دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد:

شاخص سهولت کسب‌وکار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران از میانگین جهان بهتر است!

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: دولت سیزدهم با سهولت در بروکراسی اداری و ارائه بسته‌های حمایتی، موجب جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در مراسم رونمایی از ۸۵۰بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در حاشیه نمایشگاه «روایت خدمت (وعده، وفا)» و با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد؛ رشد سریع تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از دستاورد‌های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: به طوری که برای جهش سرمایه‌گذاری در این بخش، زیرساخت‌های موردنیاز برای پروژه‌ها ازجمله زمین، آب، برق، گاز، جاده و دسترسی مهیا شده است.

وی اظهار داشت: برای حمایت از سرمایه‌گذاران مجوز‌های بی‌نامی برای تک‌تک این پروژه‌ها صادر شده که حاکی از این است که سرمایه‌گذاران نگران مراحل اداری کار نباشند، بلکه ما فرآیند ارزیابی و مطالعاتی و محیط زیستی را انجام داده‌ایم و مجوز‌ها صادر گردیده است.

مشاور رئیس‌جمهور مشکلی که سرمایه‌گذاران مطرح می‌کردند را، پیچ و خم‌های اداری برای دریافت زمین و زیرساخت‌ها دانست و عنوان کرد: مشکلات زیرساختی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مذکور در دولت سیزدهم برطرف شده و اکنون سرمایه‌گذار می‌تواند طرحش را انتخاب کند.

عبدالملکی به سه مرحله تولید و رونمایی بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول، ۱۸اردیبهشت‌ماه ۳۷۰بسته را به ارزش ۲۳۰هزار میلیارد تومان رونمایی کردیم از همان زمان بازاریابی شروع شد در نمایشگاه اکسپو تهران از بسیاری کشور‌های دنیا حضور پیدا کرده بودند و سرمایه‌گذارانی از کشورمان نیز بودند، این بسته‌ها را عرضه نمودیم.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، در حضور معاون اول ریاست جمهوری ۳۳۰بسته به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد تومان به این پروژه‌ها اضافه شد.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ اکنون در مرحله سوم، ۱۵۰طرح جدید اضافه می‌شود که ۴۰مورد مربوط به مناطق آزاد و ۱۱۰بسته مربوط به مناطق ویژه اقتصادی است.

عبدالملکی اذعان داشت: برای اولین بار بسته‌های مناطق ویژه اقتصادی به ارزش ۲۱۸هزار میلیارد تومان عرضه شده است. درحال حاضر ۸۵۰بسته به ارزش ۶۴۸هزار میلیارد تومان (معادل ۱۵میلیارد یورو) آماده گردیده؛ این بسته‌ها در وب‌سایت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بارگذاری شده است و با همکاری از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون چهار رویداد داخلی و خارجی در تهران، مشهد، سلیمانیه عراق و ارمنستان داشتیم؛ رویداد بعدی، نمایشگاه سرمایه‌گذاری می‌باشد و تاکنون بیش از ۱۰۰بسته بازاریابی شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه باید به سرمایه‌گذاران فرصتی بدهیم تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنند، تصریح کرد: حجم زیاد کار در نیمه‌دوم سال اتفاق می‌افتد؛ این یک رویداد کم‌نظیر از نظر کارشناسان اقتصادی داخلی و خارجی است و فکر می‌کنیم بخشی از این پتانسل تولیدی و مناطق را به فعلیت می‌رسانیم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: بحث بهبود فضای کسب‌وکار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را همزمان دنبال می‌کنیم و به‌زودی سندی را رونمایی خواهیم کرد که نشان می‌دهد شاخص سهولت کسب‌وکار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایران از میانگین جهان به مراتب بهتر است.

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، از ۸۵۰بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی شد.