مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

ضرورت راه‌اندازی اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خواستار راه‌اندازی اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو در این جزیره شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در دیدار با جمعی از فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه شیلاتی به ویژه پرورش‌دهندگان میگو در جزیره قشم گفت: برای بهبود وضعیت تولید و افزایش بهره‌وری مزارع میگو، راه‌اندازی اتحادیه پرورش‌دهندگان این آبزی یک ضرورت است.

وی بیان کرد: مشاوره دادن به تولیدکنندگان، آموزش به نیروی انسانی و فعالین این حوزه و همکاری در بخش‌های مختلف مربوط به تولید، می‌تواند به عنوان مهم‌ترین سرفصل‌های فعالیت این اتحادیه در دستورکار قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو با نگاهی تخصصی و کارشناسی و با استفاده از برنامه و سیاست‌گذاری صحیح می‌تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی تولیدکنندگان و افزایش ظرفیت تولید واحدهای پرورشی و رقابت سالم میان این شرکت‌ها شود.

وی تصریح کرد: تمام مراحل صنعت شیلاتی در قشم از تولید، بسته‌بندی، بازاریابی، برندینگ و در نهایت صادرات آن باید در چارچوب برنامه‌های مطابق با استاندارد جهانی انجام شود.

مومنی با اشاره به اهمیت آموزش تولیدکنندگان و فعالین حوزه پرورش میگو، افزود: آموزش‌های تخصصی پرورش میگو و آشنایی با روش‌های روز دنیا در این حوزه می‌تواند موجب افزایش ظرفیت تولید شود و برای این موضوع با متخصصانی از کشورهای ویتنام و اندونزی رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای فعالیت گسترده در حوزه شیلات و پرورش میگو در جزیره قشم وجود دارد و راه‌اندازی شهرک شیلاتی در این منطقه و اشتراک‌گذاری دانش و فن این صنعت، موجب برندسازی و همسان‌سازی توسعه صنعت شیلات در این منطقه می‌شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به واگذاری‌های صورت گرفته به واحدهای پرورش میگو، ادامه داد: واگذاری‌های زمین در قشم در حد قابل قبولی صورت گرفته و با واگذاری اجاره‌ای زمین به واحدهای تولیدی، بهترین سیاست در حفظ زمین‌ها و جلوگیری از تصرف زمین‌ها در منطقه آزاد قشم در حال اجرا است.

به گفته مومنی؛ مهم‌ترین مسئولیت سازمان منطقه آزاد قشم در قبال واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در این جزیره، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تسهیل تولید می‌باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: با توجه به حمایت‌های این سازمان از واحدهای صنایع شیلاتی قشم به ویژه در حوزه پرورش میگو، امروز نام قشم به عنوان موفق‌ترین مناطق کشور در این صنعت شناخته شده است.

کیهان عباسیان ادامه داد: با نظارت مستمر در فرآیند راه‌اندازی، تولید و بهره‌برداری از واحدهای پرورش میگو و کاهش مشکلات این حوزه در قشم، شاهد افزایش ظرفیت فعالیت‌ها این صنعت هستیم.

وی با اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مطرح شده در حوزه شیلات، حفظ ثبات و ماندگاری وضعیت تولیدکنندگان است، افزود: برای موفقیت بیشتر این صنعت علاوه بر رفع نیاز واحدهای پرورش دهنده میگو، مانند تهیه لارو و خوراک، باید توجه ویژه‌ای به مسائل ایمنی و همچنین زنجیره ارزش افزوده محصولات شیلاتی داشته باشیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر  ضرورت استفاده از روش‌های جدید در صنایع شیلاتی تصریح کرد: با استفاده از شیوه‌های مدرن در پرورش میگو، می‌توان به افزایش تولید و بهبود بهره‌وری واحدهای فعال این حوزه در قشم امیدوارتر شد.

به گفته عباسیان؛ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های واحدهای پرورش میگو در جزیره قشم موضوعات مربوط به محیط زیست و جوامع محلی است و این واحدها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، باید تبدیل به یک مجموعه اقتصادی مورد اقبال جوامع محلی شوند.

وی خاطرنشان کرد: مزارع پرورش میگو قشم عموما در مناطق محروم احداث شده‌اند و افزایش سهم جوامع محلی از اشتغال در این واحدها می‌تواند موجب بهبود جایگاه و وضعیت اقتصادی آنان شود.

همچنین در این جلسه، مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم هم به ارائه گزارشی از وضعیت واحدهای تولید، پرورش میگو و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه پرداخت.

حامد عبدالهی گفت: بیش از ۲هزار هکتار زمین مستعد و مناسب جهت راه‌اندازی واحدهای پرورش میگو در جزیره قشم شناسایی و جانمایی شده است که یکهزار و ۴۵۴هکتار آن تبدیل به قرارداد شده و به ۱۱شرکت فعال به صورت اجاره واگذار شده است.

وی ادامه داد: این واحدهای تولیدی با سرمایه‌ای معادل یک هزار و ۹۵۸میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرده و برای ۸۴۹نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به پیش‌بینی تولید بیش از ۱۵هزار تُن میگو به صورت سالانه تا سال‌۱۴۰۰، تصریح کرد: در حال حاضر برای افزایش میزان ارزش افزوده واحدهای پرورش میگو و شیلات در پی جذب سرمایه‌گذار دارای تکنولوژی روز و ماشین‌آلات مدرن برای حضور در شهرک شیلاتی قشم هستیم.

عبدالهی در بخش دیگر از صحبت‌های خود، بیماری لکه سفید، تولید و تامین لارو مولد میگو، تولید و تامین خوراک مناسب برای میگو و بحث‌های مربوط به مراحل پس از تولید مانند انجماد، بسته‌بندی، بازاریابی، برندینگ و فروش محصولات را به عنوان چهار چالش اصلی صنعت پرورش میگو معرفی کرد.

گفتنی است، در این جلسه همچنین تعدادی از فعالان حوزه پرورش میگو جزیره مشکلات خود را با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کردند.