معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد:

عدم تحقق توسعه زیرساخت‌ها صرفا با درآمدهای سازمان منطقه آزاد اروند

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: درآمدهای سازمان منطقه آزاد اروند به تنهایی توانایی ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آسیب‌دیده از جنگ در آبادان و خرمشهر را ندارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، احمد رستمی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به دخل و خرج منطقه آزاد اروند در دو برهه سال‌های‌۸۴ تا ۹۲ و ۹۲ تا ۹۸ افزود: با توجه به افزایش محدوده جغرافیایی این منطقه، هزینه‌های این سازمان هم افزایش یافته است.

وی گفت: از ابتدای سال‌۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته، درآمد سازمان منطقه آزاد اروند ۳۰هزار میلیارد ریال است که به طور میانگین سالانه ۲هزار میلیارد ریال درآمد این سازمان بوده است.

رستمی افزود: ۹هزار میلیارد ریال از منابع درآمدی سازمان منطقه آزاد اروند از ابتدای سال‌۱۳۸۴ تاکنون صرف هزینه‌های جاری و نگهداری، کمک‌ به نهادی حمایتی، فرهنگی و اجتماعی شهرهای آبادان و خرمشهر شده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این سازمان از سال‌۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته، ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار صرف پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد اروند شد که میانگین سالانه آن یکهزار و ۲۶۰میلیارد ریال است؛ البته این اعتبار به تنهایی توانایی ایجاد زیرساخت‌ها در آبادان و خرمشهر را ندارد.

وی اظهار کرد: محدوده منطقه آزاد اروند تا قبل از سال‌۹۲ حدود ۱۷هزار و ۲۰۰هکتار با جمعیت ۵۰هزار نفری بود و درآمدهای این سازمان جوابگو بود، از سال‌۹۲ منطقه آزاد اروند توسعه یافت، ولی درآمدی اضافه نشد؛ ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، شهری و تجاری نیز با همین درآمد باید ایجاد شود.

رستمی اظهار داشت: با درآمد سه هزار میلیارد ریالی در سال امکان پاسخگویی سریع به نیازمندی‌های شهر را نداریم و دولت باید در این راستا حمایت کند. خیلی از پروژه‌ها در منطقه آزاد اروند ماهیت سرمایه‌گذاری ندارند و بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این سازمان از سال‌۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته، یکهزار و ۱۹۰میلیارد ریال در بخش فرهنگی، هنری، بهداشتی و اجتماعی هزینه کرده است که میانگین آن در طول هر سال ۱۷۰میلیارد ریال می‌باشد.

وی افزود: کل صادرات در سازمان منطقه آزاد اروند از سال‌۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته، ۱۰هزار و ۵۱۳میلیون دلار بوده است یعنی سالانه هزار و ۲۴۹میلیون دلار این منطقه میزان صادرات را داشته است.

رستمی گفت: مهم‌ترین شاخص عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند، در بخش سرمایه‌گذای است و در این منطقه و در سرمایه‌گذاری داخلی از سال‌۸۴ تا پایان سال گذشته، ۹۷هزار و ۷۰۵میلیارد ریال است که میانگین سالانه آن ۱۱هزار و ۹۲۰میلیارد ریال می‌باشد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند افزود: کل سرمایه‌گذاری در بخش خارجی از سال‌۱۳۸۴ تا پایان سال گذشته، ۶۶۱میلیون دلار است.

گفتنی است، منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷هزار و ۴۰۰هکتار در شمال غربی خلیج فارس، شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع شده است.