مرتضی بانک در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۲۵میلیارد دلاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: طی سال‌های گذشته حدود ۸۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و ۲۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام گرفته است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اظهار داشت: هر چند نقص‌هایی در این مناطق وجود دارد که باید رفع شود، اما طی ۷سال گذشته حدود ۱۳۵میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خارج از کشور انجام گرفته از سوی دیگر حدود ۳۹میلیارد دلار تولیدات این مناطق به داخل کشور وارد شده است و با توجه به واردات، حدود ۴۵میلیارد دلار تراز مثبت ارزشمندی ایجاد شده است.

 

۱۹۰۰واحد صنعتی و تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

وی با بیان اینکه حدود ۵۴۰واحد نوآور و دانش‌بنیان در مناطق آزاد و ویژه تشکیل شده، افزود: علی‌رغم اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از ۰٫۴درصد از خاک کشور را تشکیل داده و ۱٫۲درصد از جمعیت کشور را داراست، حدود ۵۱۰هزار نفر اشتغال در این مناطق ایجاد شده و به جز واحدهای خدماتی، حدود ۱۹۰۰واحد صنعتی و تولیدی در آن دایر شده است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه براساس شاخص‌ها، بیکاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از متوسط کشور کمتر است، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته حدود ۸۳هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و حدود ۲۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام گرفته است.

 

صادرات سالانه ۱۹میلیارد دلار از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: متوسط صادرات سالانه کشور ۴۰میلیارد دلار است که از این رقم ۱۹میلیارد دلار آن سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.