استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت:

ظرفیت‌های منحصربه‌فرد منطقه آزاد چابهار در جهت توسعه تجارت و بازرگانی

به گزارش اخبار آزاد مناطق، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، درباره ادعای افغانستان مبنی بر ابراز نگرانی از کاهش بودجه توسعه چابهار از سوی هند اظهار کرد: اینطور نیست. قرارداد ایران و هند درخصوص چابهار اپراتوری و درخصوص فاز اول بندر شهید بهشتی است؛ واگذاری کل بندر و یا منطقه چابهار مدنظر نبوده است.

احمدعلی موهبتی ادامه داد: بنا بود هندی‌ها برای تجهیزات بندری حدود ۷۰-۸۰میلیون دلار تجهیزات و ۱۵۰میلیون دلار فاینانس برای پشتیبانی‌های دیگر بیاورند.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هندی‌ها اخیرا مشوق‌هایی را هم در بنادر مختلف‌شان پیش‌بینی کردند تا هر تاجری که از این بنادر به مقصد چابهار بارهایی را به سمت افغانستان و آسیای میانه ببرند، تخفیف‌های ویژه‌ای دریافت کنند. حتما این مشوق‌ها بر روند کاری تجار این کشور اثر می‌گذارد و اقدامات‌شان شتاب بیشتری می‌گیرد.

موهبتی با بیان اینکه در بندر چابهار تنها با هندی‌ها مشارکت نداریم، افزود: با چین و برخی از کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای نیز همکاری داریم و قطعا بسترهای لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری فعال و مطمئن سایر کشورها، در این منطقه آزاد تجاری فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به همکاری و حضور فعال چینی‌ها در سواحل مکران گفت: به پشتوانه همکاری چینی‌ها در گوادر، احداث بزرگراه و راه‌آهن صورت می‌گیرد. راه‌آهن گوادر، بندر چابهار را به هند و چین وصل می‌کند و این اقدام منفعت‌های زیادی را برای آینده کشور در بردارد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا همه تصمیمات و اقدامات دولت را در منطقه آزاد تجاری چابهار اجرایی نماییم، تاکید کرد: تا ۲۵سال پیش مرز زمینی، هوایی و دریایی در چابهار وجود نداشت. لایحه افزایش سهمیه و منابع منطقه آزاد تجاری چابهار برای گسترش انواع مرزها به مجلس رفته است.

موهبتی یادآور شد: قطعا چابهار در آینده نزدیک دارای مرز زمینی، هوایی و دریایی می‌شود و کارکرد منطقه آزاد بودنش به معنای واقعی کلمه محقق می‌شود. امیدواریم منطقه آزاد سیستان هم به ‌زودی در مجلس تعیین تکلیف شود تا بستر مناسبی برای تجارت و فعالیت اقتصادی کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان در این منطقه فراهم شود.

وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری چابهار زیرساخت‌های لازم مانند گاز و برق برای انجام فعالیت‌های اقتصادی دارد؛ هزینه تولید در این منطقه برای افغانستانی‌ها کاهش می‌یابد. آنها می‌توانند برای تولید محصولا مختلف در کشور خود و بخش‌های دیگر جهان در این منطقه اقدام کنند. کشوری امروزه در تجارت موفق است که دیگران را در منافع خود شریک کند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امیدواریم چابهار نقش‌آفرینی خود به عنوان یک منطقه آزاد تجاری را در شرایط فعلی به خوبی انجام دهد. ظرفیت‌های لازم برای توسعه تجارت و بازرگانی در این منطقه وجود دارد؛ امیدواریم به اهداف و برنامه‌های تنظیم شده دست یابیم.