مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با رئیس دانشگاه هرمزگان تاکید کرد‌‌:

ضرورت همسویی و سازگاری دانشگاه‌های مستقر در جزیره با ساختار قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: دانشگاه‌های مستقر در جزیره باید با ساختار قشم همسو و سازگار باشند‌‌.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، عادل پیغامی در دیدار با مصطفی ظهیری‌نیا رئیس دانشگاه هرمزگان و جمعی از معاونان و مدیران گروه‌های آموزشی این دانشگاه، بیان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم برای همکاری با دانشگاه هرمزگان در چارچوب برنامه‌های توسعه‌ای با هدف ایجاد کسب و کارهای جدید، آمادگی کامل دارد‌‌.

وی با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در توسعه و پیشرفت جامعه، افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات کشور ناشی از عدم استفاده از نیروهای متخصص و دانشگاهی در کارهای اجرایی است‌‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خواستار ساخت زیست بومی از کسب و کارهای نو بر‌اساس جغرافیا و پتانسیل این منطقه شد و تصریح کرد: تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان منطقه آزاد قشم و دانشگاه هرمزگان به منظور احصا نیازها که در نهایت منجر به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهت تعریف مشاغل جدید شود، می‌تواند در این زمینه موثر باشد‌‌.

وی همچنین از توان جزیره برای تبدیل شدن به کانون R&D کشور یاد کرد و متذکر شد: قشم می‌تواند به هاب تزریق دانش و فناوری در حوزه شیلات تبدیل گردد‌.

به گفته پیغامی؛ خطای راهبردی سازمان شیلات کشور، تبدیل قشم به مرکز تولید به‌جای توسعه و پرورش نیروهای متخصص در مراحل ابتدایی و پایانی زنجیره ارزش در این صنعت بوده است‌.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان از احتمال فعال‌سازی شهرک دانشگاهی در قشم خبر داد و خاطرنشان کرد: همکاری بیشتر دانشگاه هرمزگان با پارک زیست فناوری خلیج‌فارس، تغییر رویکرد دانشگاه آموزش عالی قشم از یک بخش آموزشی به راهبری فعالان دانشگاهی جزیره، تعریفی جدید از مشاغل در صنعت شیلات برای رقابتی‌تر شدن این صنعت و ایجاد رشته‌های جدید به‌ویژه در بخش کورس‌های بین‌رشته‌ای و برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت می‌تواند در دستیابی به استفاده بهینه از ظرفیت‌های قشم برای توسعه بیشتر تاثیرگذار باشد‌‌.

 

رئیس دانشگاه هرمزگان:

هم‌پیوندی برنامه‌های مناطق آزاد استان هرمزگان با مرکز

همچنین، رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این نشست ضمن معرفی ظرفیت‌های این دانشگاه گفت: مناطق آزاد هرمزگان، با توجه به شرایط ویژه خود، پیشران استان محسوب می‌شوند‌‌.

مصطفی ظهیری‌نیا ادامه داد: دانشگاه هرمزگان قطب اقتصاد دریامحور شناخته شده و با همکاری‌هایی که با مجموعه‌هایی همچون جایکا داشته، اطلاعات ارزشمندی برای استفاده در مناطق آزاد دارد‌‌.

رئیس دانشگاه هرمزگان همچنین خواستار همکاری نزدیک دو مجموعه با هدف توسعه در حوزه‌های کسب و کارها با محوریت اقتصاد دریاپایه شد‌.

در ادامه این نشست، معاونان بخش‌های مختلف دانشگاه هرمزگان به ایراد نقطه‌نظرات و توان تخصصی این دانشگاه پرداختند‌‌.

گفتنی است، همکاری در حوزه خدمات لجستیکی، صادراتی، دیپلماسی بین‌المللی، شیلاتی، آزمایشگاهی، توسعه شهری و پرورش نیروی انسانی متخصص، از محورهای دیگر مطرح شده در این نشست بود.