گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد اروند:

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند؛ پیشتاز ورود به بازار سرمایه

شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با هدف بسترسازی به منظور رشد و توسعه اقتصادی، صنعتی، عمرانی، بازرگانی از طریق جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ارائه خدمات پشتیبانی به کلیه فعالان اقتصادی منطقه متبوع خود، در سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکیل یافته‌اند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند که صد در صد سهام آن متعلق به سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند می‌باشد، در سال۹۲ احداث و اساسنامه آن در سال۹۴ به تصویب هیات وزیران رسیده است. این شرکت با اهداف ذیل در منطقه آزاد اروند تاسیس شد:

الف) سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیت‌های توسعه‌ای با مشارکت سایر سرمایه‌گذاران تا سقف چهل و نه درصد با رعایت سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اجرای آن.

ب) انجام فعالیت‌ها و اقدامات لازم در اطلاع‌رسانی درخصوص شناسایی، جذب و هدایت سرمایه‌گذاران توانمند داخلی و خارجی در جهت استفاده بهینه از منابع، امکانات و ظرفیت‌های منطقه و کمک به ارتقای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند.

ج) استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری و کارگزاری در سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب موازین شرعی، مقررات و قوانین.

د) بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات پشتیبانی و اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری.

ه) تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد و شناسایی فرصت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در قالب طرح جامع منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند.

و) هرگونه عملیات مجاز در راستای تحقق اهداف شرکت.

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند نیز همانند سایر شرکت‌ها در مناطق آزاد به عنوان یک بازوی کمکی قوی برای تقویت سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات در منطقه آزاد اروند احداث گردید و تاکنون سعی نموده تا با اقدامات موثر خصوصا ورود به بازار سرمایه، تحولی را در بستر اقتصادی این منطقه ایجاد نماید.

اما به واقع شاید یکی از مشکلاتی که تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با آن دست به گریبان هستند، عدم توجه کافی مدیران و مسئولین سازمان‌ها به این ظرفیت منحصربه‌فرد است؛ چراکه با تقویت و همچنین گسترش اختیار عمل در کنار تعامل ۷شرکت در مناطق آزاد هفتگانه کشورمان، می‌توان امیدوار بود که نه تنها از بعد درآمدی به خودکفایی خواهند رسید، بلکه با ایجاد منابع مالی سرشار در منطقه، علاوه بر یاری رساندن به سازمان متبوع خود، می‌توانند با ورود و حضور در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی، درآمدهای پایداری را برای منطقه به ارمغان بیاوند.

در طول ۳دهه گذشته، یکی از بخش‌های تامین درآمد مناطق آزاد کشور، فروش زمین و اجاره آن به سرمایه‌گذاران بوده است؛ این موضوع بدین سبب بوده که مناطق برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، هیچگونه سرفصلی در بودجه ملی نداشته و ندارند و در واقع خوددرآمد و هزینه بوده‌اند و از آنجایی که مناطق آزاد در نقاط محروم و عمدتا مرزی تشکیل گردیده و یا همچون منطقه آزاد اروند که دو شهر جنگ‌زده آبادان و خرمشهر را در برمی‌گرفته است، از وجود کمترین زیرساخت ازجمله راه و جاده، شهرک‌های صنعتی، فرودگاه و… بی‌بهره بوده‌اند. به همین دلیل در ابتدای راه با مجوز کسب شده از دولت و مجلس، اقدام به واردات و اخذ عوارض از این محل کردند تا قسمتی از نیاز مالی خود را برطرف نمایند؛ همچنین اقدام به فروش و اجاره زمین نمودند تا بخش دیگر از کمبودهای مالی را مرتفع نمایند.

اما پس از گذشت چند سال که این زیرساخت‌ها تا حدودی مهیا و قابلیت حضور سرمایه‌گذاران را فراهم ساخت، تولید و بالطبع صادرات در مناطق آزاد سرعتی چشمگیر پیدا کرد؛ در این زمان وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در این مناطق ضروری به نظر رسید تا بتوانند زین پس کسب درآمد و توسعه پایدار را در مناطق آزاد کشور رقم زنند.

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند که همزمان با توسعه محدوده منطقه در دولت تدبیر و امید تشکیل یافت؛ با اهداف فوق‌الذکر و در جهت بسط و گسترش سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند، مشغول به فعالیت است.

