عملگرایی، نه شعارزدگی در جهت انجام پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها

سالی که گذشت متاسفانه با اخبار ناراحت‌کننده و غم‌باری درخصوص از بین رفتن تعداد زیادی از هموطنان‌مان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا همراه بود؛ ویروسی که دنیا را درنوردید و به کشور ما رسید و شد بلای جان ایرانیان...

البته نباید از نظر دور نگاه داشت که عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین کمبود واکسن کرونا در کشور، بخش قابل توجهی از دلیل فوت عزیزانمان را تشکیل می‌دهد. با امید به اینکه بنا بر وعده‌ها و صحبت‌های دولتمردان، سال۱۴۰۰، سال ریشه‌کنی کرونا از ایران اسلامی باشد و دوباره بتوانیم در کنار هم با سلامتی و بدون هراس، شادی و نشاط را به جامعه بازگردانیم.

مقام معظم رهبری در لحظات اولیه سال جدید، امسال را به نام سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری فرمودند؛ با نگاهی به عنوان‌های نامگذاری سال‌ها، از سال‌۱۳۹۵ که سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، سال‌۱۳۹۶ که سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، سال‌۱۳۹۷ که سال حمایت از کالای ایرانی، سال۹۸ که سال رونق تولید و سال۹۹ که سال جهش تولید بود، تفکر و نگاهی عمیق در حوزه اهمیت اقتصاد با محوریت حمایت از تولید داخلی از بیانات رهبر معظم انقلاب به ذهن متبادر می‌شود؛ چراکه تاثیر و نقش تولید در رونق اقتصاد جوامع مختلف و پیشرو در اقتصاد جهان، به اثبات رسیده است و کشورهایی که بر پایه تعریف و‌ تمرین دموکراسی اقتصاد آزاد، بسترهای مناسب حمایتی را برای تولیدکنندگان خود به شکل واقعی و نه شعاری ایجاد کرده‌اند، امروز دارای اقتصادی پویا و تاثیرگذار در کل دنیا هستند.

بی‌شک همه ما واقف هستیم که نامگذاری سال از سوی معظم‌له یک الگوی حرکتی، توام با نقشه‌راه برای همه ارگان‌ها و سازمان‌های نظام در جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در ابتدای سال است و اگر زنجیره این الگو که باید با تغییر سیاست‌های ابلاغی در جهت تسهیل در روند آن توسط سازمان‌ها و ارگان‌ها رعایت نشود، بدون تردید هیچ دستاوردی به صورت عملیاتی و اجرایی برای کشور در پایان سال نخواهد داشت.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به زیرساخت‌ها و بسترهایی که در حوزه‌های صنعتی و تولیدی در طول سالیان گذشته ایجاد کرده‌اند، مناسب‌ترین نقاط برای توسعه تولید و به تبع آن توسعه اقتصاد با محوریت تولیدات صادارت‌‌محور هستند، اما به شرط پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها توسط سازمان‌ها و همچنین مجموعه‌های مرتبط در سرزمین اصلی.

شاید در قدم اول، در همین ابتدای سال باید بپذیریم که در حوزه تولید و صنعت در مناطق آزاد با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم، همانگونه به دفعات در سال‌۹۹ به این موضوع در نشریه پرداختیم و تذکر دادیم که اگر از تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی در مناطق آزاد حمایت‌های لازم و فرامنطقه‌ای در جهت رفع موانع مختلفی که در مسیر حرکت آنها وجود دارد، انجام ندهیم؛ بی‌تردید سال را به سختی به پایان خواهیم رساند که همین طور هم شد!

در بررسی‌ها و صحبت‌های صورت گرفته با فعالین اقتصادی، حجم بالایی از تعدیل نیرو در واحد‌های تولیدی و نیز تعطیلی شیف‌هایی از کارخانجات و صنایع در مناطق آزاد به دلیل عدم تامین مواد اولیه و… را شاهد هستیم؛ بی‌شک تمام این مشکلات، بر دامان سازمان‌های مناطق آزاد ننشسته است و به یقین این مناطق از کشور هم متاثر از سرزمین اصلی هستند، به طوری که رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به همراه شیوع کرونا، در همه نقاط و بخش‌های کشور رخنه کرده است.

اما شاید وقت آن است که با بازنگری در یکسری از تصمیماتی که در مناطق آزاد باعث ایجاد خمودی و کسادی شده است، بتوانیم جان تازه‌ای به فعالین اقتصادی دهیم و با بازبینی اساسی در برخی رویکردها و شیوه‌ها که باعث تنگ‌تر شدن حضور فعالین اقتصادی واقعی در مناطق می‌شود، بتوانیم در توسعه اقتصای مناطق آزاد نقش موثری را ایفا کنیم.

مسلما ادامه روند محدود کردن فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با قوانین و تبصره‌های یک شبه و محدودیت‌های مالیاتی (که شوربختانه امسال اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیز بدان مضاف گردیده)، گمرکی و ارزی، شاهد هیچ رونق، جهش و توسعه‌ای در هیچ یک از عرصه‌های اقتصادی در این مناطق نخواهیم بود.

باور کنیم که باید به جای جلسات، نشست‌های طولانی و زمان‌گیر، کمی برای فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران وقت بگذاریم و شنوده مشکلات، راهکارها و ساختارهای برون‌رفت از بحران از لسان آنان باشیم تا اصرار بر ادامه عملکرد سازمانی خویش؛ شاید باید کمی بیشتر دست از سیاست‌بازی‌های سازمانی خود برداریم و نه تنها با شعار؛ بلکه در عمل شفافیت، پشتیبانی و حذف موانع را سرلوحه کارها و امور قرار دهیم.

با امید به اینکه اصل کلام گوهر بار مقام معظم رهبری را در ساحت اجرایی و عملیاتی پیش ببریم و نه صرف شعاری.