وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:

فعال‌سازی مناطق آزاد و به صفر رساندن تعرفه ترانزیت کالا میان ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با وزرای اقتصادی سوریه گفت: به صفر رساندن تعرفه ورودی کالا‌های ایرانی به سوریه، رفع موانع ترانزیتی، فعالیت ایران در سه منطقه آزاد تجاری در سوریه، همکاری‌های بین بانکی دو کشور و... ازجمله توافقات دو کشور بوده است که به‌زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مهرداد بذرپاش که در سفر ۲روزه به سوریه به سر می‌برد، در نشست با فعالان اقتصادی سوریه افزود: امروز در جمع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در کشور سوریه حاضر شدیم تا نوید‌بخش حمایت خود به‌عنوان نماینده دولت ایران تحت عنوان مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی باشیم.

وی اذعان داشت: در نشست‌ها و کمیسیون مشترک دو کشور راجع‌به فعال‌سازی مناطق آزاد و تعرفه ترانزیت که به سمت صفر میل کند، توافق حاصل شد.

رئیس هیات ایرانی بیان کرد: برای فعالیت‌های اقتصادی به نهاد مالی که مراودات مالی دوکشور را انجام دهد، نیاز داریم که از هر دو کشور، بانک عامل طرفین معرفی شود و بر مبنای آن، این دو بانک تعاملات و تبادل بانکی منظور با ارز رایج، مابین دو کشور انجام شود.

بذرپاش اظهار کرد: اولویت بعدی ما در حوزه کریدور‌های حمل‌و‌نقلی است که توسعه خطوط ریلی نیز از اولویت‌های کاری ما می‌باشد و در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: طی سفر رئیس‌جمهور به چین و توافق بر شاهراه جاده ابریشم که کریدور شرق و غرب را به هم متصل می‌کند، در صورت وقوع، سوریه نیز به این کریدور بزرگ متصل می‌شود.

بذرپاش تصریح کرد: در حوزه گردشگری نیز چه سفر زیارتی چه سیاحتی در صورت موافقت، ۳ تا ۴پرواز در هفته تدارک دیده می‌شود و ۵۰هزار نفر مسافر در سال به سوریه سفر خواهند کرد که زیرساخت حمل‌ونقل هوایی کمک شایانی به این عرصه می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان به برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی دستاورد‌ها و محصولات کشور دوطرف اشاره کرد و خاطرنشان نمود: نظر به این‌که برگزاری نمایشگاه مشترک بر رونق اقتصادی دو کشور اثر شایان توجهی دارد، نسبت به برگزاری نمایشگاه اهتمام داریم.