معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد:

غربالگری کرونا بیش از ۳هزار و پانصد نفر در جزیره کیش

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: از ابتدای اسفند تا چهارم مرداد‌ماه جاری، بالغ بر 3هزار و 532نفر از ساکنین جزیره کیش غربالگری شدند که در این میان به ازای هر روز، به صورت میانگین 23نفر از افراد مشکوک مبتلا به بیماری کرونا نمونه‌گیری انجام شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سعید پورعلی با تشریح اقدامات سازمان در مبارزه با همه‌گیری کرونا گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ساختاری، تشکیل شورای سلامت با اختیارات ویژه بود که تاکنون به صورت رسمی ۲۳جلسه و در قالب کمیسیون‌ها و کارگروه‌های زیرمجموعه بالغ بر ۶۰جلسه با هدف کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا برگزار شده است.

وی افزود: همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا، مداخلاتی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش با هدف کنترل بیماری صورت گرفت؛ این مداخلات شامل کاهش پروازها و الزام مسافران به خوداظهاری، همچین قرنطینه پس از ورود به جزیره بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در تشریح فرآیندهای مدیریت بیماری، نظارت بر کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جزیره کیش گفت: توزیع ژل ضدعفونی کننده، گندزدایی معابر و اماکن عمومی، تمهیدات مراقبتی در مبادی‌های ورودی، تب‌سنجی، آموزش‌های پیشگیرانه، تولید پیام‌های آموزشی شامل موشن‌گرافیک و…، توسعه و تجهیز امکانات درمانی، افزایش ظرفیت خدمات‌دهی درمانی، قرنطینه و نظارت بر اجرای قرنطینه خانگی ازجمله اقدامات انجام شده براساس مصوبات ابلاغی از سوی شورات سلامت کیش بود.

پورعلی ادامه داد: انجام این اقدامات، با مدیریت شورای سلامت کیش و همراهی همه بخش‌های مسئول، کیش را به منطقه‌ای با تجربیات موفق و نمونه تبدیل کرد و موفق شدیم در اردیبهشت‌ماه، جزیره را به منطقه سفید بدل کنیم. در این میان همراهی کیشوندان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش رفت و آمد‌های غیرضروری، پشتوانه‌ای برای رسیدن به این وضعیت بود.

 

الزامات اقتصادی و بازگشایی‌ها؛ بازگشت به وضعیت هشدار

وی تاکید کرد: چشم‌انداز همه‌گیری نشان می‌دهد کرونا میهمان ناخوانده و طولانی مدت ما است و ما هم مانند تمامی کشورها ناگزیر به بازگشایی‌ها و بازگشت پروازها بودیم؛ چرخه اقتصاد کیش بر محور گردشگران بنا شده و تلاش کردیم با تکیه بر پروتکل‌های مصوب و نظارت مستمر با بازگشایی تدریجی، حرکت اقتصادی جزیره را به مدار سابق بازگردانیم. البته ویژگی‌های خاص جزیره کیش به عنوان مقصد سفر، ما را در این راه با دشواری‌هایی روبه‌رو کرد. کاهش حساسیت‌های جمعی در حفظ پروتکل‌های بهداشتی نیز بر این موضوع دامن زد تا در نهایت طی دو ماه اخیر با رشد بیماری روبه‌رو شویم؛ هر چند خوشبختانه آمار مرگ و میر از متوسط کشوری پایین‌تر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با قدردانی از کادر درمانی جزیره و همکاران بیمارستان کیش توضیح داد: از ابتدای اسفند‌۹۸ تاکنون، ۲۴ و نیم درصد موارد مثبت کووید۱۹ در بیمارستان کیش بستری شدند و ۷۵ و نیم درصد از بیماران نیز بدون بستری، مراحل درمانی خود را سپری کردند.