به همین منظور با آقای کمال رضایی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند به گفت‌و‌گو نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

 

معرفی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد اروند

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد اروند در تاریخ بیست و هشتم اسفند‌ماه سال۹۲ با شماره ثبت۲۹۷۷ در اداره ثبت شرکت‌های منطقه آزاد اروند به ثبت رسیده است.

این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد اروند، به منظور رشد و توسعه اقتصادی شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر از طریق ترویج و تسهیل سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات کسب و کار موثر به فعالین اقتصادی و حمایت از حقوق ذینفعان ایجاد گردیده است.

هدف از تاسیس شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند، رشد و توسعه اقتصادی، صنعتی، عمرانی، بازرگانی و گردشگری از طریق جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ارائه خدمات عمومی و بازرگانی به کلیه فعالین اقتصادی منطقه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بوده است.

در طی این سال‌ها که از تاسیس و ایجاد شرکت می‌گذرد، سعی و تلاش دست‌اندرکاران شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند، کمک به توسعه اقتصادی با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین حمایت از این سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی در راستای تقویت و جهش تولید و به تبع آن صادرات به کشورهای هدف با نگاه به ارزآوری برای کشور و نقش آفرینی در کلان اقتصاد بوده است.

 

اقدامات توسعه‌ای شرکت سرمایه‌گذاری منطقه اروند

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد اروند در راستای اهداف تعیین شده در جهت توسعه و رونق منطقه، اقداماتی را در طول سال‌های گذشته به انجام رسانده که همسو با اهداف سرمایه‌گذاران و همچنین تامین منافع سازمان منطقه آزاد اروند بوده است.

در همین راستا و برای حمایت از صنعتگران، قرارداد‌هایی با تولیدکنندگان منعقد گردیده است که عبارتند از:

– شرکت پترو اروند آبادان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰میلیارد ریال

– شرکت کربو سیلیسیم با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۷میلیارد ریال

– شرکت وینا نقش، تولیدکننده سازه‌های فولادی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵میلیارد ریال

– شرکت پرنیان طراوت، تولیدکننده انواع دستمال کاغذی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸میلیارد ریال

– شرکت خرم شط در حوزه شیلات بسته‌بندی ماهی و میگو با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰میلیارد ریال

– شرکت نگین زعفران طلای سرخ اروند، فعال در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰میلیارد ریال

– شرکت‌FR، تولیدکننده لوازم خانگی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۵میلیارد ریال

– شرکت افرا، فعال در حوزه بسته‌بندی چای با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۲میلیارد ریال

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند در جهت جذب سرمایه‌گذار و عقد قرارداد برای ساخت دو مجتمع تجاری، اداری و تفریحی به ارزش بالغ بر ۹هزار میلیارد ریال اقدام نموده است.

ضمن آنکه این شرکت فعالیت‌های توسعه‌ای را برای بالا بردن میزان صادرات از منطقه انجام داده که سبب گردیده رشد مطلوبی را در گسترش صادرات از منطقه آزاد اروند شاهد باشیم. یکی از این اقدامات، صادرات بیش از ۸۳هزار تن کالا بوده که به کشورهای هدف صادر گردیده و باعث ارزآوری برای منطقه و کشور شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری اروند برای تسهیل تولید و افزایش و رونق صادرات از منطقه، به جد به این حوزه ورود کرده و با مشارکت با سرمایه‌گذاران به همراه حذف بروکراسی‌های دست و پاگیر برای تولیدکنندگان، سعی در گسترش و جهش تولید در منطقه نموده و برای تحقق این امر، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌نماید.

 

نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در پیشرفت و رونق مناطق آزاد

همان‌گونه که مستحضر هستید یکی از اهداف شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه، بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف ازجمله تولید و بازرگانی می‌باشد‌.

در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه نیز اروند سعی بر این بوده است که کارهای نیابتی از سازمان دریافت نگردد و به عنوان شرکتی مستقل، اهداف اصلی خود را پیگیری و به نتیجه برساند. در همین راستا بعد از تحقیق و بررسی‌های کارشناسی، این شرکت در دو حوزه بازرگانی و مشارکت در تولید تمرکز نموده و با همین برنامه، اهداف مدنظر را پیش می‌برد.

