخگو نداشته است و باید ساختارهای این مناطق اصلاح شود.

 

گرشاسب خزائنی، کارشناس امور اقتصادی:

اختصاص ۶درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور در مناطق آزاد، مطلوب نیست

همچنین، یک کارشناس امور اقتصادی به میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در ۴سال گذشته متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد، ۶درصد بوده و این درصد خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ما نیست.

گرشاسب خزائنی ادامه داد: فلسفه مناطق آزاد، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در این مناطق است و پردازش صادرات وظیفه مهم دیگر مناطق آزاد در حوزه اقتصادی است و وقتی ماموریت اصلی یک سازمان جذب سرمایه‌گذاری است، لذا جذب ۶درصد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور رقم قابل قبولی نیست.

وی تصریح کرد: ما باید اول میزان قابل قبول سرمایه‌گذاری را در مناطق آزاد کشور مشخص کنیم؛ زیرا تاکنون میزان آن مشخص نشده که عدد مطلوب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد چقدر است.

خزائنی توضیح داد: نتیجه هرگونه سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور، افزایش اشتغالزایی است و حتی به نظر من ۱۰ تا ۱۵درصد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در مناطق آزاد عدد قابل قبولی نیست، بلکه باید بیشتر از این ارقام باشد.

این کارشناس اقتصادی در پایان به خصوصیات و ویژگی‌های مناطق آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش تولید و ارزآوری، مهم‌ترین مولفه‌های مناطق آزاد است و باید این سه مولفه در توسعه مناطق آزاد کشور در دستورکار دست‌اندرکاران مناطق آزاد باشد.