در حوزه بازرگانی با توجه به وجود پتانسیل‌های بومی که از قدیم‌الایام در منطقه وجود داشته و همچنین موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد اروند، دسترسی به آب‌های آزاد و وجود دو بندر بزرگ در شهرهای آبادان و خرمشهر، به انضمام مجاورت بندر خشک شلمچه با کشور عراق، شروع به فعالیت، بازاریابی و صادرات محصولات ایرانی با اولویت تولید در مناطق آزاد نموده‌ایم.

در همین راستا و مطابق با ماده‌۲ قانون تجارت، تمامی مجوزات لازم اعم از مجوز فعالیت و بازرگانی از سازمان منطقه آزاد اروند و کارت بازرگانی از سرزمین اصلی اخذ گردیده‌ و شرکت را در بورس کالا و انرژی و همچنین صنایع نفتی و پتروشیمی ریجستر کردیم؛ چراکه منطقه آزاد اروند با وجود صنایع بالادستی همچون پتروشیمی و فولاد، جزء مناطق طلایی و دارای ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در میان مناطق آزاد و کشور محسوب می‌شود.

وجود ۲شهرک صنعتی، بنادر خشک و دریایی، راه‌های دسترسی زمینی، هوایی و دریایی، وجود پالایشگاه و پتروشیمی، کارخانه‌های فولاد در کنار تعداد کثیری از واحدهای تولید که با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مشغول به فعالیت هستند، اروند را به نقطه‌ای تبدیل نموده که مطلوب سرمایه‌گذاران است؛ زیرا انتقال تکنولوژی و ورود مواد اولیه جهت تولید در اروند آسان و سهل بوده و همین طور صادرات به کشورهای مورد نظر خصوصا همسایگان که هم‌مرز و یا در نزدیکی منطقه قرار دارند، شرایط و موقعیت‌ ویژه‌ای را برای فعالین اقتصادی، تولیدکنندگان و تجار فراهم نموده است.

با عنایت به موارد ذکر شده، می‌توان گفت نه تنها حضور یک شرکت سرمایه‌گذاری در منطقه الزامی بود؛ بلکه این شرکت باید هر روز بر توان کاری و مالی خود بی‌افزاید تا بتواند در کنار سرمایه‌گذاران توانمند منطقه، علاوه بر وظیفه تسهیل‌گری، توسعه پایدار را در منطقه به منصه‌ظهور رساند و این همان هدف نهایی و والای ما در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند است که برای دستیابی به این اهداف در حال تلاش می‌باشیم.

 

دلایل عدم توفیق شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد

به واقع شاید بتوان گفت که در اکثر مناطق آزاد، شرکت‌های سرمایه‌گذاری توفیق مطلوبی را کسب نکرده‌اند؛ چراکه به جز منطقه آزاد کیش، در سایر مناطق این شرکت‌ها سال‌های کوتاهی است که تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز نموده‌اند و همین موضوع باعث شده که از برنامه‌ها و اهداف کلی سازمان‌های مناطق آزاد عقب بمانند.

اما یکی از موارد بسیار مهم که در عدم موفقیت این شرکت‌ها اثرگذار بوده است، ضعف در اساسنامه و عدم شفافیت در نوع فعالیت‌های تعریفی می‌باشد. همچنین وابستگی شدید مالی و عملیاتی به سازمان‌های متبوع خود باعث گردیده این شرکت‌ها آن طور که باید نتوانند مستقلا حرکت کرده و آزادی عمل داشته باشند.

از دیگر موضوعاتی که در تضعیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد نقش داشته، عدم تعریف متولی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جهت هماهنگی و تعریف راهبردهای یکسان بین شرکت‌های مناطق آزاد است.

مورد دیگری که توانسته در کم‌رنگ بودن شرکت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه مناطق آزاد اثر بگذارد، عدم تعامل و دسترسی به منابع مالی ارزان و سریع، در کنار عدم تعامل با موسسات مالی و اعتباری می‌باشد؛ که این نقیصه باعث گردیده این شرکت‌ها در هدفگذاری و گسترش برنامه‌ها و اقدامات نتوانند با توان حداکثری به پیش بروند.

در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند در صدد هستیم بخشی از این موضوعات را برطرف نموده تا با توان مضاعف بتوانیم به سوی تحقق اهداف حرکت کنیم.

 

عدم تعامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد با یکدیگر

متاسفانه در حال حاضر تعامل خاصی میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد هفتگانه تعریف نشده است و این مسئله یکی از مواردی است که در عدم توفیق این شرکت‌ها اثر گذاشته است.

بی‌تردید انتقال تجربیات میان مناطق در جهت استفاده از پتانسیل‌های مشترک، بسیار مفید و موثر خواهد بود که نقش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌تواند در این حوزه بسیار کارساز و راهبردی باشد؛ اما تاکنون این تمهید و اقدام از سوی دبیرخانه صورت نگرفته و امیدواریم هرچه سریع‌تر با ایجاد ساختاری منظم و منسجم، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بتوانند همراه و همسو با سازمان‌های متبوع خود، در توسعه و رونق مناطق آزاد ایفای نقش کنند.

البته باید به نکته اشاره کرد که در سال‌های اخیر تجربیات بسیار خوبی در دبیرخانه داشته‌ایم‌؛ ازجمله تشکیل کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات به ریاست جناب آقای دکتر بانک که شاهد خروجی‌های بسیار درخشان در این حوزه در کمتر از دو سال بوده‌ایم؛ خروجی‌هایی که سال‌‌ها به عنوان یک گره در مناطق آزاد قابل حل نبود و برای بنده به عنوان یکی از مدیران حوزه‌ICT ناامید کننده بود که با همت جناب آقای دکتر الله‌داد و همکارانشان، سامانه‌های بزرگی در این حوزه برای اولین بار در کشور در مناطق آزاد راه‌اندازی و عملیاتی شد‌. در نتیجه همین اتفاق برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه هم می‌تواند بنیانگذاری شود‌.

باید تاکید داشت که یکی از ضرورت‌ها برای عملکرد بهتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری مناطق، تعامل، به اشتراک‌گذاری تجربیات و دانش است. بنده اخیرا در بازدید از منطقه آزاد انزلی، با مدیرعامل و اعضاء هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه انزلی دیدار داشته و پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای جهت تایید میان طرفین تبادل گردید. ان‌اشالله با انعقاد این تفاهم‌نامه قدم‌هایی اولیه برای گسترش و بسط تعاملات میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد هفتگانه کشور برداشته شود.

 

توسعه تولید و صادرات، هدف شرکت سرمایه‌گذاری اروند

در حوزه ایجاد منابع مالی در جهت توسعه فعالیت‌های شرکت، یکسری منابع را به صورت محدود از سازمان متبوع خود دریافت نموده‌ایم، اما درخصوص دریافت اعتبارات مالی از بانک‌ها به دلیل نبود وثایق به نام شرکت، موفق نبوده‌ایم.

با منابع مالی دریافت شده از سازمان و همچنین جذب سرمایه‌گذار از سال‌۹۷ با عقد قرارداد با کارخانجات تولیدی منطقه، اقدام به حمایت از این دسته از کارخانجات نموده‌ایم که می‌توان به فعال شدن کارخانه تولید قیر، کربوسیلیسیوم، دستمال کاغذی و شیلات اشاره کرد و در جهت جذب سرمایه‌گذار نیز با عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران توانسته‌ایم بیش از ۶۰۰۰میلیارد ریال در سال‌۹۸ برای ساخت مراکز تجاری، اداری و تفریحی قراردادی منعقد نماییم.

در سال‌۹۸ با تمام سختی‌ها و مشکلات ازجمله تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی شده امریکا‌، بسته بودن سیستم بانکی و تبادلات مالی در بستر امن، موفق به صادرات بیش از ۸۳هزار تن محصول به کشورهای عمان، بنگلادش و کویت شدیم. هر چند در این مسیر نوسانات مختلفی شکل می‌گیرد، اما مسیری است که آینده‌ای روشن دارد و قطعا نجات دهنده صنعت بوده و ما با قاطعیت در این راه گام برداشته‌ایم.

 

ورود شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند به بازار سرمایه

شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند از سال‌۹۸ در جهت ورود به بازار سرمایه اقداماتی انجام داده است و در سال‌۹۹ به طور جدی و با عقد قرارداد با مشاور، در صدد تکمیل مراحل‌، اصلاح اساسنامه‌، سرمایه اولیه و مدارک لازم جهت ورود به بازار سرمایه می‌باشد و با عنایت به حمایت‌های صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور در تسهیل کردن امور مربوط به ورود به بازار سرمایه، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان اولین شرکت و پایلوت در مناطق آزاد، پیشتاز ورود به بازار سرمایه خواهد بود و ان‌شالله با تحقق کامل این امر، تحولی شگرف در فعالیت‌ها و به تبع آن در منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند را شاهد خواهیم بود.

 

ایجاد هایپرمارکت مناطق آزاد توسط شرکت سرمایه‌گذاری اروند

در شهرک‌های صنعتی مناطق آزاد کشور، محصولات مختلفی با استفاده از مواد اولیه وارداتی یا مواد اولیه موجود در کشور تولید می‌شوند که از کیفیت بسیار خوب و مناسبی برخوردار هستند و با توجه به طیف گسترده و تنوع این محصولات، امکان تامین اکثر نیازهای خانوارهای ساکن در این مناطق از طریق همین محصولات وجود دارد، که متاسفانه ما در معرفی این محصولات حتی به خود مناطق آزاد کوتاهی کرده‌ایم‌.

در این راستا می‌توان با راه‌اندازی یک مجموعه سایت اطلاع‌رسانی، محصولات و کارخانجات فعال در مناطق آزاد را به بازرگانان و حتی مصرف‌کنندگان خرد معرفی نمود؛ چراکه سبد تولیدات خوبی در این حوزه وجود دارد؛ زحمات زیادی کشیده شده و برای نگهداری و فعال ماندن این صنایع در مناطق آزاد خون دل‌ها خورده شده است؛ ولی متاسفانه در حوزه اطلاع‌رسانی ضعیف کار کرده‌ایم‌. شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه می‌توانند وظیفه معرفی این محصولات به مردم ساکن مناطق و بازرگانان برعهده بگیرند‌.

به همین منظور، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند به عنوان شرکتی پیشرو در میان مناطق آزاد کشور، شروع به طراحی و تجهیز هایپرمارکت، جهت ارائه محصولات تولیدی مناطق آزاد در فضایی به مساحت ده هزار متر نموده است‌ که مطمئنا در معرفی محصولات به شهروندان‌، دسترسی ارزان‌تر به محصولات و بازرگانان بسیار تاثیرگذار خواهد بود‌.

همچنین برای ادامه و گسترش فعالیت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری، پکیچ‌های ویژه‌ای جهت ارائه به شرکت‌های چینی تعریف نموده‌ایم که با سرمایه‌گذاری در تولیدات ویژه و استراتژیک که دارای بازار صادراتی خوبی می‌باشند، ازجمله تولید قیر، صنایع پتروشیمی و حوزه شیلات که عموما محصولاتی هستند که مواد اولیه آنها داخلی و به راحتی قابل دسترس می‌باشد، بتوانند رشد و شکوفایی هر چه بیشتر را برای منطقه آزاد اروند به ارمغان آورند.

 

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مناطق، مجاز به فعالیت بازرگانی هستند

براساس قوانین و اساسنامه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد مجاز به هرگونه فعالیت مجاز می‌باشند که پس از دریافت مجوزات لازم ازجمله کارت بازرگانی و مجوزهای فعالیت در حوزه صادرات و واردات، مستقیم می‌توانند نسبت به انجام امور بازرگانی اقدام نمایند‌.

لازم به ذکر است، بر‌اساس ماده۲ قانون تجارت، به صراحت اعلام شده «شرکت سهامی؛ شرکت بازرگانی محسوب می‌شود، ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد» و یا در ماده‌۲۱ همین مجموعه قوانین به صراحت اعلام شده که «شرکت سهامی، شرکتی است که برای امور تجاری تشکیل شده است». لذا با توجه به این قوانین بالادستی و همچنین وضعیت کشور و نامگذاری سال با عنوان جهش تولید از سوی رهبر انقلاب، امر بازرگانی خارجی و صادرات کالاهای ایرانی بهترین مسیر برای حمایت از تولید می‌باشد‌.‌